W przebudowanej zajezdni Pogodno w Szczecinie od końca października trwają odbiory wykonanych robót. Rozpoczęły się od trzech hal w części historycznej kompleksu. Sprawdzane są układy elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne. Prowadzone są testy sprawności zwrotnic, jak i próby najazdowe składów na punkty kontrolne, które pozwalają na w pełni skomputeryzowaną, sterowaną centralnie, diagnozę stanu technicznego tramwajów i ich identyfikację.
Inwestycja jak na jej skalę, zakres prac budowlanych, konserwatorskich, adaptacyjnych, jak i montaż specjalistycznego sprzętu, urządzeń do jej prawidłowego funkcjonowania, a ponadto elektroniki i systemu komputerowego zarządzania, ukończona została praktycznie w ciągu roku. Jak na szczecińskie realia rekord. Jej koszt to 135,3 mln zł. Poprzednia przebudowa, o wiele skromniejsza, bo polegała w zasadzie na dobudowie także zmodernizowanych teraz kilku hal, rozpoczęta w latach 70. minionego wieku, trwała w sumie osiem lat.
IOd nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy krakowska spółka ZUE, generalny wykonawca, udostępniła dwa tory nr 6 i 7, skończyły się tymczasowe postoje wagonów na pętli Głębokie. Od środy w bazie już stacjonują także wszystkie wagony liniowe i techniczne. A te do kasacji i nauki jazdy trafiły do warsztatów przy ul. Klonowica.
- Praktycznie cała baza jest już gotowa do eksploatacji. Wróciliśmy na stare śmieci, ale odmienieni ze sprzętem z najwyższej, jeśli chodzi o jakość i niezawodność, technologicznej półki - podkreśla Grzegorz Stasiński, kierownik zajezdni Pogodno, należącej do spółki Tramwaje Szczecińskie.
Po modernizacji całkiem nowy jest układ trakcji i torów (przybył jeden nowy jako objazdowy) z częścią zautomatyzowanych zwrotnic. Do tego systemy elektronicznego zarządzania z dyspozytornią w odrestaurowanym jednym z domków paretrowych zaplecza bazy od frontu. Pojawił się system monitoringu. Zajezdnia ma enrgooszczędne oświetlenie, włączane i wyłączane samoczynnie.
We wszystkich halach, włącznie z tymi wzniesionymi w 1934 r., są m.in. wentylacja i ogrzewanie, nowoczesne systemy zasilania i sterowania, nowa sygnalizacja. Wymieniono okna, nowe są przeszklone w kolorze grafitu skrzydła bram wjazdowych i wyjazdowych otwierane i zamykane hydraulicznie. Na ich tyłach, gdzie do niedawna jeszcze był plac, powstały od podstaw dodatkowo trzy wiaty, pod którymi teraz, a nie jak wcześNiej pod chmurką, mogą stacjonować wagony. Imponująco prezentują się zwłaszcza hale z wymienionymi w stu procentach kanałami naprawczymi pod torami i biegnącymi wzdłuż nich specjalnymi stalowymi pomostami do obsługi tramwajów. ©℗
Mirosław WINCONEK
Więcej zdjęć w GALERII.