Radni z komisji budżetu i finansów wysłuchali najnowszej informacji przedstawicieli ZDiTM o sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w Szczecinie. Przychody z niej od 2014 r. systematycznie spadają. Tylko w ośmiu miesiącach tego roku wpływy były niższe o 3,3 mln zł niż zakładał plan tej jednostki budżetowej miasta, która odpowiada za organizację pasażerskiego transportu zbiorowego na terenie miasta i gmin ościennych.
- Spadki sprzedaży biletów są w tym roku jeszcze bardziej dynamiczne niż w minionym roku. W całym roku 2015 wpływy były o 2 mln 419 tys. zł niższe niż zakładany plan – zakomunikowała radnym Gabriela Krefta-Marczak, z-ca dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych, główna księgowa ZDiTM. – W 8 miesiącach 2016 r. zanotowaliśmy spadek o 3 mln 300 tys. zł. Jedynym miesiącem, odbiegającym od tej tendencji, czyli na plusie, był sierpień.
Aktualnie w Szczecinie do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej uprawnione są 23 grupy osób. Natomiast z ulg może korzystać obecnie 12 kategorii pasażerów.
- Największy ubytek w poziomie sprzedaży wynika z tytułu ulg wprowadzonych Szczecińską Kartą Rodzinną, a będących efektem realizacji programu Szczecin Przyjazny Rodzinie – wyjaśniała Gabriela Krefta-Marczak, główna księgowa ZDiTM. – Od 1 września 2015 r. zmiana w ulgach dla dzieci uczących się w szkołach podstawowych, czyli wprowadzono dla nich bilet za złotówkę przy zakupie biletów okresowych 1- i 3-miesięcznych. W tym roku mamy do czynienia z eskalacją tego spadku i na podstawie zebranych dotąd danych obliczyliśmy, że ubytek z tego tytułu wyniósł 2,1 mln zł.
Jak zaznaczyła Gabriela Krefta-Marczak, konsekwencją wprowadzenia programu Szczecin Przyjazny Rodzinie jest także inna z dodatkowych ulg w zakupie sieciówek miesięcznych i trzymiesięcznych dla uczniów szkół ponadpodstawowych i ich rodziców dla rodzin wielodzietnych, a dokładnie dla rodzin z minimum dwójką dzieci, które uczęszczają do szkół ponadpodstawowych. Wraz z pojawieniem się tej pozycji w bilansie od początku stycznia do końca lipca br. ZDiTM „utracił” kolejne 600 tys. zł.
Analiza demograficzna ostatnich kilku lat nie pozostawia złudzeń, że systematycznie maleje liczba potencjalnych pasażerów w wieku produkcyjnym, czyli aktywnych zawodowo, którzy mogliby być dostarczycielami wpływów ze sprzedaży biletów, gdyby z komunikacji zbiorowej w mieście decydowali się korzystać. Największy odpływ z miasta dotyczy osób w przedziale wiekowym 27-66 lat. Widać ucieczkę „za pracą” osób z tych grup wiekowych i pokoleniowych poza miasto, poza region bądź poza granice kraju. Jednocześnie przybywa osób w grupach wiekowych 67-69 lat, czyli również z ulgami, podobnie zresztą, jak kolejnej grupy osób w wieku 70 lat i więcej, uprawnionych do nieodpłatnych przejazdów miejskim transportem publicznym.
Do tej pory nie ma natomiast choćby szacunkowych danych, na ile do spadku wpływów ze sprzedaży biletów przyczynia się uruchomienie systemu roweru miejskiego. Nadto przedstawicielki ZDiTM oznajmiły, że na poziomie wpływów ze sprzedaży biletów odbijają się tez nieoszacowane, bo subiektywne czynniki, takie jak m.in. stopień zmotoryzowania, czyli preferowanie w poruszaniu się po mieście własnych aut, liczba remontów drogowych czy niechęć do przesiadki z auta własnego w przestarzały tabor.
Anna Małolepsza, kierownik działu taryfowo-biletowego ZDiTM, przekonywała, że jednostka wdraża strategię poszerzania kanałów dystrybucji biletów i poprawy warunków zakupu ich przez pasażerów.
Radni dopytywali w tym kontekście o pustynie biletowe, jak osiedla na prawobrzeżu miasta, w tym o Dąbie, Bukowe, czy Kijewo. A niejako przy okazji Stanisław Lipiński, skarbnik miasta, ujawnił inne, równie interesujące liczby. Jeszcze w roku 2007 dopłaty do wpływów z biletów z budżetu miasta były na poziomie 49 mln zł. W roku 2016 z kasy miasta na ten cel ma pójść już co najmniej 117 mln zł. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim" i w e-wydaniu
Na zdjęciu: Gabriela Krefta-Marczak, z-ca dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych, główna księgowa ZDiTM, podczas poniedziałkowych obrad radnych komisji budżetu i finansów szczecińskiej rady miasta.