Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Drugi dwukierunkowy składak na torach

Data publikacji: 16 lutego 2021 r. 09:04
Ostatnia aktualizacja: 17 lutego 2021 r. 16:26
Drugi dwukierunkowy składak na torach
Fot. Mirosław WINCONEK  

Drugi z tramwajów dwukierunkowych złożony z części zakupionych przez spółkę Tramwaje Szczecińskich, wyjechał także na tory. Tak jak jego „bliźniak”, który eksploatowany jest od miesiąca, obsługuje na razie w zależności od dnia wymiennie dwie z trzech linii zapewniających połączenie z prawobrzeżem - trasy "siódemek" lub "ósemek".

Pojazd ma dwie kabiny motorniczych z pulpitami sterowniczymi oraz po obu stronach pudła po trzy pary drzwi podwójnych i dwie pary pojedynczych. Siedzeń dla pasażerów jest w nim w sumie 46, z czego sześć uchylnych w środkowej części składu z niską podłogą i dwoma stanowiskami dla niepełnosprawnych, do przewozu rowerów lub wózków, a w podłodze też dwie rampy do wjazdu i wyjazdu – po jednej dla danego kierunku jazdy. Po połowie miejsc usytuowanych zostało w zależności od danego kierunku jazdy tyłem lub przodem.

Gwarancja na każdy z tych zmontowanych tramwajów (w tym powłoki lakiernicze) wynosić ma pięć lat, a na konstrukcję 10 lat. Przypomnijmy, że to była jedyna oferta, jaka wpłynęła w przetargu na zakup w tej formule dwóch tramwajów składaków, rozpisanym przez przewoźnika w czerwcu ubiegłego roku. Wydanych zostało na nie 12 588 300 zł. Rozważana jest opcja zakupu jeszcze dwóch takich samych składów u tego producenta, którym jest poznańska spółka Modertrans.  

Składaki dwukierunkowe będą wykorzystane w różnym zakresie. Podczas remontów, na wybrane fragmenty sieci lub do obsługi bieżącego ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi. Wykorzystanie takich tramwajów umożliwia uruchomienie linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.

W innych polskich miastach taki tabor jeździ już od lat, a na przykład w Olsztynie, gdzie transport szynowy został reaktywowany przed kilku laty, kursują wyłącznie składy dwukierunkowe. Takie rozwiązanie – dzięki wcześniej zaprojektowanemu układowi całej tramwajowej infrastruktury – przynosi wymierne oszczędności, bo nie wymaga budowy pętli do zawracania. Wystarczy kawałek dodatkowego toru, tzw. eski, na końcówce trasy, by pojazd mógł być przekierowany. Pozwala też łatwiej planować i wytyczać połączenia w czasie realizowanych inwestycji torowych. W Szczecinie takie pojazdy będą nowością.

Te zmodernizowane modele moderusów beta (cztery takie jeżdżą po szczecińskich torach od kilku lat) są też trzyczłonowe i tylko częściowo niskopodłogowe. Ich długość to 28,25 m przy szerokości pudła 2 m 35 cm. Pojemność pojazdów, czyli liczba pasażerów, których pomieści każdy z nich jednocześnie, obliczona jest w sumie na 196 osób. Wyposażone zostały w system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabin motorniczego. Ponadto zamontowano w nich system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. W każdym z członów składu w przedziale pasażerskim przy drzwiach zamocowane są po cztery gniazdka zasilające typu USB.

(MIR)

