Od wtorku 12 listopada zmieniona została trasa szczecińskich autobusów na liniach 80 i 525. Na czas budowy nowego wiaduktu w ul. Arkońskiej kursowały one objazdem ul. Międzyparkową. Teraz ponownie jeżdżą swoją stałą trasą. To - jak na razie - jedyna korekta w organizacji ruchu w tym rejonie miasta.
Na oddanie do użytku w pełni pobliskiego ronda kierowcy jeszcze trochę poczekają, podobnie zresztą, jak na możliwość swobodnego przejazdu całą trasą. Planowany termin ukończenia całego zadania - po uwzględnieniu wszystkich dotychczasowych poślizgów - dopiero maj przyszłego roku. A termin przywrócenia normalnego ruchu na rondzie to najpóźniej 22 grudnia tego roku, czyli ponad rok później niż zakładał pierwotny plan i terminy spisane w umowie między miastem i Eurovią Polska S.A., wykonawcą inwestycji.
Ruch autobusów na przebudowywanym odcinku ul. Arkońskiej jest przywrócony od wtorkowego przedpołudnia. Przystanki „Spacerowa/rondo Olszewskiego nż” (w obu kierunkach) i „Stadion Arkonia nż” (w kierunku pętli Ludowa) znajdują się tam, gdzie dotychczas, tj. te dwa pierwsze przy dojeździe do ronda Szczecińskich Olimpjjczyków, a ten ostatni na zakręcie tuż przy skrzyżowani ulic Międzyparkowej i Arkońskiej. Przystanek „Stadion Arkonia nż” w kierunku Zakładów Piekarniczych zlokalizowany jest przy ul. Arkońskiej tuż przed skrzyżowaniem z ul. Międzyparkową i dojazdem w kierunku Polany Czerwonej i parkingu Arkonki.
Cała okolica - co warto pamiętać - to wciąż plac budowy i robót, które prowadzone są zarówno przy samym wiadukcie, jak również przy sieci trakcyjnej na całej długości nowego odcinka torowiska od pętli Las Arkoński po nowe rondo powstałe u zbiegu ul. Arkońskiej i ul. Władysława Szafera z al. Wojska Polskiego. Ponadto Eurovia Polska S.A., ma do realizacji na podstawie odrębnej umowy z magistratem, zawartej w sierpniu br., budowę nowego systemu zasilania z podstacją dla nowego fragmentu trasy tramwajów (na kontynuację jej rozbudowy wzdłuż całej długości ul. Władysława Szafera w ramach jej przebudowy z nową pętlą za halą widowiskowo-sportową Eurovia ma już też zawarty z miastem w minionym miesiącu kontrakt - wyj. autora).
Przy samym wiadukcie po obu stronach do montażu są jeszcze m.in. bariery bezpieczeństwa. W skarpach przy alei spacerowej trwają prace ziemne i przy wznoszeniu konstrukcji stalowo-betonowych prowadzących do niej schodów i dojść. Uzupełniane są brakujące fragmenty chodników, pasa ścieżki rowerowej, jak również wygrodzeń. Kontynuowane są też prace ogrodnicze przy urządzaniu pasów zieleńców, w części obsiano je trawą, w większości miejsc założone zostały zaś klomby obsadzone niskimi krzewami oraz drzewami. Tych ostatnich najwięcej pojawiło się w rejonie urządzonego leśnego parkingu naprzeciwko stadionu Arkonii oraz w zagospodarowanym na nowo obniżeniu terenu pośrodku pętli Las Arkoński. Montowane są ławki, słupki, wiaty przystankowe. Ponadto pojawiła się większość oznakowania poziomego jezdni, znaków drogowych i tablic drogowskazów. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK