Z ofert czterech firm, które zabiegały o zlecenie na budowę krótkiego odcinka ul. Polskich Marynarzy na szczecińskich Gumieńcach, miasto wybrało tę złożoną przez firmę Usługi Transportowo-Budowlane Bernard Baranowski z Glinnej. Koszt inwestycji, która ma polegać na urządzeniu niespełna trzystumetrowego brakującego fragmentu ulicy, wyniesie - według oferty - 3 410 727,31 zł brutto.
Przymiarki do tego zadania trwają od kilku lat. W tej nowej części Gumieniec za CH Ster, gdzie w ostatnich dziesięcioleciach wzniesione zostało sporych rozmiarów miasteczko mieszkaniowe o intensywnej zabudowie, a nowe bloki kolejni deweloperzy wciąż stawiają, to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych. Chodzi o zbudowanie 286 m odcinka ulicy Polskich Marynarzy od jej skrzyżowania z ul. gen. Stanisława Maczka do leśnej przecinki na wysokości, gdzie przecina ją przepływający ciek wodny Wierzbak, łączący się na obrzeżach pobliskiego parku Przygodna z rzeczką Bukową.
Obecnie od ul. gen. Stanisława Maczka do istniejącego odcinka ulicy rozciąga się klepisko. Dukt po deszczu zamienia się w grzęzawisko. I służy wciąż głównie jako dojazd do przyległego placu budowy nowych budynków mieszkalnych, które aktualnie stawia tam spółka Siemaszko, jeden ze szczecińskich deweloperów. Natomiast w części pas ułożonych prowizorycznie płyt betonowych z odzysku służy za dojazd i dojście do zasiedlonych już od jakiegoś czasu nowych bloków, jakie z kolei zdążył tam zbudować inny ze szczecińskich deweloperów - spółka Calbud.
Po otwarciu ofert okazało się, że na budowę ostatniego odcinka ul. Polskich Marynarzy trzeba będzie liczyć się ze znacznie większym wydatkiem niż to zakładali magistraccy urzędnicy, którzy kalkulowali, że wystarczy nań budżet skrojony na poziomie 2 mln 950 tys. zł. Tymczasem wszystkie firmy zaproponowały swe usługi w zakresie określonym w specyfikacji istotnych zamówienia powyżej trzech milionów. Jak łatwo obliczyć, najtańsza z ofert, uznana za najkorzystniejszą, odstaje od planów magistratu o ponad 460 tys. zł. jak łatwo obliczyć, w przypadku zwycięskiej oferty daje to 11 925, 62 zł ma każdy metr nowego odcinka ulicy.
Pozostałe oferty opiewały na jeszcze wyższe kwoty: Elbudu Szczecin na 3 666 011,65 zł, Strabagu na 3 787 507,18 zł, a Eurovii Polska na 3 840 258,92 zł.
Z opublikowanego właśnie projektu budżetu miasta na 2019 rok wynika, że na budowę brakującego odcinka ul. Polskich Marynarzy zapisana został kwota tylko 1,5 mln zł. Rychło najpewniej pojawi się korekta w trybie prezydenckiej autopoprawki do planu przyszłorocznych wydatków.
- Oferta firmy firmy Usługi Transportowo-Budowlane Bernard Baranowski, uznana za najkorzystniejszą, mieści się kwotą w puli środków na to zadanie zabezpieczonych na nie w Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina, przy założeniu, że jego realizacja rozłożona będzie na dwa kolejne lata budżetowe - wyjaśnia Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta Urzędu Miasta Szczecin.
Projekt zakłada, że powstanie jezdnia o szerokości 7 m (po jednym pasie w obu kierunkach), po obu jej stronach chodniki o szerokości 2 m oraz droga rowerowa o szerokości 2 m. Ponadto urządzonych przy niej zostanie 86 miejsc postojowych, z czego 59 do parkowania prostopadłego, 21 do parkowania równoległego i 6 przeznaczonych dla samochodów osób niepełnosprawnych. Wykonane zostaną oświetlenie w technologii LED oraz kanalizacja deszczowa.
Wykonawca będzie miał 15 miesięcy na roboty od dnia zawarcia z nim umowy. Wciąż nie wiadomo, kiedy umowa zostanie podpisania: czy jeszcze przed końcem tego roku czy już na początku 2019 roku.
- Zanim dojdzie do podpisania umowy, musi minąć czas na wnoszenie odwołań przez pozostałych oferentów - zaznacza P. Zieliński. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK