Wtorek, 24 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Duże zmiany, słabe konsultacje. Płatne parkowanie po nowemu

Data publikacji: 18 października 2024 r. 21:11
Ostatnia aktualizacja: 20 października 2024 r. 15:32
Duże zmiany, słabe konsultacje. Płatne parkowanie po nowemu
Fot: Anna Gniazdowska  

Droga i płatna przez cały tydzień Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania na górnym tarasie Starego Miasta. Radykalny wzrost cen na Płatnych Parkingach Niestrzeżonych, szczególnie PPN Dolny Taras. Powiększona SPP - niemal cała w czerwieni. To tylko niektóre ze zmian, jakie znalazły się w projektach uchwał parkingowych, jakie już w poniedziałek będą oceniali radni z komisji ds. Budżetu, a Rada Miasta Szczecina - podczas najbliższej sesji (29 października).

Zaledwie 533 opinie napłynęły na ogłoszone przez magistrat konsultacje społeczne, które dotyczyły projektu zmian w systemie parkowania w Szczecinie. I w bardzo ograniczonym zakresie skorygowały plany przedstawione przez urzędników miasta - Wydział Gospodarki Komunalnej UM oraz spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operatora Strefy Płatnego Parkowania. Czego ostatecznym efektem są projekty trzech uchwał, które jeszcze w tym miesiącu trafią pod ocenę radnych.

- Projekty uchwał są syntezą założeń prezentacji pt. "Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie", a także wniosków płynących z nadesłanych przez mieszkańców opinii - zaznacza Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki NiOL w Szczecinie.

Cenna godzina parkowania

Pierwsza z uchwał dotyczy powołania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) na zasadniczej części górnego tarasu Starego Miasta - od ul. Tkackiej po Księcia Mściwoja II, ale bez ul. Wyszyńskiego oraz al. Niepodległości (wschodniej strony, w obrębie Starego Miasta). Gdzie problemy ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego są nie tylko w dni powszednie, ale również w weekendy.

- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych gmina o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy może ustalić ŚSPP na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, przy czym stawki za postój mogą być tu wyższe niż w SPP i obowiązywać siedem dni w tygodniu - wyjaśnia Wojciech Jachim z NiOL.

Zgodnie z postulatami miejscowej Rady Osiedla Stare Miasto, a po uwzględnieniu wniosków z przeprowadzonych konsultacji społecznych, ŚSPP miałaby funkcjonować przez 7 dni w tygodniu, w godz. 7-22. Stawka za pierwszą godzinę parkowania wynosiłaby 8 zł, za drugą - 9,60 zł, trzecią - 11,40 zł, a za czwartą i następne - znów 8 zł. Roczny abonament w tej strefie dla mieszkańca kosztowałby 440 zł (półroczny 220 zł), a dla osób prywatnych oraz jednostek organizacyjnych - 300 zł miesięcznie. Posiadacze abonamentu mogliby parkować na całym obszarze ŚSPP oraz - bez dodatkowych opłat - na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym Trasa Zamkowa. Opłata dodatkowa, czyli za nielegalne - bez ważnego biletu - parkowanie będzie wynosiła 400 zł za dobę.



- Podobnie jak w SPP, abonament mieszkańca, w uchwale zwany opłatą zryczałtowaną, przysługuje osobie fizycznej, rozliczającej podatek dochodowy od osób fizycznych w Szczecinie. Abonament dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych przysługuje firmom czy instytucjom, które mają siedzibę na terenie ŚSPP. Mieszkaniec i firma, czyli jednostka organizacyjna, mają prawo do zakupu jednego abonamentu - wyjaśnia Wojciech Jachim z NiOL.

Tak jak w SPP, także w tej szczególnej Śródmiejskiej Strefie, raz w ciągu dnia będzie można skorzystać z 15-minutowego darmowego postoju. Ale tylko pod warunkiem pobrania biletu zerowego z urządzenia kasującego lub za pomocą aplikacji mobilnych, jeżeli posiadają taką funkcjonalność. Nowością będzie możliwość skorzystania z aplikacji.

- Co zmieniły konsultacje? Roczny abonament mieszkańca ŚSPP staniał z 500 do 440. Abonamenty ŚSPP uprawniają do parkowania także na PPN Trasa Zamkowa - dodaje rzecznik prasowy NiOL.

Witaj w (większej) strefie... czerwonej

Kolejna z uchwał parkingowych dotyczy SPP. Projekt przewiduje zmniejszenie udziału podstrefy żółtej w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca. Na mapie, która stanowi załącznik do uchwały, jasno widać, co to oznacza: niemal cała SPP jest czerwona, czyli będą na niej obowiązywały stawki Podstrefy A. A i te wzrosną. Do 4,40 zł (dotychczas: 3,60 zł) za godzinę w Podstrefie A (czerwonej), a także do 3,60 (dotychczas: 2,80 zł) za godzinę w Podstrefie B (żółtej). Podwyżka będzie dotyczyła również abonamentów miesięcznych. W Podstrefie A będzie kosztował 300 zł (dotychczas: 240 zł), a w Podstrefie B - 200 zł (dotychczas: 150 zł).

Projekt w wersji przygotowanej przez urzędników miasta przewidywał wyższe ceny abonamentów - na poziomie odpowiednio: 500 zł oraz 250 zł. Po konsultacjach zmieniła się także propozycja dotycząca hybryd. Zamiast likwidacji opłaty zryczałtowanej (50 zł za miesiąc), projekt uchwały przewiduje podniesienie jej do 150 zł za miesiąc. Pozostałe opłaty zryczałtowane pozostaną na tym samym poziomie co obecnie.



- Poprzednia zmiana cennika SPP nosi datę marzec 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc., a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tysięcy. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania - tłumaczy Wojciech Jachim z NiOL.

Zgodnie z projektem uchwały, SPP zostanie również nieznacznie poszerzona: o fragment ul. Montwiłła, w rejonie Teatru Polskiego, odcinek ul. Ku Słońcu - między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC, a także ul. Zbożową na Łasztowni (po konsultacjach z granic SPP usunięto ul. Władysława IV).

- Obecnie mieszkaniec obszaru SPP może zakupić abonament uprawniający do postoju na ulicy, przy której zamieszkuje albo na ulicy przyległej, ale opłata ważna jest tylko dla jednej wskazanej przez posiadacza pojazdu ulicy. Projekt wprowadza zapis uprawniający do postoju na dwóch ulicach. Przy czym mieszkaniec będzie mógł wybrać dwie ulice z trzech: zamieszkania, przyległej albo ulicę w najbliższej okolicy - dodaje rzecznik prasowy NiOL. - Inną proponowaną zmianą w regulaminie SPP jest wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony, np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie. Kolejna dotyczy wymuszenia rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia, a to poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia, pobieranego z parkomatu na okres np. 15 minut.

Cztery zamiast sześciu i kwadrans za free

Kolejna z uchwał parkingowych zakłada likwidację dwóch z dotychczas sześciu Płatnych Parkingów Niestrzeżonych, a także radykalny wzrost cen za parkowanie na PPN Dolny Taras, obejmującym tzw. nową Starówkę (obejmujący ul. Kłodną, ul. Środową, ul. Sienną, ul. Rynek Sienny, ul. Rynek Nowy, ul. Wielkią Odrzańską, części ul. Małej Odrzańskiej - od ul. Środowej do ul. Wielkiej Odrzańskiej, ul. Opłotki, ul. Osiek, ul. Kurza Stopka oraz ul. Targ Rybny). W tym ostatnim stawka za godzinę postoju ma wynosić 8 zł, a obowiązywać przez 7 dni w tygodniu, w godz. 8-22. Ceny na pozostałych PPN nie są już tak wysokie. Po 4 zł za godzinę ma kosztować postój na PPN Ogińskiego oraz PPN Jasne Błonia, a po 2,8 zł za godzinę na PPN Czarneckiego oraz PPN Trasa Zamkowa.

- Podobnie jak w SPP czy ŚSPP abonament mieszkańca PPN Dolny taras ma kosztować: roczny 440 zł, półroczny 220 zł. Posiadacze abonamentu będą mogli parkować dodatkowo na PPN Trasa Zamkowa - zwraca uwagę Wojciech Jachim z NiOL.

- Zostaną zlikwidowane: PPN Orła Białego - z uwagi na brak miejsc postojowych po planowanej przebudowie placu, a także PPN Szymanowskiego. Natomiast nowy PPN Jasne Błonia ma powstać na parkingu przy ul. Piotra Skargi, vis a vis Pomnika Czynu Polaków - wyjaśnia Centrum Informacji Miasta. - Powodem likwidacji PPN Szymanowskiego jest funkcjonowanie na tej samej ulicy SPP i wynikające stąd problemy kierowców z wyborem właściwego parkomatu (PPN czy SPP). "Z powyższych względów planuje się w 2025 r. włączenie miejsc parkingowych dotychczasowego PPN „Ogińskiego” do Strefy Płatnego Parkowania. W tym zakresie podjęto działania i planuje się uregulowanie tej kwestii formalnie w przyszłym roku" - jak napisano w uzasadnieniu uchwały.

I tylko w trzy dni w roku - 2 maja, 24 oraz 31 grudnia - parkowanie tak w obrębie SPP, jak Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania czy miejskich Płatnych Parkingach Niestrzeżonych ma być darmowe. Chyba że - jak w przypadku wszystkich projektów uchwał parkingowych - szczecińscy radni zdecydują inaczej. Decyzję w tej sprawie podejmą podczas najbliższej sesji, czyli 29 października. Natomiast wszystkie zmiany, które zyskają akceptację Rady Miasta Szczecina, zaczną obowiązywać dopiero od 1 maja przyszłego roku. ©℗

Arleta Nalewajko

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

FIGO
2024-10-20 15:09:14
Mówi się powszechnie , że wieśniak wyjdzie z wioski, ale niestety wiocha nie wyjdzie z wieśniaka.To samo jest z kacapami .Taki głosował na komunę i dalej będzie komunę popierał . Dla odmiany lepsza według niego nowoczesna komuna , ta tuskowa , mniej śmierdzi PZPR-em , ale za to zalatuje szwabskim gnojem zdrady ! Taki , to i matkę sprzeda za piwo .Wielu wyrzekło się religii jako ciemnoty . Takie to mundre wszystko , a takie malutkie , gdy nadejdzie próba . Kupić mleko w Lidlu , a wydoić krowę ?!.
FIGO
2024-10-20 15:00:07
Pomieszkiwanie w dużym mieście ma swój koszt. Kogo nie stać musi wyprowadzić się do małego miasteczka .Szczecin to miasto komunistów , ludzi przyjezdnych z różnych stron Polski . Zwerbowanych do współpracy z SB i UB . Nie wymagajmy , aby głosowali na Polskę . Kacap zawsze będzie kacapem . Niewielu jak ja się nawróciło ! Co z tego , że powróciłem do Kościoła jak na każdym kroku " łapię się na tym , że nadal myślę jak komunista , czyli ordynarny , świński kacap ". Rozumiem doskonale Szczecin !
@Fin
2024-10-20 09:12:00
wracaj do lwowa!!
wyśmienicie
2024-10-20 09:10:25
Bardzo dobrze. Czas się przesiąść do komunikacji miejskiej lub jeszcze lepiej na rower (tzlko dla wielu może być tragedia jakby wtedy pozbyli się za dużo tłuszczu). Ścisła starówka w ogóle powinna być strefą bez samochodów
@P
2024-10-19 19:19:31
Parkingi w galeriach są dla klientów galerii.
prawobrzeże
2024-10-19 19:03:05
A czy te bezradne (czyt. bezmyślne) radne pomyślały co będzie się działo jak wszyscy posiadacze samochodów zechcą jednego dnia dojechać do pracy komunikacją miejską ?
xxx
2024-10-19 17:09:37
Teraz nie ma co jęczeć, sami sobie wybraliście jego ma 5 kadencję i później też będziecie go wybierać do Sejmu czy senatu.
P.
2024-10-19 11:52:05
@sluszna politykę :posiadanie samochodu nie jest w tym kraju przymusem , w mieście masz kilka płatnych parkingów w galeriach itd nigdy nie są pełne a janusze parkują gdzie się da ,w Katowicach jest nowy piękny płatny parkingowiec chętnych brak ciekawe dlaczego
Mieszkańcy
2024-10-19 11:51:18
Co tak tanio! My chcemy więcej strefy i drożej! Tak wyszło w konsultacjach.
P.
2024-10-19 11:50:24
@miki:bo to jest polska racja stanu ,jak się z nią nie zgadzasz kierunek ruski mir do swoich .
@Fin
2024-10-19 11:07:16
a co ty tak Moskwę zachwalasz putinowski głupku?
Strefa bez sensu
2024-10-19 10:51:36
Bardzo zła propozycja. Nic nie zmienia i nic nie realizuje. Poza dochodami dla spółki, która ma charakter celowy. Nie zajmuje się niczym innym. Ta decyzją, to ślepy zaułek. W takich sprawach winno się przeprowadzać nie konsultacje, ale referendum lokalne. Bo na końcu UM i Spółka NiOL zabija wszystkich przedsiębiorców i sklepy tam działające. Za przykład można przywołać al. Wojska Polskiego, zmiany spowodowały to, że główna arterią miasta stała się deptakiem bez przedsiębiorców.
Mieszkaniec
2024-10-19 10:23:20
Trochę z innej beczki. W samym Centrum Sz-na znajduje się jest fragment SPP (południowy odcinek ulicy Stoisława miedzy ulicą Kaszubską a Potulicką) wyłącznie do użytku przez SW i prokuraturę - jest to kilkanaście/kilkadziesiąt miejsc parkingowych tylko dla pracowników ww instytucji. I jest tak od kilkunastu lat. Pytanie do Radnych jaką rekompensatę finansową dostaje/ło Miasto za to że w tym okresie nie mogło pobierać opłat za parkowanie na tym terenie.Mam nadzieję że Radni się tym zainteresują.
Shima
2024-10-19 09:56:56
Dno i muł...byle tylko wydoić pieniądze od zmotoryzowanych w Szczecinie podwyżka opłat NiE ma NiC wspólnego z ekologią , zwykły skok na kasę w białych rękawiczkach ustawy tak to widzę..., jeżeli urzędnicy myślą że kierowcy przesiądą się na syfiastą komunikację miejską która jeździ jak chce to się Grubo mylą
Fin
2024-10-19 08:48:34
@miki wypad do moskwy trollu
Finał
2024-10-19 06:06:58
Kierowcy rozjadą wszystkie trawniki i chodniki byle tylko nie zaparkować w SPP i nie zapłacić . Oczywiście SM i Policja przejadą obok takich samochodów całkowicie bezinteresownie
archeon
2024-10-19 03:19:28
Głosujcie dalej na Krzystka i jego ferajnę. Zamieńmy cały Szczecin w SPP 24h. Po co się ograniczać.
Smok
2024-10-19 00:25:51
A gdzie obiecane Parkingowce w Szczecinie centrum miasta..., cały Szczecin zróbcie czerwoną strefą 7 dni w tygodniu grzejstołki i w dodatku jeszcze kilka działek developerom za bezcen sprzedajcie NiE konsultując się z mieszkańcami okolicy, politycy za swoje obietnice wyborcze powinni być rozliczani przez sąd...,pycha kroczy przed upadkiem.
Słuszną politykę
2024-10-18 22:10:56
obrał włodarz naszego miasta. Budowanie nowych parkingów/parkingowców co było uzasadnieniem wprowadzenia płatnych miejsc parkingowych w centrum spowodowałoby spadek przychodów do kasy miejskiej. I tak to strefa, z której dochodów miały powstawać nowe miejsca zamiotła parkingowce i zostały dochody. Dla miasta. Dla mieszkańców problemy z parkowaniem. Brawo gospodorzu!
miki
2024-10-18 22:08:36
wspierajmy ukraińców i kredyty na czołgi i samoloty z usa
tak, tak, tak
2024-10-18 21:57:40
Bardzo dobrze, szkoda że tak tanio. Ceny w SPP powinny zaczynać się od 20 zł za godzinę postoju, abonamenty sprzedawane tylko mieszkańcom danej ulicy i tylko w określonej liczbie - kto pierwszy ten lepszy!
miki
2024-10-18 21:47:57
płaćmy na wsparcie ukrainy i kupno abramsów i f 35

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA