Budowa tunelu pod Świną po stronie wyspy Uznam przebiega zgodnie z planem. Wycinka drzew na lewym brzegu Świny dobiegła końca, a na prawym brzegu dobiega końca. Wykonawca w ostatnich dniach po uznamskiej stronie kończył utwardzanie terenu pod platformę roboczą dla budowy komory startowej maszyny TBM.
Chodzi o wielką maszynę, która wydrąży tunel i która jest budowana w Chinach. Właśnie dla tego kolosa, który będzie ważył 2740 ton wykonawca przygotowywał teren pod budowę komory startowej. W tej części Świnoujścia trwa także budowa zaplecza socjalno-technicznego, przyłącza wodociągowego, instalacji energii elektrycznej oraz oświetlenia placu dla budowy.
Wykonawca kontynuuje nadal, na wyspie Uznam, budowę tymczasowego węzła betoniarskiego. Utwardził tu już teren, rozpoczął stawianie ogrodzenia, jak również zakończył budowę drogi technologicznej. Nadal przygotowuje place składowe dla materiałów i sprzętu – poprzez utwardzanie terenu oraz montaż prefabrykowanych płyt betonowych. Pojawiły się obawy, że w związku z koronawirusem może dojść do opóźnień. Części do maszyny TBM powstają m.in. w miejscu, gdzie doszło do rozprzestrzeniania wirusa.
– Nie ma opóźnień przy realizacji inwestycji. Do sprawy związanej z koronawirusem podchodzimy poważnie, ale i spokojnie. Nie należy siać defetyzmu. Wszystkie prace odbywają się zgodnie z harmonogramem i mamy w zapasie pięć miesięcy – zapewnia Joanna Ścigała z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych w Świnoujściu.
Tunel drążony w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny będzie miał długość ok. 1,44 km. Inwestycja obejmie dojazdy do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie-rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu „T” na wyspie Uznam. Przebudowa czeka także istniejące przyległe ulice. Harmonogram zakłada zakończenie inwestycji wraz z pozwoleniem na użytkowanie we wrześniu 2022 roku.
BaT