Spółka Tramwaje Szczecińskie zamówiła cztery dwukierunkowe tramwaje i zarezerwowała osiem kolejnych na wypadek uzyskania na nie dofinansowanie. Będą to pojazdy jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w całości niskopodłogowe, klimatyzowane, zmieszczą 240 pasażerów (na 194 miejscach stojących i 46 siedzących).
Umowa z poznańską firmą Modertrans, która ma dostarczyć tramwaje, została już podpisana. Będą to pojazdy o długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra. Pasażerowie będą mogli w nich korzystać z Wi-Fi i gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia zostaną pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne będzie w technologii LED. A bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania, oprócz standardowych fotokomórek, zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę w trakcie zamykania. W przedziale pasażerskim będą dwa miejsca dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. W tramwaju zostanie zainstalowany system monitoringu umożliwiający obserwację i rejestrację całego przedziału pasażerskiego, miejsca pracy motorniczego, przestrzeni przed, za i wzdłuż obu boków tramwaju.
- Pojazdy będą wyposażone w cztery wózki napędowe - dodaje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. - Wszystkie skrętne, co zmniejszy zużycie obręczy kół, szyn oraz zapewni cichszą eksploatację. Nowoczesny energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego ogranicza emisję grafitu i miedzi do środowiska. W przypadku zaniku napięcia w sieci zasilającej zastosowany napęd i bateria akumulatorów umożliwią samodzielny zjazd tramwaju, np. ze skrzyżowania na odcinku 100 metrów.
Realizacja zamówienia podzielona jest na dwa etapy.
- W pierwszym, obligatoryjnym, wykonawca w terminie 510 dni od zawarcia umowy, nie później niż do 31 maja 2026 r., zobowiązuje się dostarczyć: cztery tramwaje dwukierunkowe niskopodłogowe, jeden komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego, jeden specjalistyczny pojazd techniczny - informuje Wojciech Jachim.
Wartość tego zamówienia to 63 728 760 zł brutto. Spółka Tramwaje Szczecińskie ubiega się o dofinansowanie na ten cel w kwocie 33 mln zł z programu unijnego FENIX.
Etap drugi jest opcjonalny. Obejmuje dostawę maksimum ośmiu tramwajów dwukierunkowych – w takiej samej cenie za jeden pojazd, jak w pierwszym etapie (12 mln zł netto) i w tym samym terminie. Wykonawca ma być poinformowany o skorzystaniu z prawa opcji najpóźniej 28 lutego 2025 roku.
- Zakup dodatkowych tramwajów uzależniony jest od tego, czy Tramwaje Szczecińskie uzyskają dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy - wyjaśnia rzecznik. - Spółka złożyła stosowany wniosek. O tym, które miasta otrzymają dofinansowanie i na ile tramwajów, rozstrzygnie konkurs. Wnioski ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Decyzja o przyznaniu dofinansowania spodziewana jest po 20 grudnia br.
Maksymalna kwota dofinansowania to 85 proc. kosztów zakupu (czyli dla ośmiu tramwajów Modertrans niespełna 82 mln zł). W grę wchodzi także niższe dofinansowanie, np. do mniejszej liczby pojazdów albo na niższym poziomie (np. 70 proc.).
- Tramwaje dwukierunkowe są przydatne nie tylko w codziennej komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla - tłumaczy Wojciech Jachim.
Szczecin ma obecnie sześć takich tramwajów. Do niedawna woziły pasażerów między ulicami Wawrzyniaka i Żołnierską (w związku z likwidacją pętli Krzekowo i budową torowiska na Sosabowskiego), a teraz kursują jako linia nr 4 między placem Szyrockiego a placem Żołnierza Polskiego (w związku z remontem al. Powstańców Wielkopolskich).
Aktualnie Tramwaje Szczecińskiej mają 200 tramwajów liniowych, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych.
(sag)