Senat powinien do 14 stycznia rozpatrzyć ustawę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu, czyli tzw. konwencji AGN. Później dokument trafi do podpisu przez prezydenta RP. Wejdzie w życie dwa tygodnie po ogłoszeniu. To ważna ustawa dla rozwoju transportu rzecznego.
– Przystąpienie do porozumienia AGN wpisuje się w realizację strategii związanej z rozwojem całego sektora żeglugi śródlądowej, a w szczególności w zakresie rozwoju śródlądowych dróg wodnych – podkreślił Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – Obecnie drogi wodne na terenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności określonych przez porozumienie AGN.
Ratyfikacja nakłada określone zobowiązania na Polskę. Jako członek porozumienia musi zapewnić na objętych nim drogach wodnych warunki nawigacyjne odpowiadające co najmniej IV klasie żeglowności. To oznacza ogromne inwestycje na rzekach i kanałach. Zarazem jednak uprawnia do skorzystania z unijnych funduszy programu TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). Są bowiem przyznawane, gdy drogi śródlądowe mają parametry tzw. klasy E, odpowiadającej polskiej IV klasie żeglowności (m.in. minimum 2,5 m głębokości tranzytowej na szlaku). Przed kolejną rewizją sieci TEN-T w 2023 r. Polska powinna mieć gotowe i przyjęte programy przebudowy dróg wodnych, wskazanych do wpisania do sieci.
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA
Więcej w poniedziałkowym "Kurierze Szczecińskim" i wydaniu cyfrowym z dn. 2.01.2017 r.