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

guciu
2021-02-17 16:00:37
Jeden jeżdzi brakuje prądu nie raz .
@oj
2021-02-17 12:36:15
czytaj ze zrozumieniem, sam jesteś nieszczęśliwy... stwierdziłem fakty i prawdopodobny proces, że te wszystkie cudeńka nowoczesnej elektroniki będą więcej stać na zajezdni niż jeździć, a szczególnie już po okresie gwarancji. W latach 80-tych ubiegłego wieku bywało, że 2 elektromonterów na nocnej zmianie dawało radę przygotować ponad 40 składów do rannego wyjazdu... I jeszcze jedno, urządzenie czym bardziej rozbudowane technologicznie, tym bardziej podatne na awarie.
Uruchomić nową linię
2021-02-17 11:49:23
Te dwukierunkowe tramwaje pozwalają na uruchomienie nowej linii np. z Gumieniec do dworca PKP, gdzie już jest układ torów pozwalający zawrócić taki tramwaj. Byłoby w końcu bezpośrednie połączenie z Gumieniec na dworzec, którego brakuje od lat. Poza tym pod Sterem nie potrzeba już budować pętli, a wystarczą dwa tory końcowe i dwa rozjazdy, co jest znacznie tańsze niż pętla oraz zajmuje o wiele mniej miejsca.
Kermit
2021-02-17 08:01:31
Dodatkowe miliony na nie wykorzystywaną dwukierunkowość. "MIŚ" Barei trwa.
dawno temu
2021-02-16 22:42:32
w PRL-owskim Szczecinie też były dwukierunkowe.
Tramwajarz
2021-02-16 16:34:10
Wiecej stoją na warztacie co ycznie nowemuchwile jakaś usterka.Składak nigdy nie dorówna fabr
oj
2021-02-16 15:20:28
Boże, w internecie to nieszczęśliwi ludzie żyją. Komentarze od rzeczy, sami fachowcy. Elektronika fuj- stary lepszy. Taki przestarzały?- kupujmy lepsze. Po co taki na nasze stare tory- trzeba najpierw wyremontować tory. Zapowiada się remont torów- olaboga korki bedom. Amen.
@Bartek
2021-02-16 15:17:25
Do 1975 roku taka pętla "z eską" była na ulicy Lipowej na Gocławiu (pamiętam ją). Do tego właśnie roku na "6" trzeba było przepinać doczepę.
Bratanek
2021-02-16 14:08:38
Do końca lat 60. XX wieku taka "eska" była na ul. Potulickiej na wysokości ówczesnej Operetki. Tam kończyła i rozpoczynała bieg "9" z Głębokiego. Tylko że wtedy był wagon motorowo-pasażerski z dwoma stanowiskami dla motorniczych po końcach wagonu i doczepiany wagon pasażerski. Zmiana kierunku wymagała większych manipulacji niż to jest konieczne przy obecnych składach. W tamtych latach wszystkie wagony miały drzwi otwierane na obie strony. Parę lat temu widziałem w Budapeszcie tramwaje nowoczesne otwierane na dwie strony. Nie wiem, jak tam jest z pętlami, ale na pewno korzystne jest to, że nie na przystankach nie ma dwóch peronów: jest jeden wspólny dla obu kierunków jazdy.
@lata 80
2021-02-16 13:17:16
Ja bym jeszcze cofnął o 10 - 20 lat. Wszyscy zafascynowani nowościami niech przestaną bujać w obłokach i pomyślą zdroworozsadkowo. Komputer nie jeździ po torach i nie musi być w tramwaju. I w ogóle dzisiejsza elektronika jest niepotrzebna aby wozić pasażerów. I dalej. Naprawa tej elektroniki wymaga już elektronika a nie elektryka / elektromontera. I znów dalej. Tego się nie naprawia w ciepłym pomieszczeniu. A za chwilę nie będzie miał kto tych zbytecznych, głupich wodotrysków naprawiac bo nie ma kasy na wiedzę, umiejętności i przede wszystkim warunki. To kosztuje i śmiem powiedzieć ze pewnie będzie więcej kosztować niż stare (historyczne) ale proste w budowie tramwaje.
do alfa
2021-02-16 12:26:12
Bo moderus alfa to tramwaj wysokopodłogowy który jeżdzi też i u nas, panie znafco
lata 80
2021-02-16 12:01:48
tramwaj technologicznie lata 80 oby więcej ich nie było a jak chcą na siłę kupować dwukierunkowe to są nowoczesne to kupienia np. twisty z pesy
gh
2021-02-16 11:31:03
Tramwaje dwukierunkowe były standardem w wielu miastach przez II WŚ (w Berlinie chyba nadal jeżdżą) Taniej jest wybudować pojedynczy tor z mijankami niż dwa tory.
alfa
2021-02-16 11:03:29
A czemu nie model alfa taki jaki jezdzi w Poznaniu ?
Ekspert
2021-02-16 10:59:10
Drugi i oby na tym koniec. Idiotyczny zakup.
Wiesław Paleta
2021-02-16 10:56:31
A to zdjęcie jest świeże czy przedstawia model nowego tramwaju sprzed 15 lat?
j23
2021-02-16 10:54:00
10 lat,a niemieckie zaliczyły 30 w Berlinie a następne 30 jeszcze zaliczą w Szczecinie.
Waldek
2021-02-16 10:18:00
zmarnowane pieniądze, pełno pętli tramwajowych, a oni tramwaj dwukierunkowy kupili, który może się przyda ewentualnie raz na 10 lat. Co za bzdura.
jaro
2021-02-16 10:06:12
Informacja spóźniona, ale warta odnotowania.
morderus
2021-02-16 09:43:02
Gwoli ścisłości to wyjechał już 10 dni temu, w chyba drugi dzień obsługi zaliczył zgona i spychanie na Basen Górniczy:P
ale
2021-02-16 09:26:19
żenada, nic nowoczesnego, nic takiego łał, zwykły tramwaj jak te żółtki

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA