Wtorek, 24 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Dlaczego rower miejski traci popularność?

Data publikacji: 05 stycznia 2020 r. 07:25
Ostatnia aktualizacja: 08 stycznia 2020 r. 21:20
Dlaczego rower miejski traci popularność?
 

Nie będzie stacji sponsorskich Szczecińskiego Roweru Miejskiego, bo są kosztowne i inwestorzy nie są zainteresowani taką formą sponsoringu. Nie będzie także rowerów typu cargo i tandem.

Liczba wypożyczeń Szczecińskiego Roweru Miejskiego była w ubiegłym roku mniejsza. Spadła do 410 tys. z 490 tys. w roku 2018. Informacje te zaniepokoiły radnego miejskiego PiS Marcina Pawlickiego.

– Jakie działania promocyjne zostaną przeprowadzone dla Szczecińskiego Roweru Miejskiego, aby jego użytkowanie utrzymało się na wysokim poziomie, jak w ubiegłym sezonie? Czy zostaną przeprowadzone działania modernizacyjne i naprawcze rowerów przed najbliższym sezonem oraz w jakim zakresie? Czy zostaną wprowadzone sponsorskie stacje rowerowe? Czy w celu uatrakcyjnienia oferty zostanie rozważone wprowadzenie wypożyczenia tandemu, handbike, rowerów towarowych lub elektrycznych? – dopytuje radny w interpelacji do prezydenta Szczecina.

Skutery i hulajnogi konkurencją dla rowerów

Zdaniem miasta spadek liczby wypożyczeń roweru nie wynika z braku działań promocyjnych.

– W minionym sezonie z rowerem miejskim zaczęły konkurować elektryczne skutery i hulajnogi. Główna grupa użytkowników to osoby w wieku 20-30 lat, które bardzo chętnie korzystają z takich właśnie alternatywnych form komunikacji. Dodatkowo intensywna eksploatacja rowerów i stacji sprawia, że poziom dyspozycyjności, a tym samym wydajności Bike_S nie jest już tak wysoki jak sześć czy pięć lat temu. Biorąc powyższe pod uwagę, spadek wypożyczeń o 16 procent nie jest zjawiskiem zaskakującym i niepokojącym. Warto zauważyć, że mimo to w ubiegłym roku liczba zarejestrowanych użytkowników Bike_S wzrosła o prawie 7 tysięcy do poziomu 49 363, a trend od 2014 roku jest nieprzerwanie rosnący – wyjaśnia Anna Szotkowska, wiceprezydent Szczecina.

Co ze stacjami sponsorskimi?

Zapewnia też, że rowery co roku, zimą, przechodzą kompleksowy przegląd techniczny. I nie są prowadzone rozmowy z podmiotami zewnętrznymi dotyczącymi stacji sponsorskich.

– Zakup jednej stacji standardowej wyposażonej w 16 stanowisk oraz 10 rowerów w pełni kompatybilnej z już istniejącym systemem, to wydatek ok. 150 tys. złotych. W związku z wysokimi kosztami zakupu stacje sponsorskie cieszą się małym zainteresowaniem wśród potencjalnych inwestorów. Ponadto roczny koszt utrzymania jednej stacji sponsorskiej to ponad 27 tys. złotych – stwierdziła A. Szotkowska.

Dodaje, że funkcjonujące obecnie stacje były projektowane pod kątem typowych rowerów jednoosobowych dla osób dorosłych. Dlatego brak jest możliwości wpięcia do stacji rowerów innego typu.

– Wpięcie roweru typu tandem lub cargo spowoduje zablokowanie pieszych ciągów komunikacyjnych. Wprowadzenie nowych typów rowerów do systemu stoi w sprzeczności z główną ideą miejskiej wypożyczalni jako uzupełnienia lokalnej komunikacji. Nie jest więc przewidywana rozbudowa systemu Bike_S o rowery nowego typu – zaznacza wiceprezydent. ©℗

(dar)

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Aaaa
2020-01-08 21:09:21
Macie efekt ustawionego przetargu który wygrał bezprawnie nextbike. Dopóki operatorem był bikeS wszystko działało bez zarzutów
Magda
2020-01-08 09:49:38
Problem z rowerami jest taki, że mają mocno ograniczony zasięg. Bardzo chętnie CODZIENNIE jeździłabym na uczelnie czy do pracy rowerem, ale jako mieszkanka Pomorzan, najbliższą stacje mam dopiero na Powstańców przy bibliotece PUM. To już połowa drogi między pętlą Pomorzany, a centrum, więc i tak korzystam z trwamaju. Marzy mi się, że kiedyś mieszkańcy Pomorzan doczekają się stacji w pobliżu ul. Budziszynskiej czy pętli tramwajowej, bo wiem, że takich osób jak ja jest tutaj więcej.
Rowerzysta niemiejski
2020-01-07 19:06:43
Nie rozumiem tych młodych ludzi na skuterach, a zwłaszcza na elektrycznych hulajnogach. Dla rozwoju fizycznego rower jest najlepszym wyborem. Jednak wielu ludzi, często z początkami otyłości, wybiera napęd z akumulatora, pozbawiając się w ten sposób możliwości poprawienia zdrowia.
Marcin
2020-01-06 18:57:20
Zgoda. Dodatkowo terminale są bardzo wolne (szczególnie przy pochmurnej pogodzie). Wypożyczenie powinno trwać do dziesięciu sekund.
Wiosna
2020-01-06 18:38:34
Przede wszystkim zly stan techniczny odrzuca w 2018 przejezdzilam caly sezon rowerowy w 2019 za każdym razem byl jakiś problem: nie dzialajace przerzutki,hamulce, raczki w fatalbym stanie za malo osob z ekipy technicznej by nad tym zapanować. Do tego w 2019 bardzo duzo uczniow korzystało i niestety niszczylo.
beee
2020-01-05 21:35:58
Zapewne ktoś wpadnie zaraz na pomysł, że rowery należy dotować z budżetu miasta. Nie ma na to pieniędzy? Podniosą opłaty i podatki.
gość
2020-01-05 21:34:14
A wystarczy, żeby te rowery były płatne już od pierwszej minuty wypożyczenia. Wtedy będą jeździć nimi ci, którzy naprawdę potrzebują skorzystać, a nie osoby "przycinające" na ulgowym na tramwaj za 35 zł miesięcznie
Kate
2020-01-05 20:48:50
Hulajnogi i skutery to dziadostwo. Denerwujące jest to jak ludzie zostawiają je nawet na środku chodnika!!!! Z rowerami chociaż jest porządek.
Zeng
2020-01-05 20:34:29
Takie to proste a tęgie mózgi z magistratu jak zawsze nie rozumieją. Te rowery w Szczecinie to trupy. Na 10 wypożyczeń nigdy nie trafiłem sprawnego. Niektórymi się nie da jechać. Jazda w Warszawie to przyjemność, w Szczecinie żenada, do tego niebezpieczeństwo bo często hamulce nie działają. Ciekawe czy odpowiedzialni za ten chłam swoje dzieci by puścili takim złomem...
Gosc
2020-01-05 20:33:57
Pawlicki weź ty się w końcu za poważne tematy straż czeka wiesz na co....aty problemy z dupy wyciagasz
Sid
2020-01-05 20:18:35
Dopóki skutecznie nie ograniczy się ruchu samochodowego w Śródmieściu i nie wyznaczy się pasów rowerowych pomiędzy WSZYSTKIMI stacjami, dopóty rower nie będzie miał szansy żeby się rozwijać
Marcin7650
2020-01-05 19:37:14
W Poznaniu rowery są serwisowane na bieżąco. W Szczecinie wcale. W Szczecinie rowery miejskie są niebezpieczne dla użytkowników. Szczerze. Dziwne, bo ten sam operator. Sprawdzone. Tam i tu.
bo
2020-01-05 18:56:11
się rozsypują ze starosci czy wyeksploatowania! ich stan jest już opłakany! Fakt faktem, że ludzie nie za bardzo dbają ale wystarczyłaby większa kontrola np każdy do kontroli po tygodniu , wtedy łatwiej mózna by ustalic ewentualnego sprawce uszkodzenia, po 2. lepsze zabezpieczenia , po 3 wyzsze kary za zniszczecnie lub kradziez aby odstraszyc!
Działać
2020-01-05 17:37:49
Zakazać od wiosny 2020 r. wjazdu do centrum Szczecina samochodom nie spełniającym normy spalin Euro-5, a liczba wypożyczeń zaraz wzrośnie. I powietrze będzie czystsze.
@Zgred
2020-01-05 17:27:44
Ciemny to jesteś ty, dzbanie.
Zgred
2020-01-05 15:15:39
Za ten cały bałagan rowerowy powinien zapłacić niejaki Krzystek i rowerowa ciemna masa.
Waldek
2020-01-05 13:44:33
i bardzo dobrze, bo za dużo kolejnych kombinacji i wymysłów miejskich radnych, którzy żeby zdobyć głosy wymyślają kolejne bzdury w postaci tandem czy cargo... bo gdzieś są i u nas też powinny być! Zlikwidować te stacje w cholerę, szkoda pieniędzy.
Miejski kolarz
2020-01-05 13:13:28
Rower miejski przegrywa bo przestaje być mobilny w porównaniu do np. hulajnóg czy skuterów - te drugie zostawiam gdzie chcę w strefie działania a nasz rower niestety uzależniony jest od stacji. Konieczna jest modernizacja systemu w kierunku rowerów, które można zostawiać w dowolnym miejscu, nie tylko na stacjach.
:)
2020-01-05 10:27:43
powody sa proste- zły stan techniczny, rozwoj hulajnog ,wystarczy nie budowac nowych stacji lub przenosic te mało popularne, podwyzszyc ceny,wiele rowerow patusy zdemolowaly lub porzuciły i kto za to zapłaci?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA