Niemal 19 mln zgłoszeń na numer alarmowy 112 odebrali w ubiegłym roku operatorzy pracujący w Centrach Powiadamiana Ratunkowego w całej Polsce. W szczecińskim CPR zarejestrowano ich ponad milion. W niedzielę (11 lutego) obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 i z tej okazji MSWiA przygotowało specjalny film o pracy operatorów CPR.
W Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - dwa na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Odbierają one połączenia kierowane na numer alarmowy 112 z obszaru całego kraju. Według danych na 31 grudnia 2017 roku 1183 osoby były zatrudnione na stanowisku operatora numeru alarmowego 112. Najwięcej operatorów pracuje w CPR w Radomiu (149 osób), Katowicach (107 osób) i Krakowie (86 osób). W Szczecinie jest ich 47.
Operatorzy CPR w Radomiu opowiadają w nim o swojej pracy.
W 2017 r. w Centrach Powiadamiania Ratunkowego zarejestrowano niemal 19 mln zgłoszeń przychodzących. To średnio ponad 1,5 mln połączeń miesięcznie w skali kraju, 93 tys. miesięcznie w każdym centrum. Operatorzy numeru alarmowego 112, którzy pracują w CPR w Szczecinie, w zeszłym roku odebrali ponad milion połączeń.
W roku 2017 na jednego operatora w CPR przypadało średnio 1 tys. zgłoszeń miesięcznie. Z danych wynika, że najwięcej połączeń zostało zarejestrowanych latem – w czerwcu, lipcu i sierpniu.
Najwięcej połączeń alarmowych zarejestrowano w centrach w Katowicach (2,2 mln zgłoszeń), Poznaniu i Radomiu (po ponad 1,8 mln zgłoszeń). Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia w centrum powiadamiania ratunkowego nie przekracza 10 sekund (w Szczecinie wynosi 9 s). Najwięcej połączeń alarmowych rejestrowanych jest między godziną 13 a 19. Liczba połączeń w ciągu doby zaczyna znacząco wzrastać od godziny 7, a spadek liczby połączeń następuje dopiero po godzinie 20.
Niestety prawie 8,5 mln zgłoszeń (prawie 45 proc. wszystkich) stanowiły zgłoszenia fałszywe. W szczecińskim CPR takich, czyli niewymagające interwencji służb – pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, czy policji, było ponad 800 tys. Odsetek zgłoszeń fałszywych w ubiegłym roku zmniejszył się o ponad 2 proc. Jednak w dalszym ciągu jest to ogromna liczba, stąd MSWiA i służby stale apelują o nieblokowanie numeru 112 – linii, która służy ratowaniu życia i zdrowia.
Będą ułatwienia dla osób niedosłyszących przy zgłaszaniu na numer 112. Dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2018 roku ruszy pilotaż aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Aplikacja ma umożliwić osobom głuchym i niedosłyszącym skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112, tak aby umożliwić udzielenie im niezbędnej pomocy. To rozwiązanie jest oczekiwane, w szczególności przez osoby niedosłyszące, ale nie tylko. Aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego.
(p)
Na zdjęciu: Z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim gościły dzieci z zerówki przedszkola nr 48 i klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr 11. Byli tam także uczniowie z klas obronno-ratowniczych Gimnazjum nr 48 w Szczecinie. Wszyscy mieli m.in. okazję zobaczyć pracę Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Fot. Ryszard Pakieser