Uwertura do „Snu nocy letniej” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, „Pieśń przeznaczenia” Johannesa Brahmsa, „Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka M. Góreckiego i „Missa pro pace – Msza za pokój” Feliksa Nowowiejskiego zabrzmiały podczas sobotniego Koncertu Nadzwyczajnego „Muzyczny znak pokoju 1918”. W 100-lecie Niepodległości Polski zorganizował go Chór Collegium Maiorum ZUT we współpracy z chórami i orkiestrą z Hamburga.
W kościele św. Jana Ewangelisty w Szczecinie wystąpiło 160 muzyków i śpiewaków z Hamburga, pobliskich miast i Szczecina. Śpiewały: Chór Kameralny z Uetersen (kier.: Wolf Tobias Müller), Chór Koncertowy z Itzehoe (kier.: Eckhard Heppner), Chór Collegium Maiorum ZUT (kier.: Paweł Osuchowski), grała Orkiestra Symfoniczna z Wandsbek. Dyrygował Wolf Tobias Müller.
W pierwszej części wieczoru zabrzmiały utwory kompozytorów niemieckich, w drugiej – polskich. Jak mówił Paweł Osuchowski, prawdopodobnie po raz pierwszy od szczecińskiego prawykonania w 1827 r. Uwertura do „Snu nocy letniej” Feliksa-Mendelssohna-Bartholdy’ego zabrzmiała w pierwotnej, pełnej wersji.
Po raz pierwszy „Msza za pokój” Feliksa Nowowiejskiego, napisana w oryginale na chór i organy, została wykonana w nowej wersji na chór i orkiestrę symfoniczną. Instrumentacji dokonał prof. Fredrik Schwenk z Wyższej Szkoły Muzyki i Teatru w Hamburgu. Był obecny na koncercie.
W niedzielę koncert zostanie powtórzony w kościele św. Katarzyny w Goleniowie (godz. 16), a 10 i 11 listopada w Itzehoe pod Hamburgiem i w Hamburgu, podczas organizowanych tam uroczystości 100-lecia Niepodległości Polski.
Koncert sobotni był również koncertem jubileuszowym 45-lecia Chóru Collegium Maiorum ZUT. Dyrygent chóru, Paweł Osuchowski, został uhonorowany Medalem „Primo Loco” za szczególne zasługi dla Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.
Koncert, któremu medialnie patronował „Kurier Szczeciński”, współfinansowała Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
(b.t.)
Fot. Grzegorz Siwa