Piątek, 20 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Zwodowano drugi prom RoPax dla Unity Line

Data publikacji: 10 grudnia 2024 r. 22:03
Ostatnia aktualizacja: 19 grudnia 2024 r. 14:55
Zwodowano drugi prom RoPax dla Unity Line
Fot. PŻM  

We wtorek w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" odbyło się wodowanie drugiego promu RoPax NB102, budowanego dla Unity Line z grupy PŻM. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że głównym celem resortu jest to, by armatorzy odzyskali swoją pozycję na Bałtyku.

"Widzimy potężny kadłub promu o numerze budowy 102, wyposażony m.in. w silniki, pędniki i systemu cumownicze, gotowy do zejścia na wodę. Gdy to nastąpi, rozpocznie się faza instalowania nadbudówki i pozostałego wyposażenia" - powiedział w trakcie uroczystości Adam Ruszkowski, prezes zarządu spółki Remontowa Holding, do której należy Gdańska Stocznia "Remontowa" im. J. Piłsudskiego.

Operacja wodowania kadłuba odbyła się przez zanurzenie doku pływającego do osiągnięcia pływalności przez budowaną jednostkę NB102. Następnego dnia zostanie ona wyholowana i przycumowana do nabrzeża. Tam rozpoczną się kolejne prace związane m.in. z jego wyposażaniem.

Jednostka budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r., po fiasku ich budowy w Szczecinie w 2017 roku. Zgodnie z kontraktem gdańska stocznia wybuduje trzy promy RoPax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwa z nich będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, trzeci - w Polskiej Żegludze Bałtyckiej.

Wiceszef Ministerstwa Infrastruktury Arkadiusz Marchewka stwierdził, że w ostatnich latach polscy armatorzy znacząco utracili swoją pozycję konkurencyjną na Bałtyku. "Kiedyś mieli tam pozycję dominującą" - ocenił. Dodał, że "konkurencja wybudowała już nowe promy, które są wyższej jakości, tańsze w eksploatacji i mogą zabrać na swój pokład więcej ciężarówek i pasażerów, przez co mogą być bardziej atrakcyjne, bo oferują niższą cenę" - powiedział. Zaznaczył, że to sprawiło, iż polscy armatorzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji.

"Naszym głównym celem i moim wyzwaniem jest to, aby polscy armatorzy mieli nowe jednostki i aby odzyskali swoją pozycję konkurencyjną na Bałtyku" - podkreślił w swoim wystąpieniu.

Wiceminister powiedział, że jedną z pierwszych informacji, którą otrzymał po objęciu stanowiska, było to, że gdańska stocznia od prawie 10 miesięcy nie otrzymywała pieniędzy za swoją pracę. Winą obarczył swoich poprzedników. "Założenia tego projektu były źle zrobione, tam się nic nie spinało" - ocenił. Dodał, że jego poprzednicy mieli "sensowne pomysły, ale wykonanie było jak zawsze beznadziejne".

Do tych słów odniósł się prezes zarządu spółki Remontowa Holding, który powiedział, że przyjęty przez poprzedni rząd plan finansowania projektu nie wytrzymał próby czasu, powodując narastanie trudności płatniczych, aż do gróźb całkowitego wstrzymania produkcji. Jak dodał, było to "tematem gorących rozmów stoczni i armatora z nowym rządem". "Dzięki ministrowi (Marchewce - PAP) opracowano nowy plan finansowania projektu, nadając mu realne ramy biznesowe" - powiedział Ruszkowski.

Każda z trzech jednostek RoPax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) będzie napędzana czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG), ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Konwencjonalny napęd został zastąpiony przez dwa elektryczne pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu statki będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników. Zaawansowany system RoRo pozwoli na szybki, jednoczesny rozładunek i załadunek pojazdów.

Promy mają po dziewięć pokładów, 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej wynosi 4100 m, a prędkość maksymalna - 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i osób 50 załogi.

Ruszkowski podkreślił, że kończy się wyposażanie pierwszego promu o numerze 101, który został zwodowany w ubiegłym roku. "Jednostka przechodzi rozruchy i próby zdawcze urządzeń oraz systemów" - wyjaśnił.

Stocznia w przesłanym komunikacie podała, że polskie RoPaxy są budowane w najwyższym europejskim standardzie jakości wykonania i wyposażenia, odbiegając pod tym względem od nowych jednostek dalekowschodniej produkcji. Pozwoli to na ich wieloletnią, bezpieczną i efektywną kosztowo eksploatację na trasach do Skandynawii.

Logo PAP Copyright

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@FIGO
2024-12-19 14:46:38
A wyprany czerep został do śmierci...
FIGO
2024-12-16 07:27:08
Pytam poważnie,czy nikt na tym forum nie opowie jak jest obecnie w Stoczni Wulkan?Czy rzeczywiście nie ma tam już nikogo białego tylko same gastarbaitery?Czy budowa tego doku postepuje?Czy byliby w stanie wybudować nowe Bieliki dla Świnoujścia (tak ze dwa chociaż dla zapewnienia przeprawy).Czy zawód stoczniowca już zanika?Okrętowa potęga niegdyś i co pozostało po niej dzisiaj? FIGO wychował się w Stoczni Warskiego.Jako młody komunista,za radą starszych kolegów zjadł legitymację kandydata PZPR !
chester
2024-12-16 04:23:35
Dzielny wiceszef opracował "nowy plan finansowania projektu, nadając mu realne ramy biznesowe". W tłumaczeniu na j. polski: Gdańsk wyżebrał sto milionów dopłaty. Zmieniła się władza na niekompetentnych frajerów, to poczuli, że można ich wydoić. A dzielny wiceszef jeździ, obiecuje, organizuje, stymuluje i przyspiesza. Aby Polska rosła w siłę a ludzie żyli dostatniej.
Jan
2024-12-11 08:59:40
Odczepcie sie od masła. W końcu jest przyzwoita cena skupu mleka
do Figo
2024-12-11 04:20:18
NiE każdy mieszkaniec Szczecina to wyborca koalicji 13 grudnia uśmiechniętej Polski
FIGO
2024-12-10 22:41:26
W Szczecinie szuwarowo-bagienny Prezes Stoczni Wulkan,czy radzi sobie z klejeniem doku dla Gryfii.Czy Herr Tusk już pokrył straty "porobione" przez PIS-ordki,czy raczej dzielna,nowa ekipa już potroiła stan posiadania i straty są jeszcze większe?Panie Marchewka, pochwal się sukcesami Szczeciniaków!To siedlisko komuchów i platfusów i TW-u ,którzy chcieliby , aby o jej zamierzchłej przeszłości żaden IPN nie grzebał.Trzeba nam sukcesów jak masła.Ostatnio podrożały te nie tanie rzeczy!Jak teraz żyć?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA