W środę 4 czerwca w auli I Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie odbyły się obchody dwudziestolecia współpracy tej szkoły z niemiecką szkołą Gymnasium Carolinum w Neustrelitz (Meklemburgia - Pomorze Przednie). W uroczystości wzięli udział przedstawiciele obu placówek, a także polskich i niemieckich władz lokalnych.
– Podczas uroczystości zaprezentowaliśmy historię współpracy naszych szkół – mówi Wioleta Dydo, zastępca dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie. – Wykonaliśmy również wspólny program artystyczny. To było dwadzieścia lat dobrej współpracy. Mamy też plany na przyszłość.
Uczmy się z przeszłości kształtować przyszłość – to zdanie stało się dewizą współpracy polskiej i niemieckiej szkoły. – W dzisiejszych czasach na pierwszy plan w szczególności wysuwa się konkluzja z długotrwałych kłótni, uprzedzeń i ograniczeń pomiędzy Polską a Niemcami w zjednoczonej Europie – mówią przedstawiciele polskiego liceum. – Dlatego I LO w Szczecinie postanowiło włożyć swój wkład w pokonywanie wzajemnych uprzedzeń i poszukać partnera w Niemczech, z którym można by było nawiązać ścisłą współpracę. Długo trwały bezowocne poszukiwania nadającej się niemieckiej szkoły partnerskiej. Zakończył je pan Gustav Thurm, który na początku 2004 roku negocjował ze szczecińskim I LO i dyrektorem meklemburskiego gimnazjum – Henrym Tesch (Gymnasium Carolinum w Neustrelitz). Pierwsze spotkanie między uczniami I Liceum Ogólnokształcącego i Gymnasium Carolinum odbyło się w lutym 2004 roku. Na sześć dni do niemieckiego Vlotho pojechały dwadzieścia trzy uczennice i dwóch uczniów w towarzystwie swoich nauczycieli: Ewy Budziach, Romany Doroch i Pawła Bemdina razem z dziewiętnastoma uczniami gimnazjum z Neustrelitz, którzy byli pod opieką swoich nauczycieli: Petry Mohr i Martiny Rindt. W Nadreńsko Westwaliskim mieście młodzieżą zaopiekowała się placówka zjednoczonej Europy, która pokazywała jak z przeszłości uczyć się kształtować przyszłość. Liczne seminaria, prace, projekty i koła zainteresowań podkreśliły, jak ważna jest suwerenność państwa. Poprzez sportowe zajęcia i wspólną wycieczkę do „miasta poszukiwacza szczurów” Hameln, pogłębiły się już nawiązane przyjaźnie uczniów jak i nauczycieli, tak ze już to pierwsze spotkanie spowodowało wymianę adresów i e-maili. To dało nadzieję na przyszłość, iż szkoły te mogą ze sobą współpracować. Na pierwszy plan wysunęło się wzajemne poznanie partnera i zredukowanie uprzedzeń. Seminarium to było podstawą dalszej intensywnej współpracy.
Po kilku tygodniach od spotkania w Nadrenii-Westfalii polscy uczniowie odwiedzili w dniach 22-23 marca 2004 Gymnasium Carolinum w Neustrelitz. Niemieccy uczniowie z pomocą swoich nauczycieli i dyrekcji szkoły zorganizowali na powitanie zwiedzanie szkoły i miasta Neustrelitz. „Przyjaciele, którzy ponownie się zobaczyli, spędzili dwa dni na przygotowywaniu projektów – wspomina w swojej kronice polska szkoła. – Projekty zostały później włączone do małej wystawy. Ponadto polscy i niemieccy uczniowie wszczęli pierwsze dyskusje w sprawie przygotowań uroczystości w związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, a tym samym poruszyli temat Policji Związkowej w Neustrelitz. Głównym punktem drugiego spotkania okazało się jednak wspólna degustacja polskich potraw, które polscy uczniowie przygotowali w podzięce za miłe przyjęcie. Były one według relacji jednej z niemieckich uczennic wprawdzie nowatorskie, inne, ale i smaczne.”
Ostatnie wspólne projekty to „Młodzież tworzy przyszłość – razem dla Europy” – projekt historyczny pod patronatem MSZ Polski i Niemiec (2019-2022) i projekt ekologiczny – „Z nauką przez Europę (2019-2022)”, Erasmus+.
Planem na przyszłość jest Projekt Europejski „Mobilne laboratorium – Szkolna Akademia Leśna”. Będzie to przedsięwzięcie łączące teorię z praktyką w duchu ochrony środowiska. Projekt obejmie biologię, chemię, geografię i informatykę.
(CK)