Ambitne plany zwiększenia taboru. Miasto chce kupić pięćdziesiąt „wodorowców”
Ambitne plany zwiększenia taboru. Miasto chce kupić pięćdziesiąt „wodorowców”
Data publikacji: 11 kwietnia 2025 r. 16:12
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2025 r. 16:12
Miasto chciałoby zakupić 50 autobusów wodorowych ze środków pozyskanych z KPO. Jeśli się uda, szczeciński tabor zasili 35 długich i 15 krótkich autobusów. Fot. archiwum/Ryszard Pakieser
Gmina Miasto Szczecin złożyła wniosek do KPO o środki na zakup nowych autobusów wodorowych. Jeśli otrzyma pieniądze, tabor Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie" wzbogaci się o pięćdziesiąt nowych, bardzo nowoczesnych i ekologicznych, pojazdów.
Informację podał zastępca prezydenta miasta Michał Przepiera.
- Szczecin złożył w tym tygodniu, swoistym rzutem na taśmę - wobec przesuwania środków na obronność - wniosek w ramach Krajowego Planu Odbudowy do Banku Gospodarstwa Krajowego na zakup 50 autobusów wodorowych. To będzie czasochłonna oraz złożona droga i dziś nie wiadomo jeszcze czy zakończy się powodzeniem, choć jesteśmy dobrej myśli. Jest to niewątpliwie duże wyzwanie - przekazał w czwartek.
Zakup dotyczyć ma 35 długich i 15 krótkich autobusów, które będą przeznaczone dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". Koszt zakupu to 231 mln zł brutto (jednak przy odzyskiwalnym VAT - koszt realny to 188 mln zł). Dostawy nowych pojazdów zaplanowano na lata 2028-2030. Jednocześnie, Michał Przepiera zapowiedział, że prowadzone są prace nad budową odpowiedniej infrastruktury, nie podał jednak na razie szczegółowych informacji.
Wodorowce pojawiły się już na ulicach Szczecina. Nowoczesny autobus e-Citaro Fuel-Cell marki Mercedes Benz woził pasażerów przez ponad dwa tygodnie od 18 lutego do 4 marca. Odbyło się to w ramach testów przed planowanym zakupem. Autobus testowali kierowcy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Dąbie.
- Jak zapewnia producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell dzięki zbiornikowi mieszczącemu 30 kg wodoru oraz baterii o pojemności 300 kWh może przejechać minimum 400 km - informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". - Niskopodłogowy pojazd ma 12 m długości, przewozi 69 pasażerów, w tym 29 siedzących.
Pojazd ten może jeździć w trzech trybach: tylko na wodorze (bez wykorzystania energii elektrycznej z baterii), z maksymalnym wykorzystaniem ogniwa wodorowego i baterii oraz w trybie inteligentnym, który uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby korzystać w pierwszej kolejności z tańszej energii elektrycznej.
Autobusy wodorowe to pojazdy elektryczno-wodorowe. Do ogniwa paliwowego, znajdującego się najczęściej na dachu, dostarczany jest wodór ze zbiorników oraz tlen z powietrza. Wodór i tlen wchodzą w reakcję chemiczną, po której wytwarzają się energia elektryczna oraz para wodna. Prąd płynie do silników oraz do baterii (w zależności od zapotrzebowania).
Więcej na ten temat w poniedziałkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 14 kwietnia 2025 r.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Do @2many
2025-04-12 19:09:33
Niemieckie uzbrojenie oceniane jest przez ukraińską armię jako zbyt skomplikowane, podatne na usterki, zbyt drogie i trudne do naprawienia w warunkach frontowych.„Skomplikowany sprzęt nie jest wykorzystywany (…) Wartość użytkowa bardzo nowoczesnego i skomplikowanego sprzętu jest niewielka, jeżeli wojsko nie jest w stanie zapewnić możliwości naprawy na miejscu”
Do Wodór i prąd
2025-04-12 19:00:08
Chyba dawno pan nie był w Warszawie, to zapraszam. Dlatego, że mógłby pan zobaczyć jak miasto się nieprawdopodobnie zmieniło. Mógłby pan się przejechać telekomunikacją miejską !!
Do Mirek
2025-04-12 18:45:30
W ramach kampanii wyborczej kandydat KO Rafał Trzaskowski promuje ideę patriotyzmu gospodarczego. tzn nie wiedziałem , że masz takie samo podejście trollu platformy . Ośmieszaj się dalej !!
Do Pedro,pedro
2025-04-12 18:39:14
Pytaj Niemców co jest ekologiczne , jak im to nie służy i na tym nie mogą zarabiać , to nie jest ekologiczne tzn my POland mamy się dostosować do tego . Myśl sam !!
Do Płaczliwe trole
2025-04-12 18:33:30
Patriotyzm gospodarczy według wafla i ogórka tzn "Chińskie autobusy, koreańskie tramwaje, niemieckie drzewka i gaz z ruskiej instalacji. Patriotą którego kraju pan jest?" . Nie ośmieszaj się , już jeden to robi !!
Do Gie
2025-04-12 18:28:22
Patriotyzm gospodarczy według wafla i ogórka tzn Szczecińskie autobusy wodorowe co dwa dni muszą tankować paliwo w przygranicznym niemieckim mieście Prenzlau, ponieważ w województwie zachodniopomorskim nie ma żadnej stacji wodorowej. Taka podróż w jedną stronę trwa godzinę i obejmuje 60 km !!
Oj tam, oj tam
2025-04-12 13:08:48
- chciałbym tylko raz przejechać się PO-rządą " telekomunikacją miejską".
@@@2many Widzę niem
2025-04-12 11:57:43
Ty tępy mózgu. Tylko niemieckie.
ZS
2025-04-12 10:26:59
Ten W.Jachim, to widzé że rzecznikuje w większości spółek miejskich...
Ma chłop znajomości i branie...
Nie ma konkurencji na rynku XD
Bogumiła
2025-04-12 10:26:51
W Szczecinie niestety jest duże zanieczyszczenie powietrza w wyniku spalin samochodowych. Smog jest rakotwórczy, powoduje astmę i inne choroby np układu krążenia. W naszym mieście wszystkie autobusy powinny być wymienione na autobusy wodorowe albo elektryczne. Szczególnie linia autobusowa 75 potrzebuje takiej wymiany autobusów.
@Jak nie
2025-04-12 10:19:26
nikt ci nie każe kupować ruskiej ropy czy ruskiego węgla, mamy polski węgiel i z polskiego węgla czy polskiego rzepaku można robić paliwa, z węgla można też robić gaz, tak jak robiono to w Szczecinie nie tak dawno, gazownia jeszcze stoi nad Odrą. To co najgorsze to ruskie duraki takie jak ty.
do Jak nie
2025-04-12 09:59:47
Przypominam, że od wielu lat jeździmy również na prawilnej arabskiej ropie, a od 2022 wyłącznie niej i równie poprawnej norweskiej, jewrogejopejskiej. kalasz swone gniazdo, niewolniku jewrosojuza
Wodór i prąd
2025-04-12 09:21:57
Bombowy wynalazek.
Pasażer komunikacji
2025-04-12 09:01:48
Dla mnie nieważne skąd kupią,jakie kupią i ile zapłacą. Ważne żeby jak najszybciej je kupili i żebym jak najszybciej z nich mógł korzystać.Bo mam dosyć bycia sardynką.
Kolejne bzdury
2025-04-12 07:50:34
Na tramwaje prowincja się nie załapała, to teraz ma fanaberie wodorowe.Na 99% nic z tego nie będzie ale zostało powiedziane, zostało napisane,zadanie wykonane.
Jak nie
2025-04-12 07:28:49
Jak nie hejt na elektryki to na wodór a najlepiej dla niektórych żeby na ruski węgiel i ruska ropę żeby jeździły autobusy ...
@@@2many
2025-04-12 07:19:16
Autosan jest polski? Bo jest pod polską nazwą? Polski to jest samochód którego części są wyprodukowane w Polsce.
Mirek
2025-04-12 07:13:14
W końcu. Jakieś porządne autobusy kupią, a nie te tanie szorty Solaris, Autosan i jakieś wytwory. Niech żyje technologia niemiecka. A wam pisowskie świnie chwd.
@ @2many
2025-04-12 06:29:00
Widzę niemiecki trollu że trafiłem w sedno. Bardzo mnie to cieszy.I nie napinaj się tak mocno bo ci żyłki na czole wyszły.
@@2many
2025-04-12 00:10:15
Polski autobus głąbie to jest Autosan. A Solaris jest już od dawna hiszpański.
@@2many
2025-04-11 22:56:30
Kupią niemieckie tak czy siak bo Niemcy pracują nad napędem wodorowym (np Mercedes) od lat 70 - nie ma znaczenia kto poskłada niemieckie klocki - to Niemcy mają tzw własność intelektualna (IP czyli patenty) - no chyba że ty taki chojrak jesteś i uważasz że polskie firmy mogą sobie wziąć niemieckie patenty bez pytania Niemców i zacząć robić produkty bazujące na opatentowanych technologiach?
Ekologizm
2025-04-11 21:56:24
Czekamy kiedy będą autobusy z wiatrakami na dachach i wtedy nie będzie potrzeba wodoru
bieta
2025-04-11 21:52:02
A ja czekam na tramwaje.
A ile by było
2025-04-11 21:35:47
za te pieniądze tradycyjnych, porządnych, niezawodnych autobusów? 100? 150? Pół taboru by odnowiono, ale lepiej wydać tym razem na wodór, bo prąd też już chyba się znudził zielonym wydrwigroszom.
@2many
2025-04-11 21:12:48
Gdzie jest napisane że KUPIĄ MERCEDESY? Pisowska mendo. Wiesz głąbie jakie silniki ma POLSKI Autobus Solaris. Głupi fejkowiczu. Wiesz skąd jest firma Remondis. Wiesz patałachu jakiej produkcji są w większości auta które ci żarcie wożą. 2many - dzieciak w moherowym berecie.
Długi,długi
2025-04-11 20:25:26
ale nie autobus ! Piotrek musi uważać ,aby nie skończyć jak ten co Gminę Ostrowice spuścił w kanał!
Daro
2025-04-11 20:20:26
Wszystko byle już nie te śmierdzące diesle.
Pedro,pedro
2025-04-11 19:34:33
To co teraz jest ekologiczne,bo już nie nadążam?Gaz,prąd czy kobalt?
2many
2025-04-11 18:20:51
I w taki oto "cudowny"sposób środki z niepotrzebnego Polsce kpo trafią do.... niech no zgadnę kto produkuje mercedesy.... Niemcy???? Ot taki tam zabieg okoliczności. Lemingi i tak nie skumają dealu. A zapłacimy za to wszyscy.
Płaczliwe trole
2025-04-11 18:17:28
Wy niedouczone nieuki. Dyżurni komentatorzy co najwięcej wiedzą. I ch że niemieckie ( chociaż w tekście tego nie ma że mają być niemieckie), i ch że nie będzie stacji (od dawna wiadomo że ma być na Hangarowej). Podatki - za wasze podatki to sobie można dupę podetrzeć.
Kamis
2025-04-11 18:00:47
i gdzie ten wodór będą tankowały ?
Ad rem
2025-04-11 17:58:27
"Oszczędza" 800 t emisji....
A ile kosztuje podatnika ta "oszczędność"?
Elektryczne autobusy już "be", bo się do Szczecina nie nadają ze względu na ukształtowanie terenu, to niech będzie jeszcze drożej - kto biednemu zabroni żyć na bogato??!!
H20
2025-04-11 17:44:37
A skąd będzieta ten wodór mieli? Przeca w Szczecinie nie ma stacji ładowania wodorem
Po co???
2025-04-11 17:44:15
Brak ważniejszych potrzeb?? Patola wszystko zniszczy a kredyt pozostaje...
Jpdl 🙉
zieb
2025-04-11 17:26:44
Z niemiec, jak wafel z Warszawy, patriotyczny kupiec/glupiec
Gie
2025-04-11 16:34:30
Najbliższa stacja tankowania wodoru znajduje się w...Prenzlau
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.