Muzyka organowa i śpiew artystów ze Stanów Zjednoczonych zabrzmiały w kamieńskiej świątyni podczas koncertu dodatkowego, który odbył się w ramach 54. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim.
Podczas środowego koncertu (20 czerwca) za kontuarem barokowych organów zasiadł John Morrow. Przed festiwalową publicznością wystąpił również chór „Zielinski Singers” pod batutą swego założyciela i dyrygenta Richarda Zielinskiego. R. Zielinski w latach 2003-2005 był dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem Chóru Akademickiego Politechniki Szczecińskiej im. Jana Szyrockiego. Pełnił także funkcje dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Międzynarodowej Akademii Chóralnej In terra pax oraz Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach. Obecnie jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem filharmonii w Norman w Oklahomie.
Chór powstał w 2005 r., a w jego repertuarze znajduje się muzyka od barokowej po współczesną. Na koncercie artyści zaprezentowali właśnie takie utwory – a cappella, jak i z towarzyszeniem organów, za które publiczność podziękowała im gromkimi brawami, zachęcając do bisowania. Utwory wykonane na bis Richard Zielinski dedykował pamięci wybitnego dyrygenta, założyciela i dyrektora Chóru Politechniki Szczecińskiej, wielokrotnie koncertującego na kamieńskim festiwalu prof. J. Szyrockiego. Wykonany przez chór – na zakończenie koncertu – hymn „Gaude Mater Polonia” zaśpiewany wspólnie z publicznością pozostanie w pamięci słuchaczy.
Drugi z koncertów odbył się już w tradycyjnym piątkowym terminie (22 czerwca). W części organowej swój kunszt muzyczny zaprezentował debiutujący w Kamieniu Pom. organista młodego pokolenia Adam Kowalski, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczeń dyrektora artystycznego kamieńskiego festiwalu prof. Józefa Serafina. W 2008 roku otrzymał pierwszą nagrodę na międzynarodowym konkursie organowym w Moskwie. Jest wykładowcą improwizacji organowej, w której się specjalizuje, na macierzystej uczelni i organistą bazyliki Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce. Artysta zaprezentował utwory Gustava Adolfa Merkla, Maxa Regera i Ottona Türke oraz własne improwizacje na temat pieśni kościelnej „Cóż Ci, Jezu, damy”.
W drugiej kameralnej części koncertu kamieńska publiczność usłyszała sześć części „Mszy Nelsońskiej” Josepha Haydna w wykonaniu Chóru Uniwersytetu Szczecińskiego, Capelli Thoruniensis i solistów wokalistów: Lucyny Boguszewskiej (sopran), Aldony Bartnik (sopran), Pawła Wolskiego (tenor) i Jarosława Kitali (bas) pod batutą światowej sławy angielskiego dyrygenta Paula Esswooda. Wykonanie „Mszy Nelsońskiej” w monumentalnym wnętrzu katedry zabrzmiało nad wyraz okazale. Publiczność nagrodziła za nie artystów gromkimi brawami i owacją na stojąco.
Kolejna festiwalowa uczta muzyczna odbędzie się już w ten piątek (29 czerwca). Usłyszymy rosyjskiego organistę Rubina Abdullina i kwintet instrumentów dętych blaszanych „Szczecin Brass Quintet”.
Tekst i fot. Błażej Bubnowicz
Na zdjęciu: Chór Uniwersytetu Szczecińskiego, Capella Thoruniensis i soliści pod batutą Paula Esswooda