Wtorek, 08 lipca 2025 r. 
REKLAMA

Prawdziwa uczta muzyczna w Kamieniu Pomorskim

Data publikacji: 08 lipca 2025 r. 16:33
Ostatnia aktualizacja: 08 lipca 2025 r. 16:33
Prawdziwa uczta muzyczna w Kamieniu Pomorskim
Występ kwartetu „Arte Con Brio” i solistki Doroty Nowak zachwycił publiczność. Fot. Błażej BUBNOWICZ  

Piątkowy, trzeci koncert LXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, który odbył się 4 lipca, tradycyjnie rozpoczął się utworem organowym, ale i – co często się nie zdarza – nim się zakończył.

Za kontuarem barokowego instrumentu kamieńskiej katedry zasiadł wybitny polski organista prof. Józef Serafin. Wirtuoz jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie i uczniem wielkich polskich wirtuozów organów – prof. Bronisława Rutkowskiego oraz prof. Jana Jargonia. Kształcił się również u prof. Flora Peetersa i prof. Antona Heillera w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Jest laureatem pierwszych nagród m.in. na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Warszawie (1967) i Międzynarodowym Konkursie Organowym w Norymberdze (1972). Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Kazachstanie. Pełni funkcję kierownika Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku oraz Międzynarodowego Festiwalu Młodych Organistów „Juniores Priores” w Sejnach. Brał udział w pracach jury wielu międzynarodowych konkursów organowych. Jest emerytowanym profesorem klasy organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 2018 r. jest honorowym profesorem tej uczelni oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 r. otrzymał od papieża Franciszka medal „Pro Ecclesia et Pontifice”.

Szczególne związki wiążą prof. Józefa Serafina z Kamieniem Pomorskim i z kamieńskim festiwalem, dla którego jest postacią szczególną. Zadebiutował na nim 14 czerwca 1968 r., co stanowiło nagrodę za zwycięstwo w Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Warszawie, który odbył się rok wcześniej. Wystąpił wówczas z legendą polskiej wiolinistyki Wandą Wiłkomirską i zespołem „Camerata Szczecińska”. Od tej pory gra w Kamieniu Pomorskim niemal corocznie, będąc najczęściej koncertującym organistą na organizowanym w tym mieście festiwalu, nad którego poziomem artystycznym czuwa od ponad 40 lat jako jego, niegdyś kierownik, a dziś dyrektor artystyczny. W piątek prof. Serafin zaprezentował w trzech odsłonach swego występu utwory Franciszka Liszta i Jana Sebastiana Bacha, którego „Preludium i fuga a-moll” były ostatnim dziełem wykonanym podczas koncertu. Po jego zakończeniu Profesor zszedł do transeptu by pokłonić się publiczności, która nagrodziła tego nestora polskich organistów owacjami na stojąco.

W części kameralnej wystąpił kwartet smyczkowy „Arte Con Brio” założony w 1999 r. przez altowiolistę Mirosława Przybyła, skrzypaczkę Krystynę Prystasz-Przybył – koncertmistrza Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy i wiolonczelistkę prof. Agatę Jarecką z Akademii Muzycznej w Łodzi.

W katedrze kamieńskiej w kwartecie, oprócz muzycznego małżeństwa Przybyłów, zagrały także występujące na co dzień w orkiestrze symfonicznej bydgoskiej filharmonii – Beata Bizoń (skrzypce) i Karolina Sczechowicz (wiolonczela). Zespół wykonuje utwory od dzieł barokowych po współczesne oraz muzykę filmową. Kwartetowi, jako solistka-wokalistka towarzyszyła Dorota Nowak śpiewająca sopranem. Artystka pięć lat temu ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie kształciła się pod kierunkiem prof. Katarzyny Nowak-Stańczyk. Współpracuje z pianistą Tomaszem Gumielą. Jest gościnną solistką Opery Nova w Bydgoszczy i konsultantką ds. emisji głosu w Chórze Kameralnym macierzystej uczelni, gdzie prowadzi też zajęcia dydaktyczne i jest asystentką w klasie śpiewu solowego. Swój występ podczas piątkowego koncertu członkowie „Arte Con Brio” rozpoczęli od fragmentu monumentalnego „Te Deum” Marca-Antoina Charpentiera.

Zagrali także utwory Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla i Antonína Dvořáka, a wspólnie z solistką-wokalistką Dorotą Nowak zaprezentowali – „Lascia ch’io pianga” z händlowskiej opery „Rinaldo” oraz „Rejoice greatly” z oratorium „Mesjasz” tegoż wielkiego niemieckiego kompozytora doby baroku, „Caro mio ben” Giuseppe Giordaniego, „Panis Angelicus” z „Mszy” Césara Francka, „Ave Maria” Władimira Wawiłowa i „Alleluja” Mozarta z jego motetu „Exsultate, jubilate” wzbudzając zachwyt publiczności, której gromkie oklaski zachęciły artystów do bisowania.

Błażej BUBNOWICZ

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA