„Perspektywy rozwoju żeglugi na Odrzańskiej Drodze Wodnej” – transport wodny śródlądowy w Polsce do roku 2030 – to temat seminarium naukowo-technicznego, które się odbyło w piątek (15 lutego) w szczecińskim Czerwonym Ratuszu. Organizatorami były dwie instytucje: Urząd Żeglugi Śródlądowej i Akademia Morska w Szczecinie.
Na wstępie Piotr Durajczyk, dyrektor szczecińskiego UŻŚ, przypomniał że rok 2018 był czasem reorganizacji urzędów żeglugi śródlądowej, wprowadzania nowych procedur i realizacji różnych projektów.
– Dla Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie takim najważniejszym projektem jest pełne wdrożenie systemu informacji rzecznej RIS Dolnej Odry – podkreślił dyrektor Durajczyk. – Jest on realizowany w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. To projekt o wartości ponad 20 milionów złotych.
Dyrektor wspomniał też o dwóch zadaniach dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, które będą wykonane w tym roku. To wymiana 34 kamer w systemie RIS i udostępnienie obrazu z nich m.in. policji, straży miejskiej czy służbom celnym oraz modernizacja systemu monitorowania ruchu statków AIS.
Ku końcowi zmierza natomiast EMMA, czyli projekt promocji żeglugi śródlądowej. Przybliżył go Jacek Wójcik z Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, będącej współpartnerem UŻŚ w tym projekcie.
– Jest on współfinansowany z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego – poinformował J. Wójcik.
Uczestniczy w nim 5 krajów: Polska, Niemcy, Szwecja, Finlandia i Litwa, które są reprezentowane przez 21 partnerów (instytucji publicznych, portów, stowarzyszeń). Przedstawiciel PIG wymienił trzy główne filary projektu: wzmocnienie konkurencyjności, zmniejszenie ograniczeń regulacyjnych i wzmocnienie żeglugi śródlądowej oraz transportu przybrzeżnego poprzez działania PR.
Realizowane i planowane inwestycje na Wiśle i Odrze omówił dr inż. Krzysztof Wrzosek, reprezentujący Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Przypomniał m.in. że na Odrze ma powstać 27 stopni wodnych. Szacunkowy koszt budowy jednego to ok. 400 mln zł.
Analizę możliwości przewozu Ładunków Odrzańską Drogą Wodną przedstawił prof. Mieczysław Hann. O systemie usług informacji rzecznej mówiła Maria Onichowska, kierownik Centrum RIS. Niskoemisyjna żegluga na międzynarodowych drogach wodnych UE to z kolei temat prezentacji dr. inż. Wojciecha Ignalewskiego z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Kwalifikacje zawodowe we współczesnej żegludze śródlądowej przybliżyła dr Ewa Łuczak, przewodnicząca Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Ostatnia prezentacja, przygotowana przez UŻŚ w Szczecinie i UŻŚ we Wrocławiu, dotyczyła inwestycji infrastrukturalnych w żegludze śródlądowej i nawiązywała do przypadającej w tym roku 200. rocznicy podpisania protokołu bogumińskiego, który zainicjował prace związane z regulacją Odry.
(ek)
Fot. Ryszard Pakieser