W piątek, 1 września br., odbył się koncert finałowy 59. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. Po godzinie 19, po przemówieniach burmistrza Kamienia Pomorskiego Stanisława Kuryłły (będącego zarazem przewodniczącym festiwalowego komitetu organizacyjnego) oraz wojewody zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego (jednego z patronów honorowych festiwalu) zabrzmiały organy.
Za kontuarem królewskiego instrumentu zasiadł doskonale znany w Kamieniu wybitny polski organista i mistrz improwizacji organowej prof. Julian Gembalski. Wirtuoz jest absolwentem obecnej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie od wielu lat jest profesorem. Był rektorem tej uczelni w latach 1996-2002 i kierownikiem Katedry Organów i Muzyki Kościelnej. W 2004 r. założył pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej Muzeum Organów działające przy katowickiej Akademii. Jest autorem szeregu prac z zakresu historii organów na Śląsku i zagadnień dotyczących ochrony i konserwacji zabytkowych królewskich instrumentów. Profesor Gembalski koncertuje w Kamieniu Pomorskim od wielu lat. Niezmiernie zasłużył się także dla kamieńskich organów, będąc autorem koncepcji rekonstrukcji ich barokowego brzmienia przeprowadzonej w latach 2003-2004.
Podczas koncertu finałowego wyjątkowo licznie zebrana w katedrze publiczność – jak ma to miejsce podczas pierwszego i ostatniego festiwalowego spotkania z muzyką – usłyszała w dwóch blokach części organowej trzy utwory poświęcone Janowi Sebastianowi Bachowi autorstwa Johanna Gottlieba Krebsa, Johanna Georga Albrechtsbergera oraz Ferenca Liszta. Po pierwszej części organowej kamieńska świątynia wypełniła się dźwiękami instrumentów dętych blaszanych za sprawą zespołu „Szczecin Brass Quintet” występującym w składzie: Dawid Głogowski – trąbka, Tomasz Dąbrowski – trąbka, Katarzyna Sułkowska – waltornia, Arkadiusz Głogowski – puzon i Kamil Więzowski – tuba.
Szczeciński kwintet tworzą młodzi artyści związani z Filharmonią im. Mieczysława Karłowicza, a w jego repertuarze znajduje się muzyka od czasów baroku po współczesne przeboje muzyki jazzowej i filmowej. W dwóch częściach bloku kameralnego kwintet zagrał utwory Michaela Kamena, Tylmana Susato, Charlesa Colliera Jonesa i Victora Ewalda, ukazując w pełni swój kunszt, za który był owacyjnie oklaskiwany przez słuchaczy.
Piątkowy koncert zakończyła muzyka organowa. Improwizacja – Fantazja „Mundus organisticus” złożona z pięciu części, z której ostatnią „Boże coś Polskę” prof. Gembalski zadedykował rocznicy wybuchu II wojny światowej, zakończyła ostatnią w tym roku festiwalową ucztę muzyczną. Po jej wykonaniu oklaskom nie było końca. Kamieński 59. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej przeszedł tym samym do historii. Jego kolejna sześćdziesiąta edycja w jubileuszowym dla Kamienia Pomorskiego roku 2024, kiedy przypadać będzie 900-lecie przybycia misji chrystianizacyjnej św. Ottona z Bambergu i 750-lecie nadania praw miejskich, rozpocznie się już za niecałe dziesięć miesięcy. ©℗
Błażej BUBNOWICZ