Niedziela, 24 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Rytuał apostazji na scenie. Teatr Współczesny szykuje nowy spektakl

Data publikacji: 21 czerwca 2022 r. 20:37
Ostatnia aktualizacja: 27 czerwca 2022 r. 19:21
Rytuał apostazji na scenie. Teatr Współczesny szykuje nowy spektakl
Oto artystyczna ekipa, która przygotowuje spektakl pt. "Wiarołomna". Druga z prawej, w różowej bluzie, to reżyserka Hana Umeda. Fot. Ryszard Pakieser  

Widzowie, którzy pojawią się na spektaklach pt. "Wiarołomna", w szczecińskim Teatrze Współczesnym, wezmą udział w rytuale apostazji Hany Umedy, reżyserki tego przedstawienia. Będzie to zatem swoiste, autobiograficzne rozliczenie się artystki z wieloletniego bycia w jednej ze wspólnot duchowych Kościoła katolickiego, o której mówi, iż działała na podobnych zasadach, jak sekty.

Premiera tego spektaklu odbędzie się w piątek (24 czerwca) w miejscu, które zmieniło swoją nazwę - z Malarni na Scena Nowe Sytuacje. To nie jest jedyna zmiana. Otóż przestrzeń ta wygląda inaczej niż w ostatnich latach. Widzowie przyzwyczajeni do tego, iż było to ciemne pomieszczenie bez okien, zapewne zdziwi teraz widok całej ściany złożonej z okien.

Na Scenie Nowe Sytuacje zostanie pokazany spektakl w reżyserii Hany Umedy, performerki i tancerki, która mając siedem lat została członkinią Ruchu Rodzin Nazaretańskich.

- To jedna z wielu wspólnot w Kościele katolickim. Ruch Rodzin Nazaretańskich był podobny do sekty, łącznie z tym, że wierzyliśmy, iż przez księży - naszych kierowników duchowych bezpośrednio przemawia Matka Boska. Wymagane było od nas absolutne posłuszeństwo - opowiadała, na wtorkowej (21 czerwca) konferencji prasowej, reżyserka Hana Umeda. -  Wspólnota tak angażowała jej członków, by ciągle myśleli o tym, jak niegodni są miłości bożej i jak są wypełnieni złem oraz grzesznością. Tylko taka postawa mogła ich otworzyć na możliwość zawierzenie się Matce Bożej, czyli wejścia w taki stan duszy i umysłu, w którym Matka Boska mogła za nas działać. Odeszłam ze wspólnoty mając dziewiętnaście lat, a potem przez siedemnaście lat nikomu nie mówiłam, że byłam w tym Ruchu. To było związane ze wstydem, że można się było nabrać na to wszystko, ale też z lękiem przed karą boską. Bo choć już wtedy nie byłam osobą wierzącą, ciągle miałam w głowie to, co mówiono nam we wspólnocie. Dopiero rok temu zaczęłam głośno mówić o tym, co przeżyłam. Chcę publicznie się z tym rozliczyć, zwłaszcza że bardzo długo wypierałam z siebie tamte przeżycia. Ruch Rodzin Nazaretańskich, mimo prób reformy, jakie wprowadził w 2019 roku arcybiskup Nycz, działa do dzisiaj w niezmienionej formie. Z racji, że w Polsce jest mnóstwo takich wspólnot, w moim spektaklu będzie rytuał apostazji, a nie rozliczenie się z konkretną sektą.

W spektaklu zabrzmią pieśni religijne, choć w "zdekonstruowanej" wersji.

- Muzyka i śpiew to czynność wspólnotowa. Dlatego jest tak potężnym narzędziem wspólnot religijnych. Dla kompozytora pierwszym impulsem może być pójście w parodię, bo pieśni religijne to wdzięczny temat do parodiowania. Ale chciałam pokazać, jak te utwory szybko wchodzą w naszą podświadomość - mówiła, na spotkaniu z dziennikarzami, kompozytorka Olga Mysłowska. - One są wykonywane kompletnie w odcięciu od ciała i ziemi. Te głosy oazowe są tak jakby do góry do Boga. Wokalnie jest to bardzo ciekawe. Zatem w spektaklu można pokazać, jak ta muzyka ludzi scala, a potem ją zdekonstruować i złamać.

