Zakład Usług Komunalnych zamierza wydać do 1,4 miliona złotych na częściowy remont dachu bramy głównej Cmentarza Centralnego. Pięć firm zadeklarowało, że chętnie podejmie się realizacji tejże inwestycji. Trwa procedura przetargowa, choć zakres przedsięwzięcia budzi pewne wątpliwości opinii publicznej.
Zabytkowa brama szczecińskiego „parku umarłych” w ostatnich latach była już parokrotnie remontowana. Tym razem zadaniem wykonawcy będzie rozbiórka – na skrzydle wschodnim i południowym – jej sfatygowanego dachu, instalacji odgromowej, kominów, świetlików rur i rynien. Będzie musiał je wymienić – jak uszkodzone elementy drewnianej więźby: odgrzybić, zaimpregnować oraz wzmocnić ich konstrukcję. Albo też odbudować, jak np. wolno stojące kominy. Natomiast na finał – położyć ceramiczną dachówkę w kolorze grafitowym, czyli zgodnym z historycznym pierwowzorem.
– Kolejny generalny remont? Po zaledwie 11 latach… Czy to naprawdę konieczne? Przecież poprzednia inwestycja nie była chyba malowaniem trawy na zielono – zwraca uwagę jedna z naszych Czytelniczek (dane do wiadomości redakcji). – Rozumiem, że Szczecin wymaga wielu nakładów. Remonty nigdy się nie kończą. Jednak może najpierw warto by zainwestować w nieremontowane od 70-75 lat pełne dziur, krzywe, rozpadające i niebezpieczne chodniki, niż kolejny ponad milion złotych wpompować w tę samą cmentarną bramę. Do naszej redakcji dotarło wiele podobnych głosów w tej sprawie. Pokazując, jak wiele kontrowersji wzbudza planowana przez miasto inwestycja. O wyjaśnienie wątpliwości zwróciliśmy się więc do ZUK, czyki gospodarza nekropolii.
– W 2009 r. nie przeprowadzano remontu zadaszenia, tylko elewacji bramy głównej. Były też naprawiane przeciekające rynny, spękane ściany i poprawiane obróbki blacharskie. Sprawa wówczas zakończyła się w sądzie, a po uzyskaniu odszkodowania, w 2017 r., zostały zlecone ponowne naprawy. Pieniądze pochodziły więc ze zwrotu z ubezpieczenia po poprzednim wykonawcy, który nieprawidłowo przeprowadził swoje prace – odpowiedział Andrzej Kus, rzecznik miasta ds. gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. – Tym razem przeprowadzamy remont ostatniego elementu, czyli zadaszenia, którego nie obejmowało poprzednie zadanie.
O wykonawstwo planowanego remontu części zadaszenia bramy głównej ubiega się pięciu kontrahentów, firmy nie tylko ze Szczecina. Gwarantują realizację inwestycji w sześć miesięcy i za kwoty od 1 133 644 zł (Cezary Gozdera – Szczecin) po 1 850 000 zł (KRULAN Łukasza Kruszyńskiego z Troszyna). Aktualnie trwa analiza ofert przetargowych. ©℗
A. NALEWAJKO
Fot. Mirosław Winconek