Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował 5 czerwca, że 4 odcinki dróg ekspresowych będą budowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. W tym jest zachodnia obwodnica Szczecina.
Przed posiedzeniem przeprowadzono analizy potrzeb związanych ze znaczeniem gospodarczym poszczególnych odcinków dróg planowanych do budowy. Wyniki analizy zostały zaprezentowane na posiedzeniu KERM, który zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane następujące drogi: S6 obwodnica metropolii trójmiejskiej, S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie), S10 Bydgoszcz – Toruń, S6 zachodnia obwodnica Szczecina.
- Kolejny i ważny krok przybliżający nas do budowy obejścia zachodniego i tunelu Police- Święta! Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję, że inwestycja zostanie zrealizowana w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Opłaca się walczyć!- napisał prezydent Piotr Krzystek na Facebooku.
Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.
Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.
Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami. Równocześnie zostaną przeprowadzone konsultacje z europejskim urzędem statystycznym EUROSTAT w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyk w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego. Uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP.
(g)