Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Rektor US: "Tak dalej być nie może!"

Data publikacji: 21 czerwca 2018 r. 16:12
Ostatnia aktualizacja: 25 sierpnia 2019 r. 18:47
Rektor US: "Tak dalej być nie może!"
 

Znajdujemy się w trudnej sytuacji i żebyśmy przetrwali, potrzebne są poważne strukturalne zmiany - ocenił rektor Uniwersytetu Szczecińskiego, prof. Edward Włodarczyk, podczas debaty poświęconej przyszłości tej uczelni. Do przygotowania propozycji nowego porządku powołana została rada konsultacyjna. Jej przedstawiciele opowiedzieli o tych zmianach podczas debaty. Fundamentem ich pomysłu jest nowy podział organizacyjny: na pion naukowy oraz dydaktyczny.

- Nie jesteśmy w stanie przesądzić, czy nowa ustawa wejdzie w życie czy nie, ale wiemy, że w świetle przepisów starej ustawy US dosyć mocno stracił. W ciągu ostatnich dwóch lat straciliśmy dotację w wysokości ponad 6,5 miliona złotych. Na pewno musimy podjąć pewne działania, które wzmocnią pozycję uniwersytetu, wzmocnią pozycję nauki na US - przekonywał prof. Włodarczyk. - Zmienił się sposób podchodzenia do uczelni. Wcześniej słyszeliśmy: pieniądze idą za studentem. Teraz pieniądze idą tam, gdzie jest uprawiana nauka na wysokim poziomie wyrażona kategoriami naukowymi. Ostatnia kategoryzacja dla nas zakończyła się niezbyt pomyślnie. Gdy analizujemy wyniki kategoryzacji, wprawdzie możemy mówić o utrzymaniu stanu posiadania, ale wiele jednostek organizacyjnych naszej uczelni obniżyło miejsce w swojej kategorii, niektóre z nich zatrzymało się na skraju "B". Czyli popełniono błędy. Tak dalej być nie może! To nie jest rywalizacja sportowa. To jest walka o nasze być albo nie być. Albo będziemy uniwersytetem albo spadniemy do kategorii akademii czy, nie daj Boże, szkoły zawodowej.

Prof. Adrianna Seniów, dziekan Wydziału Filologicznego, powiedziała, że model zmian jest odpowiedzią na reformę szkolnictwa wyższego przygotowaną przez ministra Gowina, zakładającą m.in. skupienie się na dyscyplinach naukowych.

- Zręb nowej struktury organizacyjnej stanowią dwa równoległe piony - pion naukowy i pion dydaktyczny - poinformował prof. Maciej Witek z Instytutu Filozfii. - Jednostkami pionu naukowego są instytuty. Instytut jest jednostką zrzeszającą pracowników prowadzących badania w ramach jednej z dyscyplin. Liczba instytutów będzie jednocześnie liczbą dyscyplin. Na czele instytutu stoi dyrektor. Z kolei pion kształcenia tworzą wydziały. Ich głównym zadaniem jest organizacja i obsługa procesu kształcenia na kierunkach prowadzonych w ramach dyscyplin. Na czele wydziału stoi dziekan.

W takiej formule podstawowym obowiązkiem dyrektora instytutu jest realizacja strategii rozwoju dyscypliny mu odpowiadającej. Strategia ma zapewnić osiągnięcie wysokiej oceny w czasie najbliższej ewaluacji - a więc wysoki poziom finansowania. Dyrektor wyłaniany jest w konkursie. Realizacja strategii jest przedmiotem oceny - po dwóch latach dyrektor przedstawia raport cząstkowy, który podlega ocenie, a po czterech latach realizacja strategii jest oceniana przez ministerstwo. Rektor po negatywnej ocenie może odwołać dyrektora.

- Posłużmy się przykładem, który pomoże pokazać wzajemne relacje między pionem naukowym a pionem kształcenia. Instytuty reprezentujące takie dyscypliny jak pedagogika, socjologia, nauki o polityce czy psychologia odpowiadają dziedzinie nauk społecznych zatem proces kształcenia skupiony będzie na wydziale obejmującym dziedzinę nauk społecznych - dodawała prof. Seniów.

Prof. Andrzej Skrendo, prodziekan ds. nauki Wydziału Filologicznego, mówił, że te propozycje oparte są na przeświadczeniu, że US musi się zmienić - bo jeśli tego nie zrobi, może nie przetrwać kolejnej ewaluacji.

- A to byłoby dla nas, powiem eufemistycznie, czymś niekorzystnym - puentował.

Teraz na temat tej propozycji będą odbywały się dyskusje.©℗

Alan Sasinowski

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

podatnik
2018-10-19 23:51:21
Ja sądziłem że Uniwersytet Szczeciński nie istnieje. Długie lata wstecznie widziałem żadnego tzw.uczonego wypowiadającego sie w mediach na ważne tematy społeczne w roli eksperta. Przykładowo, istnieje - albo istniał wydział socjologii morskiej, a żaden socjolog nie pokazał sie w mediach i nie wyjaśnił przyczyn upadku przemysłu stoczniowego.
do @ reforma na US
2018-06-24 13:02:49
- sugerujesz tzw. "ślad bułgarski"?
Betakaroten
2018-06-23 14:53:33
Alma Mater Piotra Krzystka, czy bedzie wesolo jesli On dostanie doktorat za sprawe mieszkania lub parking przy ul.Hangarowej i inne Wi
Mgr
2018-06-22 09:13:46
A co z tymi, którzy uprawiają naukową, dydaktyczną, organizacyjną fikcja łącznie z niektórymi funkcyjnymi . I jeszcze przyznają sobie nagrody.
us
2018-06-22 07:36:48
Pion naukowy oraz dydaktyczny. Pewnie do tego pierwszego załapią się ci z teczkami w IPNie, a w drugim będą wyrobnicy ;/
reforma na US
2018-06-22 05:37:11
Mam obawy, czy osoby naukowców o wątpliwej moralności są stanie poprowadzić skuteczną reformę na wydziale filologicznym. Raczej bez prawdziwego menadżera z zewnątrz nic dobrego nie wyjdzie. Nastąpi rozgrywka wewnątrz grupy wykładowców o uchwycenie kontroli nad procesem decyzyjnym. Dobro wydziału jest tożsame z zachowaniem stanowisk dla "swoich". Reszta działań jest tylko opowieścią dla niezorientowanych. Ciekawe czy reforma obejmie pewną panią, która niezależnie od rektorów, ministrów czy różnych zawirowań na uczelni trwa niewzruszenie i posiada specjalne prawa na wydziale. Niestety lustracji nie było...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA