„Koncepcja sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego" zakłada stworzenie około tysiąca kilometrów szlaków. W tym roku zostanie przygotowana dokumentacja, w przyszłym mają ruszyć pierwsze prace budowlane.
We wtorek w Szczecinie przedstawiciele kilkudziesięciu zachodniopomorskich gmin i powiatów podpisali porozumienie w sprawie realizacji pierwszych dwóch tras z „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego".
- Najpierw stworzyliśmy ewidencję szlaków, jakie dziś mamy na Pomorzu Zachodnim. Praca nad koncepcją zajęła nam ostatnie dwa lata. Teraz wchodzimy w drugi etap, czyli jej realizację - mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa.
- Dzisiejsze porozumienie dotyczy trasy Pojeziernej oraz Tywa- Myśla-Odra-Zalew. Umożliwią one wyjazd ze Szczecina i dojechanie nad morze, albo na południe, gdzie w Kostrzynie będzie istniało połączenie ze szlakami po stronie niemieckiej - mówi Wanda Nowotarska, pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej.
Jedną z pierwszych inwestycji ma być trasa o długości około 15 km po dawnej linii kolejowej w powiecie stargardzkim oraz połączenie Szczecina przez Płonię ze Stargardem. Kolejną będzie wykonanie ścieżki z mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju.
- Te chcemy zrealizować w pierwszej kolejności. Nabór wniosków został już ogłoszony - dodaje W. Nowotarska.
Konkurs na ścieżki biegnące przez tereny cenne przyrodniczo będzie rozstrzygnięty w ciągu około trzech miesięcy. Jeśli środki zostaną przyznane, urząd marszałkowski planuje za 10 mln euro stworzyć około 70 km tras. Pierwsze prace budowlane mogą ruszyć w przyszłym roku.
Na 1000 km szlaków mają się złożyć m.in. główne trasy: Nadmorska (wzdłuż nabrzeża Bałtyku), Pojezierna (z dwoma odnogami: od granicy polsko-niemieckiej w gminach Dobra i Cedynia do Szczecinka), łącząca Bałtyk i Wałcz, oraz wokół Zalewu Szczecińskiego.
Realizacja całego systemu szlaków w województwie jest zaplanowana na najbliższą perspektywę unijną, czyli do 2022 roku. Procentowo finansowanie ma się rozłożyć w proporcjach: 85 proc. środki unijne, 7,5 proc. zarząd województwa i 7,5 proc. gminy, które wezmą też na siebie obowiązek utrzymania szlaków. Pod względem technicznym i organizacyjnym przedsięwzięcie będzie pilotował Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich. ©℗
(szymw)
Fot. Szymon WASILEWSKI
Przedstawiciele kilkudziesięciu zachodniopomorskich gmin i powiatów podpisali porozumienie w sprawie realizacji pierwszych dwóch tras z „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego".