Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Współpraca portów

Data publikacji: 07 lipca 2017 r. 16:52
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Współpraca portów
 

Podczas odbywającego się w Warszawie spotkania państw Inicjatywy Trójmorza Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał z Zarządem Portu Rijeka porozumienie o współpracy. Dotyczy ona transportu morskiego, przemysłu portowego oraz promocji i wymiany informacji handlowych.

W obecności prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz prezydent Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović, dokument podpisali 7 lipca w Pałacu Prezydenckim: prezes ZMPSiŚ Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor wykonawczy Zarządu Portu Rijeka Marino Juretić.

– Porozumienie zakłada poszerzenie dwustronnej współpracy pomiędzy portami w takich obszarach jak transport morski i przemysł portowy oraz promocja i wymiana informacji handlowych – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Przewiduje się wizyty studyjne specjalistów z obu portów ukierunkowane na wymianę dobrych praktyk i wzajemnych doświadczeń. Możliwe będzie także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich, które zajmą się wdrażaniem postanowień podpisanego aktu.

Porozumienie zawarto na dwa lata, z możliwością jego przedłużenia na kolejny okres.

– Zespół portów Szczecin-Świnoujście łączy z chorwacką Rijeką korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk, którego nasze porty stanowią początkowy, a Rijeka końcowy element – dodaje M. Woźniak-Lewandowska.

Rijeka to trzecie pod względem wielkości miasto w Chorwacji (ok. 170 tys. mieszkańców) i zarazem jej największy port. Jest on strategicznie usytuowany – z uwagi na rozbudowę Kanału Sueskiego oraz potencjał do znaczącego rozwoju. Dla klientów portów Szczecin i Świnoujście, zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą a krajami basenu Morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego, może stwarzać warunki ekspansji geograficznej.

Podobnie jak szczeciński i świnoujski, Rijeka jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach jego roczne obroty kształtują się na poziomie 9-13 mln ton. Podobnie jak port w Świnoujściu, Rijeka posiada terminal promowy.

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

portowiec
2017-07-13 09:08:51
Ta "współpraca" jest bez sensu i ma wymiar jedynie polityczny. Zresztą Prezes, który nie zna żadnego języka obcego i tak nie zamierza z nimi współpracować. CO najwyżej pojedzie do Chorwacji za pieniądze podatników. Zatem poza wieloma ogólnikami - nie ma żadnego REALNEGO WYMIARU tej współpracy. Co do "przemysłu portowego" to poza tym, że te stwierdzenie czysto teoretyczne - to należy podkreślić, iż port NIE ZAJMUJE się przemysłem portowym. Port to miejsce usługodawcze dla armatorów, a przede wszystkim spedytorów. To SPEDYTOR a nie prezes portu decyduje co i gdzie będzie przeładowane. Zatem współpraca z OBCYM portem jest bez sensu, no chyba że byłby to Rostok albo Hamburg. Chyba, że nasi pojadą na naukę jak zarządzać portem - bo to akurat by się przydało ... ale nie da się w kilka lat nadrobić podstawowych braków jakie mają "nasi" zarządzający.
waraga z Trzebiatowa
2017-07-10 18:25:58
Porty budowane są gdzie? No zaraz dowcipny odpowie, że nad wodą. Przy ujściu rzek ! A w Zachodniopomorskim płynie Odra, Ina, Rega i Parsęta i tam od wieków budowano porty. Teraz nasi "mądralińscy" postanowili wybudować port w Niechorzu. Pomysł poroniony ze względu na koszty. Trzeba plażę przedzielić i "wjechać w morze" z tzw. pirsem. Oczywiście port zniszczy kurort. Nie ma też dobrej drogi dojazdowej do Niechorza. Durnota pochłania miliardy.
juka
2017-07-08 15:00:19
Za marketing odpowiada były kierownik klubu studenckiego....wspaniała postać.
obserwator
2017-07-08 11:47:12
Kto teraz jest odpowiedzialny za marketing i rozwój w ZMPSŚ????
Propaganda propaganda propaganda
2017-07-07 18:36:19
Jak może port w Szczecinie współpracować z Rijeką, ale konkretnie, jak to będzie wyglądało?
;)
2017-07-07 17:44:40
Ilu pracowników szczecińskiego portu zna chorwacki?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA