W Szwecji, koło miejscowości Gävle, powstała pierwsza na świecie zelektryfikowana droga. Testowym, 2-kilometrowym odcinkiem autostrady E16 poruszają się elektryczne ciężarówki Scania, które wykorzystują układ zasilania firmy Siemens.
Elektryczne pojazdy ciężarowe Scania rozpoczęły testy w normalnym ruchu publicznym. To kolejny etap projektu firmy wspierającego rozwój idei transportu uniezależnionego od paliw kopalnych. Pierwszy odcinek zelektryfikowanej drogi otworzono w pobliżu Gävle w Szwecji. Pionierska trasa to 2-kilometrowy fragment autostrady E16. Odcinek testowy został uruchomiony pod koniec czerwca. Poruszające się nią elektryczne samochody ciężarowe Scania wykorzystują układ zasilania opracowany przez firmę Siemens. Na zelektryfikowanym odcinku drogi pojazd korzysta z napędu elektrycznego, poza nim działa jako hybryda. Hybrydowy układ napędowy testowanych ciężarówek może też być zasilany biopaliwem.
Pojazdy Scania pobierają energię za pośrednictwem pantografu umocowanego na wsporniku za kabiną. Ten czerpie ją z napowietrznej linii biegnącej na wysokości 5,4 metra nad prawym pasem autostrady. Podczas jazdy auta mogą się łączyć z siecią i od niej odłączać. Kiedy samochód opuszcza prawy pas, np. podczas wyprzedzania i pantograf zostaje odłączony od przewodów, jest napędzany silnikiem spalinowym lub elektrycznym zasilanym przez akumulatory.
Rząd Szwecji wyłożył na inwestycję 77 mln koron szwedzkich (ok. 36 mln zł), a dodatkowe 48 mln SEK przedsiębiorcy i region Gävleborg, przez który przebiega droga. (mag)
Fot. Scania