Przez niemal cały październik w Zachodniopomorskiem odbywało się ważenie tornistrów. Pierwszy dzień tego miesiąca ustanowiony został Ogólnopolskim Dniem Tornistra. Do szkół ruszyli pracownicy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej. Zważyli plecaki w 7 szkołach, które są pod ich nadzorem. Na końcu odwiedzili Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Policach. Sprawdzili plecaki 176 dzieci z 10 klas. Większość miała prawidłowy ciężar. Chociaż były wyjątki: najcięższy plecak należał do ucznia IV klasy i ważył 8,05 kg.
- Dzieci zabierają do szkoły sporo niepotrzebnych rzeczy, np.: zabawki, pluszaki, dwa piórniki, w tym jeden tylko z mazakami, chociaż w planie zajęć nie ma plastyki, duże pojemniki/śniadaniówki, bidony - zwracają uwagę inspektorzy sanitarni.
A skutki dźwigania zbyt ciężkich plecaków i tornistrów mogą być bardzo poważne.
- Ciężary noszone przez dzieci wpływają negatywnie na stawy biodrowe, kolana, a także stopy, wywołują bóle kręgosłupa, bóle stawów oraz zmęczenie - wymieniają specjaliści. - Skutki wad postawy, nabyte w dzieciństwie, ujawniają się najczęściej dopiero w dojrzałym wieku (zwyrodnienie, ból kręgosłupa i stawów, nieprawidłowości w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych).
Na przekroczenie dopuszczalnego ciężaru tornistrów uczniów mają wpływ: obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu, noszenie dodatkowych słowników i książek, noszenie innych rzeczy niezwiązanych z programem nauczania (pamiętniki, albumy, zabawki, itp.), rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister (ważne jest, aby ciężar pustego tornistra był jak najmniejszy), niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów.
Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała dziecka.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, aby: tornister miał usztywnioną ścianę przylegającą do pleców, ciężar zawartości powinien być rozłożony symetrycznie, cięższe rzeczy należy umieszczać na dnie, a lżejsze wyżej, tornister powinien być wyposażony w równe, szerokie szelki, długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców, zalecane jest dodatkowe zapięcie - spinające szelki z przodu klatki piersiowej, tornister należy nosić na obu ramionach, rodzice powinni systematycznie kontrolować zawartość plecaka – pozwoli to zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej liczby zbędnych rzeczy.
Co może zrobić nauczyciel?
- Poinformować rodziców o możliwości pozostawienia części przyborów szkolnych i podręczników w szkole, ustalić z dziećmi jakie podręczniki i pomoce dydaktyczne będą potrzebne w następnym dniu, zwrócić uwagę na to, co dzieci przynoszą do szkoły, aby wyeliminować zbędne przedmioty - wymienia Małgorzata Kapłan w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie. - Warto przeprowadzić lekcję instruktażową pakowania i noszenia tornistra oraz wyznaczyć miejsce w klasie lub na terenie szkoły, w którym uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów i podręczników szkolnych.
(sag)
Fot. WSSE w Szczecinie