Polacy deklarują, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi przeznaczą średnio 1 521 zł. Jest to więcej o 5 proc. w stosunku do tego, ile wydali rok temu. Tak wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”.
Prezenty pochłoną 36 proc. (547 zł) bożonarodzeniowego budżetu, podczas gdy jedzenie 524 zł (34 proc.). Na podróże i spotkania towarzyskie respondenci planują wydać odpowiednio 324 i 126 zł.
Polaków do wydawania więcej skłaniają przede wszystkim akcje promocyjne (44 proc.) i fakt, że dysponują większymi środkami niż rok wcześniej (28 proc.). Kolejny rok z rzędu pozytywnie oceniają sytuację gospodarczą. Aż 69 proc. z nich uważa obecny stan gospodarki za zadowalający lub neutralny. Oprócz Polski powyżej europejskiej średniej optymizmu, która wynosi 64 proc., są jeszcze Holendrzy, Niemcy i Portugalczycy.
W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, wśród prezentów są przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również książki i czekoladki.
Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują książki, czekoladki i gry komputerowe. Do prezentów najchętniej kupowanych dzieciom należą zabawki konstrukcyjne, zabawki kreatywne i artystyczne oraz lalki i zabawki pluszowe.
Największa grupa, bo 38 proc. respondentów wybierze się po prezenty między przed 15 grudnia. Jedna piąta z zakupami wstrzyma się niemal do ostatnich dni przed Wigilią. Z kolei jedna czwarta prezenty kupi lub kupiła już w listopadzie.
Wydatki w kanale offline stanowią większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku.
Inspiracji prezentowych rodacy szukają przede wszystkim w Internecie (49 proc.). 40 proc. z nich korzysta z tak zwanego marketingu szeptanego, którego źródłem jest rodzina, przyjaciele i sąsiedzi, a 38 proc. pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych. Aż 36 proc. badanych wprost pyta najbliższych, co chcieliby otrzymać.
Do zakupów online najbardziej przekonuje dostawa do domu (62 proc.), szeroki asortyment (58 proc.) oraz to, że nie ma się poczucia straty czasu (58 proc.). Ważna jest także możliwość łatwego porównania ceny (57 proc.).
W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe respondenci zamierzają płacić kartą płatniczą (66 proc.) oraz gotówką (53 proc.). Z kolei w sklepach internetowych najczęściej wybierają kartę oraz cyfrowe portfele (po 40 proc.).
(ip)
Film: Deloitte