Powołany do życia w 2014 roku Alert Miejski bardzo przydaje się mieszkańcom miasta i urzędnikom, którzy odpowiadają za jego funkcjonowanie. Korzystają z niego tysiące mieszkańców Szczecina, którzy sygnalizują „sprawy do załatwienia”. Najczęściej chodzi o utrzymanie czystości i porządku na terenie miasta. W dalszej kolejności są zagrożenia w ruchu drogowym, czyli jakość dróg i chodników, a także niepokojąca infrastruktura, np. zniszczone ławki w parkach czy na przystankach.
Zgłoszenia wysyłane są głównie z telefonów, smartfonów i tabletów. Ta forma przekazywania informacji ma wiele zalet. Po pierwsze dlatego, że zgłoszenia są przyjmowane i poza wyjątkowymi sytuacjami „od razu” przekazywane do realizacji. Plusem jest także to, że zgłaszający może na bieżąco śledzić bieg sprawy. Dlatego po sygnale zwrotnym o otrzymaniu zgłoszenia w dalszej kolejności jest on informowany o tym, że przekazane zostało do realizacji, że jest realizowane, a na końcu, że sprawa została załatwiona.
Do wyjątków należą przypadki, gdy sprawy nie można od razu skierować do realizacji, bo związane jest to z dużymi kosztami. To w praktyce oznacza „odłożenie jej w czasie”, by zabezpieczyć środki finansowe na ten cel, jeżeli oczywiście temat jest tego warty. Jeżeli natomiast zgłaszający dostaje sygnał, że sprawa nie zostanie zrealizowana, to otrzymuje wyjaśnienie powodów odmowy.
Pobrana przez użytkowników aplikacja Alertu Miejskiego pokazuje od razu lokalizację, bo ma ona „antenę GPS”.
Gdzie przekazywane są sprawy zgłaszane do alertu? Przede wszystkim do odpowiednich wydziałów magistratu i jednostek mu podporządkowanych. Są w tym gronie m.in.: Zakład Usług Komunalnych, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, Zarząd Wodociągów i Kanalizacji. Jak wygląda to w praktyce? Otóż sygnał od mieszkańca przekazywany jest konkretnemu pracownikowi tych instytucji, który w miarę możliwości wysyła ekipę, by usunąć np. dzikie wysypisko albo dokonać zabezpieczenia odkrytej studzienki kanalizacyjnej.
To przynosi wymierny skutek. Pomaga w pracy nie tylko urzędnikom Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM w Szczecinie, ale także miejskim strażnikom, którzy dzięki alertowym sygnałom mogą szybko interweniować.
Rzecz w tym, że nie wszyscy mieszkańcy miasta wiedzą o istnieniu alertu, o czym świadczą także informacje docierające do naszej redakcji. A wiedzę na temat jego funkcjonowania można łatwo zdobyć, wpisując hasło „Alert Miejski”. Łatwe jest także korzystanie z mobilnej aplikacji, za pomocą której można załatwić wiele spraw wymagających interwencji. Alert to jedna z najszybszych dróg do przekazania informacji o zaśmieconych chodnikach, dzikich wysypiskach czy np. połamanych drzewach. Takich sygnałów nie brakuje…
(mos)
Fot. Robert Wojciechowski (arch.)