Gdy "Kurier" zapytał szczeciński magistrat o powód ogłowienia drzew na terenie żłobka przy ul. Niedziałkowskiego, ten odpowiedział: "zgodnie z zaleceniami Wojewody Zachodniopomorskiego". Fot. Helena FREINO
"Podobne przeglądy i przycinki wykonywane są regularnie, zgodnie z zaleceniami Wojewody Zachodniopomorskiego" - w ten sposób szczeciński magistrat tłumaczy niedawne ogłowienie drzew na terenie żłobka miejskiego przy ul. Niedziałkowskiego. Ostatnich klonów, lip i kasztanowca - z blisko setki niegdyś tu rosnących, a jakie nie przetrwały radykalnej rozbudowy tej placówki.
Tuż przed świętami z hukiem pił spalinowych znikały korony ostatnich ośmiu drzew rosnących na wewnętrznym dziedzińcu żłobka nr 8. Widok ogłowionych pni był poruszający. Tak radykalne cięcia - zdaniem obrońców zieleni oraz miejskich aktywistów - wręcz karygodne. Dlatego - jak poinformowaliśmy naszych Czytelników w ubiegłym tygodniu - Społeczna Straż Ochrony Zieleni Szczecina w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego złożyła wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie "zniszczenia drzew i nałożenia kary za ich zniszczenie". Dowodząc, że zgodnie z ustawą o ochronie przyrody usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50 procent korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, oznacza jego zniszczenie. Za co posiadaczowi nieruchomości, którym w tym przypadku (działki przy ul. Niedziałkowskiego 49) jest Gmina Miasto Szczecin - grozi kara pieniężna.
Magistrat długo nie odpowiadał na pytania "Kuriera" w sprawie ogłowionych drzew. W końcu Centrum Informacji Miasta przekazało, że...
- Drzewa zostały przycięte po wcześniejszym przeglądzie, który wykazał, że stan i ich rozrost zagraża bezpieczeństwu dzieci oraz innych osób przebywających na terenie żłobka. Podobne przeglądy i przycinki wykonywane są regularnie, zgodnie z zaleceniami Wojewody Zachodniopomorskiego. Przycięte drzewa to: klon jesionolistny - 3 szt., lipa - 2 szt., kasztanowiec - 1 szt. oraz klon zwyczajny - 2 szt. Znajdują się one w bezpośrednim sąsiedztwie dachu, w obrębie wyjść na tarasy zabaw dla dzieci i ogród. Oprócz zagrożenia dla dzieci, istniało również niebezpieczeństwo uszkodzenia dachu oraz jego elementów.
Ani słowa o skali przycinki, która - jak dowodzą miejscy aktywiści - nosi znamiona zniszczenia. Natomiast Społeczna Straż Ochrony Zieleni Szczecina podtrzymuje swój sprzeciw wobec złych praktyk w "pielęgnacji" miejskiej zieleni. Argumentując: "W dobie zmian klimatu i ekstremalnych zjawisk pogodowych, takie traktowanie drzew na miejskiej działce - które zakrawa na celowe działanie zmierzające do ich obumarcia - jest działaniem skandalicznym! W gęsto zabudowanym śródmieściu, gdzie występuje deficyt drzew, każde z nich jest na wagę złota".
I bardzo dobrze! Ekoświrom mówimy nie! Na moim osiedlu drzewa zasłoniły już całe niebo. Byle wiatr zacznie je łamać, co zagraża mieszkańcom j samochodom...
Maria
2021-01-02 19:31:55
W mieście rządzi architektura, a zieleń jest jej uzupełnieniem . Nigdy odwrotnie. Jeśli ktoś myśli inaczej nie powinien mieszkać w mieście, a w jakiejś otchłani puszczy.
Marek
2021-01-02 18:56:21
Przycinać i nie oglądać się na tych co przedkładają drzewa nad ludzi! Ma być ładnie i bezpiecznie! Busz w mieście wykluczony.
@Grigoryj
2021-01-02 15:48:14
Raczej komentarze, które wbrew zdrowemu rozsądkowi, zdrowiu i życiu ludzi promują totalną dzicz na terenie miasta pochodzą od jednego albo kilku ekoświrów. Ulice zacienione drzewami jak najbardziej są ok, ale drzewa nie mogą być przypadkowe i starannie formowane - regularnie przycinane.
Grigorij
2021-01-02 10:12:11
Większość komentarzy napisali pracownicy odpowiedzialni za dewastację przyrody- bo "szef" kazał , każdy rozumny wie jak potrzeba nam drzew w mieście wystarczy zobaczyć którą stroną ulicy idą ludzie w upalny letni dzień- zacienioną drzewami czy betonową ? , a tym co tak bardzo obawiają się że spadnie gałąź na głowę niech zabetonują co się da zamieszkają na betonowym osiedlu i czekają aż przy wietrze spadnie na nich blacha z dachu lub cegła.......
Komentarze
2021-01-02 10:05:47
Ludzie trochę szacunku dla siebie. Po od tego braku bądź nadmiaru zieleni coś do głowy Wam uderzyło. Szanujmy się nawzajem. Każdy ma prawo do swoich opinii ale żeby jeden na drugiego jechać.
City Man
2021-01-02 09:53:08
No i dobrze! Nie może wszystko sobie rosnąć jak chce i gdzie chce. Niech przycinają i formują! No i miejmy nadzieje w końcu wytną do reszty te chaszcze na skarpie zamkowej i wprowadzą tam zieleń godną europejskiego miasta!
Radek
2021-01-02 09:20:09
W krajach bardziej cywilizowanych jak Szwajcaria, Holandia czy Hiszpania takie zabiegi względem drzew w miastach są na porządku dziennym. Tam nikt nie pozwala na nawet minimalne potencjalne zagrożenie dla człowieka ze strony spadających gałęzi. U nas wielkie larum. Lepiej aby ci wszyscy obrońcy przyjrzeli się jaki jest stan parków, w tym pięknego założenia ogrodu dendrologicznego, który Polacy zaniedbali doszczętnie. To wielki wstyd dla byłej AR i obecnego ZUT, że pod ich nosem przez tyle dziesięcioleci nie robiono absolutnie nic aby ogród zachować.
#basia
2021-01-02 00:49:33
Jaki dyrektor taki wydział. Nic nowego skoro od początku nikt tam tego nie ogarnia.
Gratuluję kadry.
Basia
2021-01-01 23:41:42
Jest taki wydział w UM. Nazywa się wydziałem ochrony środowiska. I co? Jak zwykle nic. Panie siedzą i piją kawę.
Żenada.
A pensyjka wpływa co miesiąc.
@jj
2021-01-01 21:50:22
Tym się oszołomie charakteryzuje miasto, że są w nim budynki. Tak samo jak dla lasu charakterystyczne są drzewa. Jeśli drzewa mają być w lesie to muszą być sadzone celowo i formowane cyklicznie. Las to nie miasto a miasto to nie las.
Robert
2021-01-01 21:47:50
Zieleń w mieście musi być zagospodarowana i basta! Nie mogą rosnąć przypadkowe samosiejki, a drzewa nasadzone muszą być przycinane. Nie ma w mieście też miejsca na przypadkowe chaszcze czy łąki chwastów. Potrzeba za to zadbanych skwerów z roślinnością ozdobną i nowych parków z nasadzeniami szlachetnych gatunków.
A co do płaczu o wycinaniu drzew to wystarczy przeczytać statystyki. Poziom zalesienia regionu i kraju od kilkunastu lat systematycznie wzrasta a nie maleje! Przestańcie kłamać!
@Ekoswir
2021-01-01 21:06:04
Ty jesteś nie tylko ekoświrem ale i ekohisterykiem. Weź stoperan, bo na positivum już za późno.
Myśl
2021-01-01 19:33:27
Dzieciom bardziej chyba szkodzi koszmarna kolorystyka elewacji tego żłobka. Drzewa po 'przycięciu' też wyglądają okropnie i pewnie nie wszystkie przeżyją 'zabawę' człowieka z piłą. Można było przyciąć tylko słabe konary i gałęzie. Ale może chodziło władzom o to, by dzieci mogły swobodniej oddychać spalinami i smogiem.
art
2021-01-01 18:31:47
Drzewa ważniejsze niż dzieci.Co za kretyńskie teksty.Za komuny będąc dzieckiem, nie słyszało się żeby jakaś gałąź spadła i zrobiła krzywdę dziecku.Teraz nagle ogólne zagrożenie przez spadające gałęzie.Debilizm i skretynienie w jednym.Pytam się:ile dzieci ucierpiało w Szczecinie przez spadającą gałąź czy konar???Ktoś powie że drzewa od tamtego czasu są coraz starsze i się rozrosły.Ok,zgadzam się.I oczywiście trzeba dbać o drzewa w mieście i je przycinać.Ale takie ogławianie to dewastacja pięknych,często unikalnych drzew,które są niezbędne w mieście zatrutym przez spaliny,smog itp.Dbajmy o środowisko,bo od tego zależy zdrowie i komfort życia nasz i następnych pokoleń.Jak widać służbom odpowiedzialnym za miejską zieleń i naszym włodarzom,brak nie tylko wiedzy w tym temacie ale i wyobraźni.Miasto powoli staje się szaro-czarno-burym blokowiskiem,coraz brzydszym i mniej przyjaznym dla mieszkańców.
Ekoswir
2021-01-01 17:45:45
To po wycinamy wszystkie drzewa. Palmy dalej węglem w piecach czy też plastikami. Powyrzucajmy śmieci w lesie. Torby foliowe do Bałtyku. Po co dbać o przyrode skoro klimat tak się zawsze zmienia.
Wyrzynanie
2021-01-01 17:38:26
spędza wam sen z powiek. Możecie bezmyślnie wyciąć wszystko. Ciekawe zjawiska przyrodnicze, będą się tylko nasilać. Pewnego dnia, zawieje mocniej i jedyne co spadnie, to element dachu z waszego własnego domu, prosto na głowę waszego dziecka. Drzew już nie będzie. Teraz chodzi tylko o to, żeby do was dotarło to, co mówią naukowcy z całego świata i ile czasu zostało waszym dzieciom.
Papryka
2021-01-01 17:37:09
To może plac zabaw też zlikwidujemy bo coś może się urwać i zrobić dziecią. Chodniki krzywe też może się podknac i zrobić sobie krzywdę. Drzewa ( bo jak kto inny woli chaszcze ) powinny zostać. Niech dzieci uczą się od małego dbać o przyrode.
"W dobie zmian..."
2021-01-01 16:31:40
Pytanie do ekoświrów: A kiedy w historii klimat się nie zmieniał?
I ważny przekaz dla ekoświrów: Ilekroć drzewo będzie zagrażało bezpieczeństwu ludzi, będzie przycinane/wycinane. Zrozumieli?
Jj
2021-01-01 15:12:30
Proponuję zlikwidować w mieście budynki. Przecież dachówka może spaść na głowę. Oszołomy.
Eryk
2021-01-01 12:39:38
No lepiej niech kawał gałęzi na głowy dzieciaków spadnie! Co za oszołomy! Wartość drzewka istotniejsza od zdrowia i życia człowieka ??!!!
CK
2021-01-01 12:20:18
Posadziłem w swoim życiu wiele drzew. Rosną i mają się świetnie. Ale rosną w lesie. W mieście nie posadziłem żadnego. Jak już mają być w mieście niech ktoś dba o nie od małego i nie pozwala się rozrosnąć tyłko przycina co roku. Bo potem jest tak jak z tymi z artykułu.
Jan
2021-01-01 10:06:34
Czyli aktywiści uważają że drzewo ważniejsze niż życie ludzkie.
Bezpieczeństwo!
2021-01-01 09:44:07
Drzewa ważniejsze od dzieci? Tak może uważać chyba tylko ktoś kto nienawidzi dzieci.
Obserwator
2021-01-01 08:42:12
Wynajmują do tego firmy bez doświadczenia gdzie panowie zaczynają dzien od małpeczki i takie sa efekty.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.