Środa, 24 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Organy i afrykańskie rytmy w katedrze

Data publikacji: 11 lipca 2016 r. 22:23
Ostatnia aktualizacja: 08 listopada 2018 r. 02:43
Organy i afrykańskie rytmy w katedrze
 
Za nami czwarty koncert 52. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W miniony piątek przed festiwalową publicznością wystąpili: Franz Danksagmüller z Austrii (organy) i młodzi chórzyści z Republiki Południowej Afryki.

Kilka minut po godzinie 19, po zapowiedzi prowadzącego koncert Andrzeja Wątorskiego, romańsko-gotycka świątynia rozbrzmiała muzyką Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu austriackiego organisty średniego pokolenia Franza Danksagmüllera. Wirtuoz z Austrii studiował kompozycję muzyki organowej oraz elektronicznej. Od 2005 roku jest profesorem gry organowej i improwizacji w Musikhochschule w Lubece. Koncertuje i prowadzi kursy mistrzowskie niemal na całym świecie. Komponuje muzykę kameralną, organową, chóralną i elektroniczną.

Licznie zgromadzona w katedrze kamieńskiej publiczność usłyszała w wykonaniu mistrza cztery preludia chorałowe Bacha pochodzące ze zbioru sześciu tzw. Chorałów Schüblerowskich, których nazwa pochodzi od nazwiska ich wydawcy Johanna Georga Schüblera. Zbiór ten obejmuje sześć utworów opartych na motywach z sześciu wybranych kantat. Są one jednymi z nielicznych utworów wielkiego Jana Sebastiana, które ukazały się drukiem za jego życia. Po utworach Kantora z Lipska austriacki wirtuoz zaprezentował improwizację, a następnie Preludium i fugę h-moll niemieckiego kompozytora Maxa Regera, którego setną rocznicę śmierci obchodzono w tym roku. Na koniec części organowej piątkowego koncertu zabrzmiały zaś Preludium i fuga D-dur Bacha wzbudzając oklaski festiwalowej publiczności.

Po organach katedra kamieńska wypełniła się muzyką chóralną w wykonaniu Chóru Chłopięcego „Clifton College Choir” z Republiki Południowej Afryki, działającego przy jednej z najbardziej prestiżowych szkół prywatnych dla chłopców w Clifton, w prowincji KwaZulu-Natal. Zespołem kieruje dyrektor ds. muzycznych szkoły Gérard’d du Toit, juror konkursów chóralnych prowadzący kursy mistrzowskie w Estonii i Słowenii. Swój występ młodzi chórzyści rozpoczęli od „Hallelujah” Leonarda Cohena wzbudzając żywiołowe oklaski publiczności. Po wykonaniu pieśni „Pieta Signore” i utworu z kręgu muzyki afroamerykańskiej „Over my Head” chór zaprezentował pięć afrykańskich utworów ludowych wzbogacając ich wykonanie oklaskami i tańcem. Śpiew oraz elementy choreografii wywołały zachwyt słuchaczy, którzy długotrwałą owacją na stojąco zachęcili chórzystów do bisowania.

Tekst i fot. Błażej BUBNOWICZ

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA