Miejskie rowery znikły ze szczecińskich ulic. Od czwartkowego popołudnia nie można ich już wypożyczać – miejskie służby wywiozły je do magazynów. Tam będą przez całą zimę. Sezon 2018 r. rozpocznie się dokładnie 1 marca.
To był udany rok dla Bike_S. Od marca, czyli przez dziewięć miesięcy, system zanotował aż 525 tys. wypożyczeń. Mniej niż przed rokiem. Przypomnijmy, że w 2016 r. wypożyczano miejskie rowery aż 565,5 tys. razy! Niemniej to wciąż dużo. Powinno to cieszyć wszystkich, nawet kierowców, którzy (niestety są tacy) nie kryją się z niechęcią do użytkowników jednośladów. Ci sami właściciele aut wciąż przecież narzekają na codzienny tłok na drogach. Kiedy tak psioczą, powinni sobie wyobrazić, że gdyby nie Bike_S, duża część miłośników kolarstwa przesiadłaby się do własnych czterech kółek. Efekt? Korki byłyby o wiele dłuższe.
Czwarty sezon Bike_S kończy się po raz kolejny przekroczeniem połowy miliona wypożyczeń. Z tego 350 tys. zostało wykonanych na lewobrzeżu, a 175 tys. po drugiej stronie Odry. Rekord z ubiegłego roku nie został pobity, choć w 2017 r. przybyły cztery nowe stacje: 25 maja została uruchomiona stacja na al. Powstańców Wielkopolskich (w okolicach Biblioteki PUM), a 10 października ruszyły trzy kolejne stacje: przy ul. Duńskiej (obok Netto), na skrzyżowaniu ul. Emilii Sczanieckiej z ul. Emilii Plater oraz na Łasztowni (przy North East Marina).
Na prawobrzeżu największą popularnością cieszyła się stacja działająca przy krzyżówce ulic Iwaszkiewicza-Andrzejewskiego. Warto dodać, że pomimo sporych różnic demograficznych obu części Szczecina, stacje po obu stronach rzeki mają w tym sezonie dokładnie taką samą średnią wypożyczeń: 6 tys.
Na lewobrzeżu cykliści najczęściej korzystali ze stacji zlokalizowanej na al. Wyzwolenia – przy pl. Rodła. Poza tym rowery często są wypożyczane na pl. Żołnierza Polskiego, w pobliżu Urzędu Miasta, na Bramie Portowej, na Jasnych Błoniach (ul. Piotra Skargi) i przy pętli Słoneczne – Łubinowa. Co zrozumiałe, szczecinianie najchętniej korzystali z rowerów miejskich wiosną i latem, kiedy pogoda jest najładniejsza. Później liczba entuzjastów dwóch kółek wyraźnie spadła.
Obecnie działa 87 stacji (58 na zachodzie i 29 w dzielnicach wschodnich). Są w nich rozlokowane 742 rowery (niestety 29 z nich jest na liście zaginionych). Od początku sezonu, czyli od 1 marca 2017 liczba osób zarejestrowanych w Bike_S wzrosła z 35,7 tys. do 43,6 tys. Około 90 proc. wypożyczeń jest bezpłatnych, mieści się limicie darmowych 20 minut.
Rower miejski jest dotowany przez gminę – kosztuje około 2 mln zł (wpływy nie przekraczają 230 tys. zł). Od 21 sierpnia 2014 r., czyli od dnia, w którym Bike_S zaczął działać, ze szczecińskiego roweru miejskiego korzystano ponad 1,8 mln razy.
Leszek WÓJCIK
Fot. Tomasz TOKARZEWSKI