Prezentują się na specjalnych tablicach, wiszą na płotach i słupach, nierzadko „banerologia” jest na bakier z estetyką otoczenia. To spowodowało, że Koszalin przystąpił do konsultacji społecznych w sprawie podjęcia uchwały krajobrazowej i zorganizował pierwsze spotkanie na temat zapisów dokumentu.
Powstał wstępny projekt dokumentu w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Czas na dostosowanie się do nowych przepisów określono na 30 miesięcy.
Najpierw publicznie w ratuszu z treścią proponowanej uchwały zapoznali się przedsiębiorcy, właściciele firm i obiektów usługowo – handlowych. Ludzie biznesu liczą na unormowanie ładu estetycznego, bo obowiązuje wolnoamerykanka. Firmy reklamowe bywają zmuszane, aby pod każdy nośnik reklamowy występować o pozwolenie. Niektórzy zaś funkcjonują bez przestrzegania przepisów.
– Geneza jest słuszna, ale diabeł tkwi w szczegółach – ocenia Roman Biłas, prezes koszalińskiego oddziału Północnej Izby Gospodarczej. - Kiedyś nie było potrzeby zgłaszania, a teraz za tablicę reklamową miasto wzywa do zapłacenia podatku jak za obiekt budowlany, choć tablice nie są przecież na trwale związane z gruntem.
Pojawiły się nie tylko uwagi i wątpliwości, ale też pierwsze wnioski pod adresem wiceprezydenta Wojciecha Kasprzyka. Dotyczą inwentaryzacji nośników reklamowych legalnie zgłoszonych i będących w ewidencji urzędu, aby zostały wpisane do planu w miejskim obszarze podzielonym na pięć stref lokalizacji tego rodzaju środków przekazu. Na tym etapie nie ma nic o ewentualnych kosztach ze strony biznesu. Projekt opłat też będzie konsultowany i może wywołać wiele emocji, bo przedsiębiorcy nie są gotowi na to, żeby – jak mówią zainteresowani - ponosić kolejną daninę na przykład za szyld swojego lokalu.
We wtorek (21 maja) o g. 16 w sali nr 300 projekt uchwały ocenią mieszkańcy Koszalina. Tu warto podać, ze dokument dostępny jest w pokojach nr 310 i 313 Urzędu Miejskiego, w g. 10 – 14, oraz na stronach internetowych magistratu (http://bip.koszalin.pl - w zakładce Informacje Wydziału Architektury i Urbanistyki).
Wyłożenie projektu jest ostatnim etapem, podczas którego zainteresowani mogą wnosić uwagi i propozycje poprawek. Te będą przedstawione do wiadomości radnych z finalnym projektem uchwały. Ten samorząd przyjmie lub odrzuci w głosowaniu.©℗
Tekst i fot. (m)
Na zdjęciu: Nośniki reklamowe zbyt rzadko wkomponowują się w naturalne otoczenie miasta.