Biuro podróży Alfa Star 29 września ogłosiło swoją niewypłacalność. Wnioski o zwrot pieniędzy za wykupioną wycieczkę klienci powinni składać do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Po południu 29 sierpnia biuro podróży Alfa Star SA. poinformowało mailem Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego o utracie płynności finansowej i zaprzestaniu realizowania oraz dalszej sprzedaży oferty turystycznej. Podało też, że gwarancja ubezpieczeniowa wystawiona jest przez Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce i opiewa na kwotę 20 mln zł.
Urząd marszałkowski na podstawie znowelizowanej ustawy o usługach turystycznych jest zobowiązany do zapewnienia turystom powrotu do kraju. Samorząd województwa mazowieckiego nie ponosi jednak żadnej odpowiedzialności materialnej za zobowiązania Alfa Star SA. Zarówno powroty turystów do kraju, jak i roszczenia osób, które wykupiły wycieczki, a z nich nie skorzystały, będą wypłacane do kwoty gwarancji ubezpieczeniowej – 20 mln zł.
Okazało się, że Alfa Star SA ma trzy gwarancje ubezpieczeniowe wystawione przez Europäische Reiseversicherung AG Oddział w Polsce. Pierwsza - na kwotę 24,6 mln zł - obejmuje okres od 17 września 2013 r. do 16 września 2014 r., druga (19,4 mln zł) od 17 września 2014 r. do 16 stycznia 2015 r., a trzecia (20 mln zł) – od 17 stycznia 2015 r.
- W związku z tym najmniej czasu na złożenie dokumentów mają klienci, którzy wykupili wycieczki przed 17 września 2014 r. – ich czas na składanie roszczeń upływa już 16 września ! - przypomina Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. - Turyści, którzy zakupili wycieczki miedzy 17 września 2014 r. a 16 stycznia 2015 r., mogą składać roszczenia do 16 stycznia 2016 r. Najwięcej czasu mają klienci, którzy wykupili usługę w Alfa Star po 17 stycznia br. – termin na ubieganie się o roszczenie upływa we wrześniu 2016 r.
Na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego www.mazovia.pl można znaleźć wszystkie niezbędne do składania roszczeń formularze oraz informacje, jakie dokumenty, gdzie i w jakich terminach można składać. Dla wszystkich klientów biura podróży Alfa Star uruchomiony został także specjalny adres mailowy: alfastar@mazovia.pl.
Internetowe biuro podróży FLY.PL, sprzedające oferty kilkudziesięciu biur podróży, w związku z ogłoszeniem upadłości przez Alfa Star postanowiło uruchomić specjalne procedury.
- Podjęliśmy decyzję, aby naszym klientom, których wakacje z Alfa Star nie doszły do skutku, pokryć różnicę między środkami wpłaconymi a kwotą, która zostanie wypłacona przez ubezpieczyciela - mówi Grzegorz Bosowski, prezes spółki FLY.PL.
Poszkodowani klienci otrzymają też specjalnego doradcę, który udzieli im wszystkich informacji oraz pomoże wypełnić i skompletować niezbędne dokumenty, potrzebne do uzyskania zwrotu środków z gwarancji ubezpieczeniowej biura podróży Alfa Star za pośrednictwem mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego.
- Dokładamy wszelkich starań, aby klienci FLY.PL w jak najmniejszym stopniu odczuli skutki upadłości touroperatora- zapewnia Grzegorz Bosowski. - Z własnych środków pokryjemy różnice między kwotą wpłaconą do Alfa Star a wypłaconą przez ubezpieczyciela. Środki zostaną zwrócone klientom w postaci bonu wakacyjnego FLY.PL. Poszkodowani klienci mogą również bezpłatnie korzystać z porad udzielonych przez naszych prawników. Mamy nadzieję, że współpraca z naszymi ekspertami pozwoli dopełnić wszelkich formalności, a nasi turyści, dzięki pewności odzyskania środków pojadą na bezpieczne wakacje.
Na stronie FLY.PL klienci mogą pobrać formularz zgłoszenia roszczenia oraz kontaktować się z doradcami nie tylko telefonicznie, ale również pod specjalnym adresem mailowym: alfastar@fly.pl.