Na linii 87 Dworzec PKP Szczecin Główny (Owocowa - Podbórz), którą na co dzień obsługuje spółka Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica", pasażerowie mogą w ostatnich dniach spotkać na przystankach i ulicach takiego oto - jak na załączonych zdjęciach - odmieńca. W bieli. Bez barw charakterystycznych i wymaganych w przypadku floty lokalnych przewoźników. To póki co jedynie ciekawostka komunikacyjna.
Ten miejski model przegubowego, niskopodłogowego autobusu Mercedes-Benz 628 03 Citaro G Hybrid sprowadzony został do Szczecina na okres jazd testowych. Na linii 87 kursować będzie do 7 sierpnia.
- Jest to pojazd klimatyzowany, z automatycznym przyklękiem, automatycznymi systemami gaszenia, smarowania i uzupełniania oleju, elektroniczną informacją pasażerską, a także z systemem asystenta bezpieczeństwa (prawego boku i hamowania). W tym autobusie możemy sprawdzić np. zużycie paliwa oraz asystenta bezpieczeństwa, a także komfort podróży pasażerów - informuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa SPAK.
Autobus przystosowany jest do przewozu jednocześnie do 135 pasażerów. Napędza go silnik spalinowy OM936 o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka zblokowana jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife z modułem rekuperacyjnym, który zapewnić ma między innymi niższe spalanie oraz większą żywotność akumulatorów. Ponadto posiada on wspomagający moduł hybrydowy.
Elektryczny silnik w kształcie dysku jest umieszczony między silnikiem spalinowym i automatyczną skrzynią biegów. Po przekroczeniu pewnej prędkości lub gdy autobus hamuje, w trakcie odzyskiwania energii, silnik działa jak generator wytwarzający energię elektryczną. Gdy autobus ponownie przyspiesza, silnik elektryczny wykorzystuje zgromadzoną energię do wspomagania silnika wysokoprężnego lub gazowego, dodatkowo zwiększając łączny moment obrotowy. Elektryczny silnik tarczowy ma moc maksymalną 14 kW i maksymalny moment obrotowy 220 Nm.
Novum w tym autobusie jest zastosowany asystent kierowcy Preventive Brake Assist, który automatycznie ostrzega kierowcę o nagłych przeszkodach na drodze i inicjuje częściowe hamowanie. W przypadku spodziewanego zderzenia z pieszym, autem w ruchu czy z inną przeszkodą, w tym nieruchomą, układ ostrzega kierowcę wizualnie za pomocą czerwonego trójkąta z piktogramem pojazdu na centralnym wyświetlaczu, jak i akustycznie.
Testowane autobusy sprawdzane są nie tylko pod względem technicznym- mają także za zadanie polepszyć komfort podróży pasażerom. W omawianym pojeździe może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących. A częściowe hamowanie uruchamia do momentu , gdy kierowca na taki sygnał zareaguje lub zatrzyma autobus.System opiera się na technologii radarowej nowej generacji, przy pomocy której skanowany jest obszar do 250 metrów pasa przed pojazdem, działa również w nocy i przy niekorzystnych warunkach pogodowych.
Ponadto wyposażony jest w urządzenie z funkcją doświetlania skrętu i system asystenta skręcania Sideguard Assist, zwiększając bezpieczeństwo tych użytkowników dróg, którzy w danym momencie znajdą się obok autobusu. Informuje kierowcę i jednocześnie ostrzega od sygnałów świetlnych na pulpicie sterowniczym i dodatkowo wibracjami w fotelu kierowcy. Inny z zastosowanych systemów w prawym boku autobusu ma za zadanie dbać o bezpieczeństwo wsiadających i wysiadających z niego pasażerów. ©℗
(MIR)
Fot. Mirosław WINCONEK