Poniedziałek, 25 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Nauczyciel musi sprostać zmianom

Data publikacji: 13 października 2015 r. 15:07
Ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2018 r. 14:41
Nauczyciel musi sprostać zmianom
Fot. D.GORAJSKI  

Rozmowa z Krzysztofem Pilarzem, nauczycielem matematyki i wicedyrektorem Gimnazjum nr 34 w Szczecinie

- Wielu nauczycieli jest zdania, że do nauczenia matematyki, mimo zmieniającego się świata i percepcji uczniów, wystarczy tablica i kreda.

- Nie da się odejść od tablicy i kredy, jednak dzisiejsza młodzież to pokolenie cyfrowe i my nauczyciele musimy sprostać temu wyzwaniu. Sama tablica i kreda nie zawsze już wystarcza. W ubiegłym roku wprowadziliśmy ćwiczenia interaktywne on line, jako zadanie domowe. Uczniowie rozwiązują przykłady i dopóki nie wyćwiczą pewnych umiejętności, nie mogą przejść na wyższy poziom. Na lekcjach często pracujemy z tabletami, wykorzystując gotowe aplikacje e-learningowe lub tworząc własne. Trzeba tu też znaleźć umiar, by nie przytłoczyć uczniów tą technologią.

 - Matematyka jest dziś uznawana za najważniejszy, ale i najtrudniejszy szkolny przedmiot. Czy każdego można jej nauczyć?

- Z mojego 18-letniego doświadczenia, wnioskuję, że nie każdego jesteśmy w stanie wszystkiego nauczyć. Nauczyciele są zobligowani do realizacji podstawy programowej i wykształcenia u uczniów podstawowych umiejętności matematycznych. Uczniowie powinni mieć dostosowane wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb, gdyż niektórzy są w stanie opanować tylko te elementarne umiejętności, a sprawdzian szóstoklasisty czy egzamin gimnazjalny wymagają już myślenia logicznego i to jest największa trudność w uczeniu matematyki.

- Stosujecie państwo w swojej szkole niekonwencjonalne metody nauczania?

- Od tego roku realizujemy program nauczania matematyki z podziałem na cztery grupy, zależnie od poziomu umiejętności. Nauka jest efektywniejsza i łatwiejsza. Uczniowie słabsi mogą w ten sposób opanować podstawowe umiejętności, a zdolni bardziej się rozwijać. Dotychczas największy progres w rozwoju notowaliśmy u najsłabszych, teraz wspieramy bardziej też tych utalentowanych. Dzięki temu podziałowi motywacja do nauki jest większa. Na swoich lekcjach wprowadzam też zasadę kubeczków. Uczniowie w czasie lekcji ustawiają je na ławkach zależnie od opanowania materiału, rozumienia przekazywanych przeze mnie treści: zielony oznacza umiem, żółty - proszę o podpowiedź, czerwony - nie radzę sobie. Trudniej bowiem podnieść rękę i zgłosić, że się czegoś nie rozumie.

- Czy nauczanie matematyki nie jest zbyt abstrakcyjne, w życiu trzeba umieć rozliczyć się z podatków, wyliczyć raty kredytu lub odpowiednią ilość farby do odmalowania pokoju.

- Uczniowie często pytają: "Do czego nam się to przyda?". Wtedy staram się wyjaśnić w jakich sytuacjach można te umiejętności wykorzystać, że matematyka jest wokół nas. Organizujemy w szkole miesiąc matematyczny z konkurencjami od sudoku po szachy, w których zmierzyć może się każdy. To mobilizuje uczniów do aktywności matematycznych. Zachęcamy także do udziału w konkursach, gdyż wśród nauczycieli matematyki jest duża grupa pasjonatów, którzy stale się chcą doskonalić i rozwijać, by jak najlepiej uczyć.

- Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Elżbieta KUBERA

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Świetny dyrektor
2018-04-18 13:54:34
Świetny dyrektor i cudowny człowiek. Kto go poznał ten wie. Niektórzy mogliby się uczyć jak być dyrektorem -od niego. Pozdrawiam Pana serdecznie. Wynajęty na czas egzaminów nauczyciel.
jakah
2015-10-14 13:20:41
Brawo, żeby tylko było takie myślenie w podstawówkach nawet klasach 1-3, a nie uczenie się liczenia do 10 przez cały rok dzieciom, które znają już liczenie do tysiąca
jakah
2015-10-14 12:14:14
Brawo, żeby tylko było takie myślenie w podstawówkach nawet klasach 1-3, a nie uczenie się liczenia do 10 przez cały rok dzieciom, które znają już liczenie do tysiąca
olga
2015-10-13 19:57:43
mądra wypowiedź i jednocześnie wymijająca. w matematyce potrzebne są ćwiczenia z kartką i długopisem, rozwiązywanie zadań do bólu i myślenie dlaczego wychodzi coś źle. elektronika i multimedia tutaj nie pomagaja, a wręcz szkodzą. ale... takie czasy ;)

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA