Droga i płatna przez cały tydzień Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania na górnym tarasie Starego Miasta. Radykalny wzrost cen na Płatnych Parkingach Niestrzeżonych, szczególnie PPN Dolny Taras. Powiększona SPP - niemal cała w czerwieni. To tylko niektóre ze zmian, jakie znalazły się w projektach uchwał parkingowych, jakie już w poniedziałek będą oceniali radni z komisji ds. Budżetu, a Rada Miasta Szczecina - podczas najbliższej sesji (29 października).
Zaledwie 533 opinie napłynęły na ogłoszone przez magistrat konsultacje społeczne, które dotyczyły projektu zmian w systemie parkowania w Szczecinie. I w bardzo ograniczonym zakresie skorygowały plany przedstawione przez urzędników miasta - Wydział Gospodarki Komunalnej UM oraz spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operatora Strefy Płatnego Parkowania. Czego ostatecznym efektem są projekty trzech uchwał, które jeszcze w tym miesiącu trafią pod ocenę radnych.
- Projekty uchwał są syntezą założeń prezentacji pt. "Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie", a także wniosków płynących z nadesłanych przez mieszkańców opinii - zaznacza Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki NiOL w Szczecinie.
Cenna godzina parkowania
Pierwsza z uchwał dotyczy powołania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) na zasadniczej części górnego tarasu Starego Miasta - od ul. Tkackiej po Księcia Mściwoja II, ale bez ul. Wyszyńskiego oraz al. Niepodległości (wschodniej strony, w obrębie Starego Miasta). Gdzie problemy ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego są nie tylko w dni powszednie, ale również w weekendy.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych gmina o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy może ustalić ŚSPP na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, przy czym stawki za postój mogą być tu wyższe niż w SPP i obowiązywać siedem dni w tygodniu - wyjaśnia Wojciech Jachim z NiOL.
Zgodnie z postulatami miejscowej Rady Osiedla Stare Miasto, a po uwzględnieniu wniosków z przeprowadzonych konsultacji społecznych, ŚSPP miałaby funkcjonować przez 7 dni w tygodniu, w godz. 7-22. Stawka za pierwszą godzinę parkowania wynosiłaby 8 zł, za drugą - 9,60 zł, trzecią - 11,40 zł, a za czwartą i następne - znów 8 zł. Roczny abonament w tej strefie dla mieszkańca kosztowałby 440 zł (półroczny 220 zł), a dla osób prywatnych oraz jednostek organizacyjnych - 300 zł miesięcznie. Posiadacze abonamentu mogliby parkować na całym obszarze ŚSPP oraz - bez dodatkowych opłat - na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym Trasa Zamkowa. Opłata dodatkowa, czyli za nielegalne - bez ważnego biletu - parkowanie będzie wynosiła 400 zł za dobę.
- Podobnie jak w SPP, abonament mieszkańca, w uchwale zwany opłatą zryczałtowaną, przysługuje osobie fizycznej, rozliczającej podatek dochodowy od osób fizycznych w Szczecinie. Abonament dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych przysługuje firmom czy instytucjom, które mają siedzibę na terenie ŚSPP. Mieszkaniec i firma, czyli jednostka organizacyjna, mają prawo do zakupu jednego abonamentu - wyjaśnia Wojciech Jachim z NiOL.
Tak jak w SPP, także w tej szczególnej Śródmiejskiej Strefie, raz w ciągu dnia będzie można skorzystać z 15-minutowego darmowego postoju. Ale tylko pod warunkiem pobrania biletu zerowego z urządzenia kasującego lub za pomocą aplikacji mobilnych, jeżeli posiadają taką funkcjonalność. Nowością będzie możliwość skorzystania z aplikacji.
- Co zmieniły konsultacje? Roczny abonament mieszkańca ŚSPP staniał z 500 do 440. Abonamenty ŚSPP uprawniają do parkowania także na PPN Trasa Zamkowa - dodaje rzecznik prasowy NiOL.
Witaj w (większej) strefie... czerwonej
Kolejna z uchwał parkingowych dotyczy SPP. Projekt przewiduje zmniejszenie udziału podstrefy żółtej w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca. Na mapie, która stanowi załącznik do uchwały, jasno widać, co to oznacza: niemal cała SPP jest czerwona, czyli będą na niej obowiązywały stawki Podstrefy A. A i te wzrosną. Do 4,40 zł (dotychczas: 3,60 zł) za godzinę w Podstrefie A (czerwonej), a także do 3,60 (dotychczas: 2,80 zł) za godzinę w Podstrefie B (żółtej). Podwyżka będzie dotyczyła również abonamentów miesięcznych. W Podstrefie A będzie kosztował 300 zł (dotychczas: 240 zł), a w Podstrefie B - 200 zł (dotychczas: 150 zł).
Projekt w wersji przygotowanej przez urzędników miasta przewidywał wyższe ceny abonamentów - na poziomie odpowiednio: 500 zł oraz 250 zł. Po konsultacjach zmieniła się także propozycja dotycząca hybryd. Zamiast likwidacji opłaty zryczałtowanej (50 zł za miesiąc), projekt uchwały przewiduje podniesienie jej do 150 zł za miesiąc. Pozostałe opłaty zryczałtowane pozostaną na tym samym poziomie co obecnie.
- Poprzednia zmiana cennika SPP nosi datę marzec 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc., a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tysięcy. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania - tłumaczy Wojciech Jachim z NiOL.
Zgodnie z projektem uchwały, SPP zostanie również nieznacznie poszerzona: o fragment ul. Montwiłła, w rejonie Teatru Polskiego, odcinek ul. Ku Słońcu - między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC, a także ul. Zbożową na Łasztowni (po konsultacjach z granic SPP usunięto ul. Władysława IV).
- Obecnie mieszkaniec obszaru SPP może zakupić abonament uprawniający do postoju na ulicy, przy której zamieszkuje albo na ulicy przyległej, ale opłata ważna jest tylko dla jednej wskazanej przez posiadacza pojazdu ulicy. Projekt wprowadza zapis uprawniający do postoju na dwóch ulicach. Przy czym mieszkaniec będzie mógł wybrać dwie ulice z trzech: zamieszkania, przyległej albo ulicę w najbliższej okolicy - dodaje rzecznik prasowy NiOL. - Inną proponowaną zmianą w regulaminie SPP jest wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony, np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie. Kolejna dotyczy wymuszenia rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia, a to poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia, pobieranego z parkomatu na okres np. 15 minut.
Cztery zamiast sześciu i kwadrans za free
Kolejna z uchwał parkingowych zakłada likwidację dwóch z dotychczas sześciu Płatnych Parkingów Niestrzeżonych, a także radykalny wzrost cen za parkowanie na PPN Dolny Taras, obejmującym tzw. nową Starówkę (obejmujący ul. Kłodną, ul. Środową, ul. Sienną, ul. Rynek Sienny, ul. Rynek Nowy, ul. Wielkią Odrzańską, części ul. Małej Odrzańskiej - od ul. Środowej do ul. Wielkiej Odrzańskiej, ul. Opłotki, ul. Osiek, ul. Kurza Stopka oraz ul. Targ Rybny). W tym ostatnim stawka za godzinę postoju ma wynosić 8 zł, a obowiązywać przez 7 dni w tygodniu, w godz. 8-22. Ceny na pozostałych PPN nie są już tak wysokie. Po 4 zł za godzinę ma kosztować postój na PPN Ogińskiego oraz PPN Jasne Błonia, a po 2,8 zł za godzinę na PPN Czarneckiego oraz PPN Trasa Zamkowa.
- Podobnie jak w SPP czy ŚSPP abonament mieszkańca PPN Dolny taras ma kosztować: roczny 440 zł, półroczny 220 zł. Posiadacze abonamentu będą mogli parkować dodatkowo na PPN Trasa Zamkowa - zwraca uwagę Wojciech Jachim z NiOL.
- Zostaną zlikwidowane: PPN Orła Białego - z uwagi na brak miejsc postojowych po planowanej przebudowie placu, a także PPN Szymanowskiego. Natomiast nowy PPN Jasne Błonia ma powstać na parkingu przy ul. Piotra Skargi, vis a vis Pomnika Czynu Polaków - wyjaśnia Centrum Informacji Miasta. - Powodem likwidacji PPN Szymanowskiego jest funkcjonowanie na tej samej ulicy SPP i wynikające stąd problemy kierowców z wyborem właściwego parkomatu (PPN czy SPP). "Z powyższych względów planuje się w 2025 r. włączenie miejsc parkingowych dotychczasowego PPN „Ogińskiego” do Strefy Płatnego Parkowania. W tym zakresie podjęto działania i planuje się uregulowanie tej kwestii formalnie w przyszłym roku" - jak napisano w uzasadnieniu uchwały.
I tylko w trzy dni w roku - 2 maja, 24 oraz 31 grudnia - parkowanie tak w obrębie SPP, jak Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania czy miejskich Płatnych Parkingach Niestrzeżonych ma być darmowe. Chyba że - jak w przypadku wszystkich projektów uchwał parkingowych - szczecińscy radni zdecydują inaczej. Decyzję w tej sprawie podejmą podczas najbliższej sesji, czyli 29 października. Natomiast wszystkie zmiany, które zyskają akceptację Rady Miasta Szczecina, zaczną obowiązywać dopiero od 1 maja przyszłego roku. ©℗
Arleta Nalewajko