Od 1 czerwca Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie przekształcił się w Centrum Usług Społecznych. Co to oznacza?
– Główna zmiana po utworzeniu CUS, to możliwość zaoferowania szerokiego wachlarza usług społecznych – planujemy uruchomienie około trzydziestu nowych usług – wyjaśnia Maciej Homis, rzecznik prasowy miasta ds. pomocy społecznej. – CUS w dalszym ciągu będzie realizował zadania z zakresu pomocy społecznej, na tych samych zasadach jak robi to MOPR, natomiast do przyznania nowych usług nie będzie konieczne spełnianie wymogów określonych w ustawie o pomocy społecznej.
Jak dodaje, usługi społeczne będą realizowane we współpracy z podmiotami ekonomii społecznej. To między innymi organizacje pozarządowe będą na zlecenie Centrum oferować nowe usługi. Przykładowo będą to mogły być różnego rodzaju zajęcia aktywizacyjne dla seniorów czy rodzin z dziećmi, usługi wsparcia – np. pomoc w usterkach domowych, specjalistyczne warsztaty oraz poradnictwo dla rodzin i opiekunów.
– Aby jak najlepiej przygotować katalog usług, przeprowadzone zostaną badania społeczne, na podstawie których opracowana zostanie diagnoza potrzeb oraz potencjału lokalnej społeczności – informuje Maciej Homis. – Diagnoza posłuży do opracowania i wdrożenia programu usług społecznych, który będzie odpowiedzią na realne potrzeby mieszkańców.
Badanie prowadzone jest zarówno przez ankieterów podczas bezpośrednich rozmów z mieszkańcami na ulicach miasta, jak i online – bez konieczności wychodzenia z domu https://cusdiagnoza.webankieta.pl
– Zachęcamy wszystkich do udziału w badaniu – mówi dr Rafał Iwański, specjalista ds. badań i ewaluacji usług CUS. – Wypełnienie ankiety zajmuje zaledwie kilkanaście minut. Cenimy każdą opinię i sugestię, ponieważ pomogą nam w opracowaniu i wdrożeniu skutecznego programu wsparcia społecznego.
Ankieta jest anonimowa i dobrowolna, a informacje zostaną wykorzystane wyłącznie do celów badawczych. Opinie mieszkańców będą zbierane do 16 czerwca 2025.
(K)