Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Ekologiczny Posejdon

Data publikacji: 08 marca 2017 r. 21:46
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:31
Ekologiczny Posejdon
 

Ruszyła budowa Posejdona – największego kompleksu biurowo-hotelowo-usługowego w Szczecinie. Na plac przy al. Niepodległości wjechał ciężki sprzęt. Prace rozpoczęły się (co zrozumiałe) od budowy tego, co będzie pod ziemią, czyli dwukondygnacyjnego parkingu.

Dawny „pedet” już od jakiegoś czasu jest ogrodzony solidnym blaszanym płotem. Na razie jednak prace prowadzone były na pół gwizdka. Do dzisiaj wykonano jedynie tzw. roboty przekładkowe polegające na przełożeniu zastanych instalacji energetycznych, teleinformatycznych, wodno-kanalizacyjnych czy gazowych, aby potem nie przeszkadzały w wylewaniu fundamentów pod garaże podziemne i w innych pracach budowlanych. Jak się jednak dowiedzieliśmy, od dziś inwestycja w kwartale zamkniętym ulicami: Partyzantów, Kaszubską i Bramą Portową rusza pełną parą.

Mający kosztować 220 mln zł kompleks Posejdon Office w Szczecinie będzie zwieńczeniem trwającej od kilku lat zabudowy Bramy Portowej – jednego z najważniejszych rejonów Szczecina. W powstającym kompleksie znajdą się: biura, dwa hotele z centrum kongresowym oraz sklepy.

Łączna powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 50 tys. mkw. Obiekt ma liczyć od 4 do 11 kondygnacji naziemnych. Maksymalna jego wysokość: 35 metrów. Wiemy, że powierzchnie kompleksu są już wynajęte w ponad 50 proc.

Na kompleks Posejdon składać się będą dwa hotele Marriotta. Pierwszy – czterogwiazdkowy – dla biznesu pod marką Courtyard i drugi – trzygwiazdkowy – Moxy, dla wymagającego turysty. Oba hotele zajmą prawie 12 tys. mkw. i zaoferują łącznie 248 pokoi z 420 łóżkami.

Oprócz hoteli powstaną tu również biura. Przewiduje się, że w tej części w ciągu dnia będzie przebywać około 2 tys. osób. Łącznie będą miały 20 tys. mkw. powierzchni. Posejdon nie będzie kolejnym centrum handlowym. Tzw. aleja handlowa zajmie na parterze jedynie 3 tys. mkw. Pod nią, na dwóch kondygnacjach podziemnego parkingu, powstanie 300 miejsc postojowych dla aut oraz 150 dla rowerów.

Atrakcją na ostatniej kondygnacji ma być przeszklony Sky Bar, z którego będzie można podziwiać odrzańskie rozlewiska. Widoki będzie też można oglądać z tarasu widokowego na dachu. I jeszcze informacja dla kierowców. Od ul. Partyzantów znajdzie się rampa rozładunkowa dla samochodów dostawczych, tzw. dok. Z tego powodu ulica ta ma zostać ponownie udrożniona w kierunku al. Niepodległości. Całość ma być gotowa latem 2019 r.

Odżywający ponownie szczeciński Posejdon w zamierzeniu ma być nie tylko interesujący architektonicznie. Jak się okazuje, ta biznesowa wizytówka Szczecina będzie również proekologiczna.

– Dzięki zastosowanym technologiom kompleks Posejdon zredukuje emisję CO2 o 76 proc. – tłumaczy Mieszko Czarnecki, przedstawiciel inwestora. – Dodatkowo 900 pomp dokona prawie 60 odwiertów. To sprawi, że nowo powstający biurowiec prawie nie będzie potrzebował zewnętrznych źródeł ciepła ani chłodu. 80 proc. zużywanego ciepła i chłodzenia dla części biurowej i usługowej Posejdon produkować będzie we własnym zakresie!

Marcin Woźniak, prezes spółki PORTO, inwestora realizującego Posejdon nie ma wątpliwości, że to niezbędne nakłady.

– Stosujemy odnawialne źródła energii, termomodernizację istniejącego budynku po dawnym PDT i poprawiamy efektywność energetyczną naszych rozwiązań – podkreśla prezes Woźniak. – Można powiedzieć, że tworzymy budynek przyszłości, z którego szczecinianie będą korzystać przez najbliższe kilkadziesiąt lat.

Niestety w trakcie prac przygotowawczych konieczne było usunięcie kilkunastu drzew – były to w większości tzw. samosiejki, przeważnie topole. W ich miejsce inwestor Posejdona zasadzi 87 rzadkich gatunków drzew, m.in. modrzewi i miłorzębów. 

Dodatkowo publiczna część Posejdona stanie się śródmiejskim ogrodem z zieloną ścianą i rosnącymi na tarasie widokowym krzewami. 

Inwestor liczy więc, że Posejdon uzyska prestiżowy certyfikat ekologiczny BREEAM.

Leszek WÓJCIK

Fot. D.GORAJSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

obs
2017-03-10 12:04:16
@do obs Nie slyszalem bardziej absurdalnych argumentow w tej kwestii a "Nowobogackie myślenie.." przebija wszystko.... Przy skomunikowaniu przedmiesc komunikacja publiczna w takim stopniu jak w tej chwili - czarno to widze.. Nie trzeba byc specjalista od demografii aby zdac sobie sprawe z tego ze wiekszosc pracujacych w biurowcu (i nie tylko) to beda mlodzi, wyksztalceni zamieszkujacy przedmiescia - (tylko ich stac na kupno mieszkan na przedmiesciach). Centrum miasta + t.zw. stare dzielnice to glownie ludzie starsi - raczej nie sadze zeby to byli ewentualni pracownicy tychze biurowcow. A przy panujacych tendencjach do jezdzenia wlasnym samochodem (bo to trzeba dzieci z przedszkola odebrac, zrobic zakupy etc.) nie sadze zeby komunikacja publiczna byla preferowanym srodkiem lokomocji tej grupy zatrudnionych w tej lokalizacji. Wystarczy przejechac sie tramwajem, autobusem w godzinach szczytu aby przekonac sie ze to glownie starsi ludzie (+ uczniowie i studenci) korzystaja z komunikacji publicznej. A obraz kilkudziesieciu (oby tylko!)samochodow zatrzymujacych sie aby wysadzic pasazerow (pracujacych w biurowcu i nie tylko w biurowcu bo jeszcze hotele, sklepy) oznacza totalne zakorkowanie paru pasow w okolicy Bramy Portowej - jakos na planach nie widac zatok dla wysiadajacych z samochodow czy podjazdow pod budynek. Do tego trudna do przwewidzenia ale znaczna liczba samochodow usilajaca zaparkowac na okolicznych ulicach (juz obecnie totalnie zapchanych w godzinach pracy). Z 300 miejsc parkingowych okolo 150 bedzie zarezerwowana dla gosci hotelowych (markowe hotele maja swoje wymagania pod tym wzgledem. Nastepne ca 50 miejsc to miejsca zarezerwowane dla t.zw. management'u czyli szeroko pojetej kadry zarzadzajacej obiektem etc. etc.. Wiec zostaje praktycznie okolo 100 miejsc parkingowych dla ew. chetnych. A klienci sklepow - czarno to widze - maximum to okoliczni mieszkancy - kto teraz robi zakupy bez mozliwosci zaparkowania samochodu!
dbr
2017-03-09 14:58:14
@super: To "jakieś Moxy" powstaje w topowych lokalizacjach na całym świecie: http://moxy-hotels.marriott.com/hotels/ Berlin, Mediolan, Nowy Jork, Nowy Orlean, Hamburg, Edynburg, Londyn itd. - i w tym gronie Szczecin. To musi być kiepski hotel... ;)
lo
2017-03-09 10:35:03
Te pompy to pompy ciepła, może geotermia czy zródła kogeneracyjne?.Albo jeszcze co innego. Żurnaliści piszczcie również z głową.
oho
2017-03-09 09:37:09
50% powierzchni już wynajęte, a ile pustych pomieszczeń w wybudowanych już biurowcach?
do obs
2017-03-09 08:00:39
Budynek umieszczony jest w centrum miasta, w miejscu na styku wielu linii komunikacji miejskiej. Dojazd jest więc bardzo dogodny. Po co więc upychać dodatkowe miejsca postojowe? Żeby zwiększyć korki? Nowobogackie myślenie..
super
2017-03-09 07:21:22
Łeee, jak ogłoszono, że to będzie Marriott, to każdy myślał, że to hotel pod tą nazwą, ale należy nie zapominać, że to Szczecin, więc będzie to jakieś Moxy, gdzie będą mogły spotykać się panie z roxy :)
Zzzgryźliwy
2017-03-09 07:19:45
900 pomp dokona prawie 60 odwiertów - że jak? Stosujemy odnawialne źródła energii - że co? Może jakieś wyjaśnienia i konkrety do tego bełkotu, panie redaktorze.
obs
2017-03-09 07:00:24
300 miejsc parkingowych na ponad 2000 osob zatrudnionych - kto dal na to zezwolenie? Minimum miejsc parkingowych dla tego rodzaju obiektu to 700! Ale wszyscy sie "podniecaja" tym ze zbuduja biurowiec, hotele, etc. a to ze Centrum Szczecina bedzie totalnie zakorkowanie - niewazne. Juz w tej chwili w okolicach Bramy Portowej nie ma gdzie zaparkowac. Wybudowano dwa biurowce (Brama Portowa I i II) bez zaplecza parkingowego - jeszcze raz pytanie - kto zezwolil na wybudowanie biurowcow bez miejsc parkingowych?
jonatan
2017-03-09 00:04:31
Brawo CALBUD!!! :)

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA