poniedziałek, 19 sierpnia 2019.
Strona główna > Świat > Dwa brytyjskie tankowce przejęte przez Iran

Dwa brytyjskie tankowce przejęte przez Iran (akt. 1)

Dwa brytyjskie tankowce przejęte przez Iran
Data publikacji: 2019-07-19 23:19
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-23 13:48
Wywietleń: 995 403671

Właściciel pływającego pod liberyjską flagą tankowca Mesdar potwierdził w piątek, że odzyskał kontakt z jego załogą po wcześniejszym przejęciu jednostki przez uzbrojonych strażników Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej. Drugi z tankowców pozostaje pod ich kontrolą.

Szkocka firma Norbulk Shipping UK podkreśliła w wydanym późnym wieczorem oświadczeniu, że po kilku godzinach przerwy udało się jej odzyskać kontakt z załogą tankowca Mesdar i że strażnicy Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej opuścili jego pokład, pozwalając na powrót tankowca na początkowy kurs. Jak zaznaczono, załoga statku jest bezpieczna.

W rękach Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej pozostaje jednak drugi brytyjski tankowiec – Stena Impero, który został przejęty krótko po 19:00 czasu lokalnego (17:00 czasu polskiego), kiedy w trakcie przepływania przez międzynarodowe wody w pobliżu cieśniny Ormuz wokół tankowca znalazły się jednostki pływające, a na jego pokładzie wylądował helikopter. Następnie utracono kontakt z załogą. Jak zaznaczono, na statku są 23 osoby.

Brytyjski minister spraw zagranicznych Jeremy Hunt oświadczył wcześniej w piątek, że jest "skrajnie zaniepokojony" informacjami o przejęciu kontroli nad oboma jednostkami; zapewnił, że rząd Wielkiej Brytanii sprawdza dostępne opcje pozwalające na ich odzyskanie.

Jak dodał, brytyjski ambasador w Teheranie jest w bezpośrednim kontakcie z irańskim MSZ. Jednocześnie podkreślił, że zgodnie z jednoznacznym stanowiskiem rządu w Londynie "konieczne jest zapewnienie swobody nawigacji" w regionie.

Brytyjskie media podały wcześniej, że informacja o incydencie jest omawiana "na najwyższym szczeblu", a mianowicie - podczas posiedzenia sztabu kryzysowego COBRA. Drugie spotkanie w tej sprawie zostało zaplanowane na późny piątkowy wieczór, a udział w nim wezmą kluczowi ministrowie rządu Theresy May.

Przejęcie Steny Impero jest prawdopodobnie odwetem władz w Teheranie za wcześniejszą decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu irańskiego Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. Doszło do tego 1 lipca.

Iran zażądał wówczas natychmiastowego uwolnienia swojej jednostki, zatrzymanej - jak przekonywali jego przedstawiciele - na międzynarodowych wodach. Dowódca irańskiej Gwardii Rewolucyjnej generał Mohsen Rezai groził, że jeśli Wielka Brytania nie zwolni irańskiego tankowca to obowiązkiem władz w Teheranie będzie zajęcie tankowca brytyjskiego.

W piątek rano sąd w Gibraltarze podjął decyzję o przedłużeniu tymczasowego zatrzymania irańskiej jednostki na kolejne 30 dni.

W odpowiedzi brytyjski rząd podniósł we wtorek poziom zagrożenia dla brytyjskich statków handlowych na wodach Iranu do najwyższego poziomu, ostrzegając przed możliwymi próbami ataku lub wrogiego przejęcia.

W ubiegłym tygodniu trzy irańskie jednostki podjęły próbę przejęcia pływającego pod brytyjską flagą statku handlowego British Heritage i wycofały się z tych działań dopiero po interwencji przebywającej w regionie brytyjskiej fregaty HMS Montrose.

(pap)

Fot. EPA/TOMMY CHIA

Komentarze

To nie są brytyjskie tankowce,
ale Brytyjczycy chcą wojny! Irak, Libia, Afganistan są tego dowodem.
2019-07-23 13:46:12
To nie są brytyjskie tankowce
To są szwedzkie tankowce. Ich właścicielem jest Stena Bulk. Jedynie pływają pod brytyjską flagą, tak jak masowce PŻM pływają pod flagą Liberii czy Bahamów, a statki Euroafriki pod flagą cypryjską, ale nikt nie twierdzi, że np. Szare Szeregi to liberyjski statek. Uczcie się od portalu morskiego: "O przynależności państwowej statku nie decyduje bandera, tylko państwo siedziby i kapitał ostatecznego armatora (ultimate owner, beneficiary owner lub tzw. group owner). Ostatecznym, czyli faktycznym właścicielem zbiornikowca jest szwedzka grupa Stena Bulk AB. Pełni ona w jego przypadku także rolę armatora zarządzającego oraz operatora. Zarząd techniczny i załogowy nad statkiem sprawuje Northern Marine Management Ltd z Wielkiej Brytanii - spółka zależna Stena AB ze Szwecji. Armatorem zarejestrowanym produktowca jest spółka Stena Bulk XIII Cyprus Ltd z Cypru, należąca do Stena Bulk AB".
2019-07-22 18:30:01
Iran się doigra
Cierpliwość Trumpa nie będzie trwała wiecznie
2019-07-22 10:23:45
Brytole ukraść tankowiec (2)
„Statek korzystał z unormowanego prawnie przepływu tranzytowego w międzynarodowej cieśninie objętej międzynarodowym prawem” – napisali brytyjscy przedstawiciele do Rady Bezpieczeństwa. „Prawo międzynarodowe wymaga, aby prawo do przepływu tranzytowego nie było utrudniane, a więc działanie Iranu stanowi nielegalną ingerencję” – dodano. ....Oczywiście irański statek nie "korzystał z unormowanego prawnie przepływu tranzytowego w międzynarodowej cieśninie objętej międzynarodowym prawem” i dlatego Brytole zrobili desant!
2019-07-21 09:17:30
Brytole ukraść tankowiec
- to "Według irańskiej dyplomacji do zatrzymania Grace 1 doszło na wodach międzynarodowych. Rząd Gibraltaru podkreśla z kolei, że miało to miejsce na "brytyjskich wodach terytorialnych". (http://www.tvn24.pl)"....Atojallachy ukraść tankowiec to "zamach na demokrację"i " "konieczne jest zapewnienie swobody nawigacji" w regionie."
2019-07-20 11:16:50

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
18
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Zawieszanie i zdejmowanie baneru z siedziby PiS

Nekrologi

Sonda

Czy trasy alternatywne pozwalają szybciej dojechać nad morze?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie