W roku szkolnym 1994/95 powołano w Szczecinie pierwszą klasę o profilu integracyjnym. Placówką oświatową, która podjęła się realizacji nowatorskiego programu wspólnej nauki dzieci z niepełnosprawnościami z uczniami będącymi w normach rozwojowych, była Szkoła Podstawowa 63.
Z okazji jubileuszu 30. lecia powstania oddziałów integracyjnych w szczecińskich publicznych placówkach oświatowych odbyła się w SP nr 45 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego specjalna akademia.
Na scenie Sali Widowiskowej występowali uczniowie, prezentując różnorodny program artystyczny. Miał on, bez względu na rodzaj formy przekazu, wspólny mianownik: jest nim integracja.
Na koniec spotkania zaśpiewano wspólnie wielki przebój Marka Grechuty pt. „Dni, których nie znamy”. Był też okolicznościowy tort. Wręczono również specjalne statuetki nawiązujące do 30. lat integracji w Szczecinie.
W każdej szkole, w klasie integracyjnej uczy się nie więcej niż 20 dzieci – pięcioro z nich to uczniowie z niepełnosprawnościami. Taka liczba wynika z obserwacji i uwag nauczycieli zajmujących się od dziesięcioleci zajęciami w klasach integracyjnych.
Aktualnie w Szczecinie działa 6 szkół z tego typu klasami. Jedną z nich jest SP nr 45 z siedzibą przy ul. Tadeusza Zawadzkiego nr 75. Uczy się w niej ponad 600 dzieci. Przy szkole działa też przedszkole z grupami integracyjnymi.
– Lekcje w klasach integracyjnych prowadzone są w naszej szkole przez dwóch nauczycieli – mówiła Kamila Olczak, dyrektorka SP nr 45 z Oddziałami Integracyjnymi. – Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do placówek umożliwiających im dorastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników.
Na stronie internetowej szkoły zawarto informację powiadamiającą, że klasa integracyjna jest przeznaczona dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – musi być ono wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub poradnię specjalistyczną. – Aktualnie w klasach integracyjnych znajdują się uczniowie z następującymi rodzajami niepełnosprawności: słabosłyszący, słabowidzący, niepełnosprawni ruchowo – w tym z afazją, niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim, z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z autyzmem lub Zespołem Aspergera. – poinformowała Iwona Kozak, wicedyrektor szkoły ds. integracji. ©℗
(żuk)