W nowym przedstawieniu wystąpią: Maria Dąbrowska, Joanna Matuszak, Hana Umeda, Arkadiusz Buszko i Przemysław Walich.

(MON)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

z naszych podatków.
2022-06-27 18:12:58
Partia *atykańska to też podmiot finansowany z naszych podatków (przymusowo płacą uzależnieni i nieuzależnieni).
Rob
2022-06-24 22:57:53
A prawactwo sie pieni
Żałosne
2022-06-24 17:51:48
Odszedłem z kościoła mając 14 lat, kilka dekad temu, nie biegam i nie obnoszę się z tym faktem... Nie potrzebuje kompensować swojego ego pustymi demonstracjami...
@Kol
2022-06-23 12:06:57
Miałbyś w pełni rację gdyby to był teatr lub kabaret prywatny. No ale to jest podmiot finansowany z naszych podatków, dlatego każdy ma prawo komentować to co tam się dzieje, a dzieje się żle, bo to żadna sztuka, to dno.
znudzony
2022-06-23 11:42:18
Miała siedem lat, kiedy wystartowała w zawodach odmawiania różańca na czas, zmądrzała nieco dopiero w wieku lat dziewiętnastu. Nieco nudna stereotypowa historia. Kobieta nie ma chyba nic ciekawego do powiedzenia.
@sursum.
2022-06-23 04:19:28
Chrzest prawnie nie jest ważny, bo dotyczy dziecka które nie ma świadomości tego co z nim robią. Chrzest jest ważny tylko w chorych umysłach właścicieli bøga i uzależnionych.
@mexen.
2022-06-23 04:13:43
Lepiej spojrzeć na Rosję. Właściciele bøga na służbie wodza. W Polsce właściciele bøga na służbie wodza Kaczyńskiego.
felczer
2022-06-22 12:01:27
Ciekawe kiedy zrobią w tym teatrzyku przedstawienie o gościu, który od trzech lat ma obstrukcję i cierpi na monstrualne wzdęcia?
@RAM
2022-06-22 11:01:10
Sam jesteś uzurpatorem-masz telefon do Boga?
Kol
2022-06-22 10:58:29
Jeśli komuś nie pasuje temat to po prostu nie idzie. Dziwię się tym, którym to przeszkadza, byle by bić pianę i obrażać innych.
sursum
2022-06-22 10:55:11
Czy oprócz wspólnoty pani Hana porzuciła również religię albo wiarę? Apostazja ma pewną wadę logiczną: wiele można porzucić, ale nie da się "cofnąć chrztu". Osobą ochrzczoną się jest. To sakrament przyjmowany jednorazowo, włączający. Jak go można unieważnić? Żaden papierowy akt, nazwany tu "rytuałem", tego nie zmieni, nie cofnie.
Brawo Wy
2022-06-22 10:38:18
Lewactwo- to choroba
@ On
2022-06-22 10:35:16
Masz rację. Może jeszcze zaproszą jako gościa honorowego Sławka, specjalistę od opiłowywania katolików ? Zrobi im wykład jak młodym w Campusie Polska. Co się dzieje z tymi ludźmi ?
Normalny facet
2022-06-22 10:25:24
Teatr jest dla wszystkich więc dobrze, że są w końcu odważne i aktualne tematy. Jestem katolikiem i wcale mnie to nie oburza. Pójdę na ten spektakl! Bardziej oburza mnie hipokryzja biskupów. Trzymają w ryzach hierarchiczną instytucję oby być przy korytku z kasą. Okłamują ludzi i straszą wszystkim czym się da. Gratuluję reżyserowi pomysłu na kontrowersyjny temat.
Sfg
2022-06-22 10:22:37
Doskonale
Nie rozumiem
2022-06-22 10:17:58
Tego i generalnie będę wdzięczny za wytłumaczenie o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi... Czy to element terapii osoby z zaburzeniami?
RAM
2022-06-22 09:49:21
Panie "mexen". Jeśli spojrzeć obiektywnie na historię Kościoła Katolickiego (ale nie tylko tego), to można zobaczyć, że Korea Północna to pryszcz wobec tego, co ta instytucja wyczyniała. Religia to nie Kościół, który jest systemową fasadą nakładaną na religię by ją stłumić i ukierunkować na podporządkowanie i odcięcie jej poprawnych związków z Bogiem. KK i jego namiestnicy to uzurpatorzy łamiący wszystkie przykazania i nie mający nic wspólnego z Bogiem.
jerzy
2022-06-22 09:28:31
Teatr Współczesny - kiedyś to był teatr...
czytam
2022-06-22 09:23:05
Teatr to ,cyrk czy sekta?
RomanK
2022-06-22 09:20:57
Taaa... Upublicznianie własnych fobii. Siewcy nienawiści... Żałośni ci ludzie. Nic dodać nic ująć.
Daniel
2022-06-22 08:29:39
Cóż rzec... Szkoda słów...
mexen
2022-06-22 06:45:46
I jak autorce wyszedł ten katolicyzm na starość? Jak ją wychował? Źle? Jaki ma stosunek do kradzieży, morderstw, szacunku do innych ludzi, chęci pomagania im? Jaki ma dziś kręgosłup moralny? Z tego co widać wszystko jest mniej więcej w porządku. Po prostu nie wyrosła jeszcze z okresu buntu i zaczadzona została marksizmem. Trochę więc szacunku by się przydało do tego, co ją za młodu uformowało. A jak myśli, że brak religii zmienia cokolwiek na lepsze, to niech spojrzy na Koreę Północną.
capilano
2022-06-22 05:46:04
Jak to jest możliwe, żeby osoba chora psychicznie brała udział w kształtowaniu umysłów innych i to w instytucji kulturalnej za państwowe pieniądze. Myślę, że to wcale źle o niej nie świadczy, bo to choroba, ale o tych, którzy ją zatrudniają.
@jak wam nie wstyd
2022-06-22 00:17:47
Ludzie tego pokroju, a dokładniej tej opcji politycznej nie mają wstydu. Poczucie wstydu mają tylko osoby dobrze wychowane
Jak wam nie wstyd??
2022-06-21 23:41:56
Przed waszymi Matkami, Ojcami, całą Rodziną. Gdzie się stoczyliście!?
Gdzie tu jest teatr?
2022-06-21 23:34:04
W wolnym kraju kwestia wyznawanej religii lub bycie osobą niewierzacą jest sprawą prywatną. Inaczej jest w szczecińskim czerwonym teatrze, gdzie jakaś pani postanowiła ogłosić wszem i wobec, że ma antykatolickie fobie I własnie zerwała z jedną ze wspólnot religijnych. Można by powiedzieć, jej sprawa. Tyle tylko że czyni to nie za swoje, tylko za pieniądze podatników. Tak to jest jak politycy - w dodatku marni - biorą się za sztukę.
"Sztuka" dla lewaków
2022-06-21 23:23:09
To że jest to teatr upoolityczniony to już wiemy od dawna, także to, że zamiast sztuki scenicznej oferuje seks edukację. No i w końcu mamy kolejną odsłonę tego pseudoteatru, czyli prymitywny antyklerykalizm...
On
2022-06-21 22:56:54
Zidiocenie lewactwa przekracza już wszelkie granice . A ta durna trzodka lezie na wszystko, byle tylko coś się działo.
Wiecie czym jesteści
2022-06-21 22:56:06
Wiecie czym jesteście. Wystawiają was bo taki jest program roczny. Pomyślcie.
Gyt
2022-06-21 22:41:07
Świetnie.
Lenin
2022-06-21 21:59:20
Lewackie bzdury, co to jest rytuał apostazji? Chyba akt apostazji
Opodatkować !
2022-06-21 21:49:45
Brawo ! Niech w końcu się okaże ilu jest wierzących w panów w czarnych sukienkach :))
wyciągają.
2022-06-21 21:41:29
Właściciele b0ga wyciągają znacznie większe pieniądze od wszystkich podatników - uzależnionych i nie uzależnionych.
Dawid
2022-06-21 21:05:19
I to wszystko za pieniądze podatników

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA