Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce przebudowy zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy w szczecińskich Podjuchach. To wąskie gardło dla żeglugi. Według kolei oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, inwestycja jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Ujęto ją jednak w planach rozwoju śródlądowych dróg wodnych, które przyjął rząd.
We wrześniu o most w Podjuchach upomniało się stowarzyszenie „Odrą w Świat”, zauważając, że Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. nie uwzględnia przebudowy. Interpelację w tej sprawie do dwóch resortów skierował zachodniopomorski poseł Nowoczesnej Piotr Misiło. W odpowiedzi wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel powtórzył znane argumenty kolejarzy: przebudowa mostu (na wysokowodny) nie jest konieczna z uwagi na jego wystarczającą przepustowość i wiązałaby się z dużymi kosztami, niewspółmiernymi do osiągniętych korzyści.
Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając na interpelację dotyczącą mostu, poinformował, że „MGMiŻŚ podjęło intensywne prace na rzecz jego przebudowy”.
– Wskutek niespełniania podstawowych parametrów, most w Podjuchach jest tzw. wąskim gardłem na Odrzańskiej Drodze Wodnej, ograniczając, a w przypadku awarii przęsła mostu wręcz uniemożliwiając przepływanie pod nim większości statków towarowych i pasażerskich do portów ujścia Odry oraz prowadzenie skutecznej polsko-niemieckiej akcji lodołamania na Odrze i Warcie – zaznaczył J. Materna.
W latach 2012-16 wystąpiło co najmniej 35 awarii zwodzonego przęsła, trwających od kilku godzin do kilkudziesięciu dni. Według MGMiŻŚ, przebudowa mostu jest rozwiązaniem najkorzystniejszym ekonomicznie.
– Jednak rozmowy w tej kwestii z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa są skomplikowane – przyznał J. Materna.
Ich celem jest znalezienie sposobu rozwiązania problemu, uwzględniającego stanowiska obydwu ministerstw.
Przebudowa mostu jest też na liście strategicznych inwestycji technicznych planowanych do realizacji w latach 2016-2020. To zadanie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w ramach umowy z Bankiem Światowym. Zakłada ona pożyczkę 65 mln zł. (ek)
Fot. Cezary SKÓRKA
Więcej w „Kurierze Szczecińskim” oraz e-wydaniu z 10 listopada 2016 r.