Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” w Szczecinie poinformowała, że 12 kwietnia br. została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej modernizacji infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie. Projektem zajmie się spółka Wuprohyd z Gdyni.
– Na podstawie „Zaproszenia do złożenia oferty na usługę opracowania dokumentacji projektowej”, opublikowanego 27 stycznia 2021 r., w ramach dwuetapowej procedury wyboru wykonawcy, najkorzystniejszą ofertę pod względem kryteriów określonych w zaproszeniu złożyła spółka Wuprohyd Biuro Projektów z Gdyni – podała MSR „Gryfia”. – Podpisana w poniedziałek umowa obejmuje opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej w zakresie modernizacji infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz pełnieniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych.
Przypomnijmy, że sam dok projektuje dla „Gryfii” szczecińskie biuro projektowe Westcon Design Poland. Budowę natomiast powierzono Stoczni Szczecińskiej Wulkan – tak obecnie się nazywa dotychczasowy Szczeciński Park Przemysłowy. Nowy dok ma mieć ok. 235,6 m długości, 47 m szerokości oraz 27 tysięcy ton nośności. Inwestorem jest Fundusz Rozwoju Spółek, będący właścicielem zarówno „Gryfii”, jak i Stoczni Szczecińskiej Wulkan.
Równolegle MSR „Gryfia” przygotowuje swoje inwestycje infrastrukturalne, czyli rozbiórkę istniejącego pirsu, przy którym stoi stary dok nr 1 i podnośnik (wycofane już z eksploatacji), budowę nowego pirsu, będącego przedłużeniem nabrzeża Gdańskiego, modernizację nabrzeża Gdyńskiego, budowę głębi dokowej i przecisk kabla energetycznego pod nurtem Odry.
– Nowy dok stanie przy nabrzeżu Gdyńskim – wyjaśniał Artur Trzeciakowski, dyrektor naczelny MSR „Gryfia”. – Nabrzeże Gdańskie zostanie przedłużone pirsem, ponad 60-metrowym, wchodzącym w głąb toru wodnego.
Wcześniej przygotowano koncepcję, były badania geologiczne, wykonano analizę nawigacyjną, uzgodnioną w Urzędzie Morskim w Szczecinie, sporządzono opinię geotechniczną i inne potrzebne opracowania. W styczniu br. „Gryfia” ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, dotyczącej modernizacji infrastruktury. Zgłosiło się kilka firm mających duże doświadczenie w budownictwie hydrotechnicznym. Najlepszą ofertę, jak się okazuje, złożył Wuprohyd z Gdyni.
Władze „Gryfii” przypominają, że to pierwsza tak duża inwestycja w tej stoczni od 30 lat. Liczą, że pozwoli zwiększyć jej przychody o ok. 50 proc.
– Program inwestycyjny, który ma zapewnić dalsze funkcjonowanie MSR „Gryfia”, zakłada modernizację jej majątku poprzez kluczową inwestycję, jaką jest nowy dok – powiedział Krzysztof Zaremba, prezes tej spółki. – Dzisiaj armatorzy eksploatują coraz większe statki i to się po prostu opłaca. Nowy dok pozwoli takie statki remontować i zabezpieczyć przyszłość „Gryfii” na długie lata.
Nowy dok ma być gotowy w przyszłym roku.
Elżbieta KUBOWSKA