Czwartek, 01 sierpnia 2024 r. 
REKLAMA

Droga wojewódzka nr 110 między Gryficami a Cerkwicą przebudowana

Data publikacji: 26 grudnia 2020 r. 20:39
Ostatnia aktualizacja: 28 grudnia 2020 r. 18:53
Droga wojewódzka nr 110 między Gryficami a Cerkwicą przebudowana
Fot. UMWZ  

Zakończyła się przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 110 między Gryficami a Cerkwicą. Inwestycja kosztowała ponad 6 milionów złotych. Konieczna była wymiana całej konstrukcji jezdni, zastosowanie specjalnych systemów stabilizacji, bo DW 110 biegnie przez torfowiska. Przejazd został otwarty przed świętami, po prawie czterech miesiącach wyłączenia z ruchu.

Remont DW 110 rozpoczął się w drugiej połowie sierpnia i był dość dużym wyzwaniem dla drogowców.

- Droga nr 110 jest przykładem tego, że w Zachodniopomorskiem przebudowy sieci drogowej nie należą do najprostszych technologicznie i wymagają większych niż gdzie indziej nakładów finansowych – tłumaczy wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj. - Grunty w naszym województwie w wielu miejscach są niestabilne. Mamy głębokie pokłady podmokłych torfów, na których budowa wymaga wprowadzania specjalnych i kosztownych umocnień. Są to albo palowania terenu albo wręcz wymiana gruntu. Dlatego co roku największa część budżetu województwa zachodniopomorskiego przeznaczana jest właśnie na drogi – podkreśla Tomasz Sobieraj.

Droga przez torfowiska

Między Gryficami a Cerkwicą DW 110 przebiega przez teren torfowiskowy. Odcinek o długości 1200 metrów, przy miejscowości Grądy, był mocno zniszczony. Wymagał przebudowy od podstaw.

- Na DW 110 dodatkowym problemem były wyrobiska sąsiadującej z drogą kopalni torfu, które generowały przemieszczania gruntu poza obszarem wydobycia. Prowadziło to do postępującej degradacji całej konstrukcji drogi na odcinku 1,2 kilometra. Między innymi zapadły się pobocza jezdni, co wymusiło wprowadzenie tymczasowego zwężenia jezdni – przypomina dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.

Droga wojewódzka 110 Gryfice - Cerkwica

Na czas prowadzenia inwestycji konieczne było całkowite zamknięcie ruchu. Do pracy ruszył ciężki sprzęt. Wykonano stabilizację gruntu, specjalne ruszty wzmacniające i materace z geotkaniny wypełnione piaskiem.

DW 110 została poszerzona w tym miejscu do 7 metrów (wcześniej miała 6-6,5 m) i wyrównana. Na wysokich nasypach zamontowano bariery energochłonne. Pobocza umocniono destruktem, wyremontowano też przejazd kolejki zakładowej i wybudowano nowe perony przystankowe. Przebudowano także zjazdy, w tym zjazd do zakładu wydobywczego.

Droga obciążona ruchem ciężkim

Ponieważ DW 110 jest obciążona ruchem ciężkim, ZZDW podjął próbę uzyskania dofinansowania tej przebudowy ze środków Ministerstwa Infrastruktury. Dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej MI, obwarowane jest wieloma kryteriami. Priorytetami są mosty na drogach wojewódzkich i powiatowych, zwłaszcza te, które wpisane są do rejestru zabytków, remonty dróg w miastach na prawach powiatu, drogi wojewódzkie i powiatowe obciążone ruchem ciężkim z dopuszczalnym naciskiem pojedynczej osi napędowej pojazdu wynoszącym 115 kN, a także obwodnice miast. DW nr 110 spełniała kryterium dotyczące ruchu ciężkiego. Dofinansowanie z tej puli środków może jednak wynieść maksymalnie 50 proc. wartości inwestycji.

Wykonawcą zadania było PBDI Toruń. Wartość całego zadania wyniosła ponad 6 mln zł. Dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury z tzw. rezerwy subwencji ogólnej wyniosło blisko 2,74 mln zł.

(k)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

jarek
2020-12-28 18:45:11
mnie dziwi tylko jedno-dlaczego niemiecka firma eksploatujaca tofrowiska, ktora przyczynila sie do degradacji m.in tej drogi nie partycypowala w kosztach.
Drogowiec
2020-12-27 10:59:22
Remont wykonał podległy marszałkowi Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, a wojewoda pierś wypina. Cały PiS!!!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA