W 24 szczecińskich placówkach oświatowych prowadzona będzie nauka języka niemieckiego. Kształcenie z tego języka jest prowadzone w większej liczbie szkół, jednak te placówki objęte zostały specjalnym programem, który na realizację otrzymał właśnie unijne dofinansowanie 2,2 mln zł euro.
Projekt „Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji - kluczem do komunikacji w Euroregionie Pomerania” prowadzony jest od marca w szczecińskich szkołach. Dotychczas realizowany był on ze środków budżetowych Miasta Szczecin, teraz otrzymał dofinansowanie w ramach programu INTERREG VA. Aplikowała o nie Gmina Miasto Szczecin wraz z pięcioma partnerami projektu m.in. Powiatem Pomorze Przednie- Greifswald i Powiatem Uckermark. Podczas posiedzenia doinansowanie dla projektu w wysokości 2,2 mln euro zatwierdził Komitet Monitorujący Programu Współpracy Interreg V-A Niemcy/Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia- Polska, w ramach celu „Europejska Współpraca Terytorialna“ Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
Co to oznacza? Z projektu językowego korzystać będą przede wszystkim dzieci i młodzież z instytucji biorących w nim udział, ale również ich rodzice i grono pedagogiczne. Łącznie w przedsięwzięciu bierze udział prawie 3,2 tysiąca uczniów z 53 placówek oświatowych. Z tego 24 placówki działają na terenie Szczecina a 29 po stronie niemieckiej. W działania włączonych jest po obu stronach granicy 321 nauczycieli.
Projekt znany dotąd jako „Szczeciński Standard Językowy” realizowany jest w ramach II Programowego Porozumienia dla Szczecina. Jego założeniem jest przezwyciężenie bariery językowej, mentalnej i kulturowej wśród młodych mieszkańców Euroregionu Pomerania. Dzięki niemu możliwe ma stać się poszerzanie systemu kształcenia dwujęzycznego na każdym poziomie edukacji – od przedszkola przez szkołę podstawową, gimnazjum aż po liceum. Dotychczas brakowało w naszym mieście usystematyzowanej koncepcji ciągłości nauczania języka sąsiada od początku do zakończenia edukacji szkolnej. Jej stworzenie posłuży realizacji głównego celu projektu, jakim jest rozwój kompetencji językowych i interkulturowych dzieci i młodzieży.
(el)
Na zdjęciu: Wymiana polsko-niemiecka w VII LO
Fot. Robert Stachnik