Cztery szczecińskie szkoły znalazły się Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości. Zestawia on 140 krajowych placówek ponadgimnazjalnych, których uczniowie najlepiej wypadli w realizacji projektu, pracy zespołowej i autoprezentacji. Te kompetencje mają pomoc im poradzić sobie na rynku pracy, prowadzić własną firmę oraz angażować się w sprawy ważne społecznie.
Najlepsze w województwie zachodniopomorskim pod tym względem jest II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie, które w rankingu zajęło 21 miejsce w Polsce. Drugie miejsce w województwie należy do XIII LO w Szczecinie (43 msc. w rankingu), trzecie - V LO w Szczecinie (50 msc. w rankingu), czwarte - Technikum Informatyczne SCI w Szczecinie (132 msc. w rankingu).
Ranking powstał w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie "Zwolnieni z Teorii". Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. W roku szkolnym 2017/18 ponad 8 tysięcy uczniów z 900 szkół ponadgimnazjalnych w kraju zainicjowało swoje działania. Uczniowie zrealizowali łącznie prawie 300 projektów, które przyniosły korzyść ponad 2 mln Polaków. Były to kampanie społeczne, wydarzenia publiczne, zbiórki charytatywne czy projekty technologiczne.
Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości wyróżnia 140 szkół z całej Polski, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych swoich uczniów. Przyznany im tytuł “Szkoła Kompetencji Przyszłości” świadczy o tym, że ich uczniowie najlepiej poradzili sobie z zarządzaniem projektem, autoprezentacją czy pracą w zespole.
"Zwolnieni z teorii" to olimpiada, a także istniejąca od 2014 r. platforma, która jest przewodnikiem przez wszystkie etapy organizowania projektu. Podpowiada ona młodym ludziom, jak je przeprowadzić - skompletować zespół i zrealizować projekt. Wszyscy uczestnicy zdobywają doświadczenie w zarządzaniu: uczą się kierowania zespołem, rozwiązywania konfliktów, współpracy zespołowej, nawiązywania kontaktów oraz wrażliwości na problemy społeczne. Finaliści natomiast otrzymują międzynarodowe certyfikaty tworzone m.in. z Google, Coca-Cola i Project Management Institute R.E.P. Są one honorowane przez pracodawców na całym świecie.patronem olimpiady jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a partnerem merytorycznym - Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. ©℗
Elżbieta KUBERA
Fot. Robert STACHNIK
Na zdjęciu: Jeden z nagrodzonych projektów "Zwolnieni z Teorii" szczecińskich licealistów na rzecz potrzebujących uczniów.