Rodzice mogą skorzystać z bonu turystycznego nawet wtedy, jeśli złożyli wniosek o 500+ po 31 grudnia 2021 roku. Dotyczy to dzieci urodzonych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku (październik – grudzień). Dotychczas w Polsce aktywowano ponad 3,4 mln bonów.
– Rodzice dzieci urodzonych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku (październik – grudzień) także mogą wykorzystać bon turystyczny, mimo że wniosek o 500+ złożyli po 31 grudnia 2021 roku – przypomina Karol Jagielski, regionalny rzecznik ZUS województwa zachodniopomorskiego. – Ważne, że zrobili to w ciągu trzech miesięcy od narodzin.
Bon turystyczny to świadczenie w wysokości 500 zł na jedno dziecko, a w przypadku dziecka z niepełnosprawnością – 1000 złotych. Przysługuje rodzicom, którzy mieli prawo do świadczenia wychowawczego 500+ w momencie wejścia w życie przepisów o bonie, a także jeśli nabyli do niego prawo między 19 lipca 2020 r.
a 31 grudnia 2021 roku.
Zgodnie z przepisami, rodzice mają trzy miesiące na złożenie wniosku o 500+, licząc od dnia urodzenia dziecka. Oznacza to, że opiekunowie, którzy złożyli wniosek na początku 2022 r. na dziecko urodzone w 2021 r., też mogą liczyć na bon. Przykładowo, pani Maria urodziła dziecko w listopadzie i wystąpiła o 500+ do ZUS w styczniu 2022 roku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał świadczenie od listopada i tym samym mama może skorzystać także z bonu turystycznego.
– Dotychczas w Polsce aktywowano ponad 3,4 mln bonów – informuje K. Jagielski. – Do przedsiębiorców turystycznych w ramach płatności bonami trafiło ponad 2,2 miliarda złotych. W Zachodniopomorskiem przedsiębiorcy odebrali niemal 494 tys. płatności bonem turystycznym na kwotę prawie 358 mln złotych.
Rodzice, którzy nie wykorzystali do tej pory bonu, mogą to zrobić do końca września tego roku.
Bon turystyczny mogą aktywować rodzice i opiekunowie, na których jest przyznane świadczenie „Rodzina 500+”. Zrobią to tylko po zalogowaniu się do swojego profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, z której korzysta już ponad 10 mln osób. Po aktywacji rodzic otrzymuje kod, który należy podać podczas płatności np. za imprezę turystyczną. Każda transakcja jest potwierdzana jednorazowym kodem, który jest wysyłany SMS-em.
Szczegółowe informacje o bonie turystycznym można otrzymać, dzwoniąc na specjalną infolinię ZUS: 22-11-22-111.
(K)