Sobota, 09 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Żegluga też skorzysta?

Data publikacji: 18 kwietnia 2016 r. 14:18
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:33
Żegluga też skorzysta?
Na podniesieniu mostu w Siekierkach skorzystaliby turyści (lepszy widok na rozlewiska), jak i żegluga śródlądowa (rozwój transportu rzecznego). Fot. Dariusz GORAJSKI  

Trwają starania, by poddać renowacji najdłuższy most na Odrze – Siekierki-Neurüdnitz. Chodzi o zaadaptowanie obiektu do celów turystycznych. Środowiska związane z żeglugą śródlądową proponują, by inwestycja objęła też podniesienie mostu o nieco ponad metr. To konieczne, jeśli Odra ma mieć IV klasę żeglowności.

Kolejowy most łączący Siekierki i niemiecką miejscowość Neurüdnitz ma 785 m długości. Wokół rozciągają się tereny starorzecza Odry, czyli Kostrzyneckie Rozlewisko. Most jest nieużywany i w kiepskim stanie. Po odnowieniu, wzbogacony o ścieżkę rowerową, chodniki i platformy widokowe, mógłby być wyjątkową atrakcją turystyczną.

Starania, by zrobić z niego połączenie pieszo-rowerowe szlaków polskich i niemieckich, trwają od 2004 r. Teraz projekt ma być realizowany przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, w porozumieniu z samorządem Cedyni i stroną niemiecką, reprezentowaną przez urząd Barnim-Oderbruch. W ubiegłym tygodniu radni z tego urzędu jednogłośnie zdecydowali o przystąpieniu do projektu adaptacji mostu do celów turystycznych. To otwiera drogę do pierwszych ustaleń roboczych.

Koszt inwestycji szacuje się na ok. 6 mln zł. Miałaby otrzymać wsparcie ze środków programu Interreg. Najpierw trzeba jednak uregulować kwestie prawne, w tym przejęcie mostu przez gminę Cedynia od PKP. Później Zespół Parków Krajobrazowych, jako inwestor, otrzymałby od właściciela mostu prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Po wykonaniu prac Cedynia przejęłaby obowiązki właścicielskie, w tym utrzymanie mostu.

– Pieniądze przeznaczone na prace przy tym moście można wydać dużo rozsądniej – uważa Zbigniew Antonowicz, prezes stowarzyszenia „Odrą w Świat”. – Aż się prosi, by podczas renowacji podnieść go na taką wysokość, by spełniał wymogi międzynarodowego szlaku żeglugowego.

Tak zwany prześwit pod mostem wynosi obecnie 414 cm.

– Do spełnienia wymogów IV klasy żeglowności potrzeba minimum 525 cm – mówi Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Na początku br. marszałkowie województw Polski Zachodniej, w tym zachodniopomorski, wystosowali apel, w którym podkreślili m.in.: „Przywrócenie i rozwój transportu rzecznego na Odrze wraz z właściwym jej zagospodarowaniem oraz podwyższenie parametrów żeglugowych Odrzańskiej Drodze Wodnej do IV klasy żeglowności wymaga dalszych skoordynowanych działań samorządów makroregionu Polski Zachodniej i strony rządowej”. Ogłoszony kilka dni temu rządowy program rozwoju dróg śródlądowych przewiduje dla Odry IV klasę. Czy samorządy, wojewódzki i gminny, uwzględnią to w projekcie dotyczącym mostu w Siekierkach?

– Obecnie strona polska, jak i partnerzy niemieccy pracują nad zakresem rzeczowym planowanej renowacji mostu i wniosku do funduszu Interreg – informuje Radosław Soćko z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. – Aspekt dotyczący podniesienia klasy żeglowności rzeki Odry, a tym samym mostu jest również dyskutowany. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA

Na zdjęciacg: Na podniesieniu mostu w Siekierkach skorzystaliby turyści (lepszy widok na rozlewiska), jak i żegluga śródlądowa (rozwój transportu rzecznego).
Fot. Dariusz GORAJSKI

 

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA