Niedziela 28 listopada 2021r. 
REKLAMA

Poprawi się kolejowy dostęp do portów [GALERIA]

Data publikacji: 2017-07-04 20:03
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 11:44
Poprawi się kolejowy dostęp do portów
 

Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i wywozu ładunków w relacji z portami, znaczący wzrost jakości usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego – to cele inwestycji pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”. Uzyskała ona prawie 120 mln euro dofinansowania z Programu „Łącząc Europę”. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek (4 lipca) w szczecińskim porcie.

W Szczecinie projekt obejmuje budowę wiaduktu nad ul. Gdańską, przebudowę mostu kolejowego nad Parnicą, elektryfikację dojazdu do tzw. Parku Wrocławskiego, modernizację układu kolejowego w rejonie tego parku i terminalu kontenerowego oraz torów pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych. W Świnoujściu natomiast dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA – Świnoujście SiB. Przewidziano też m.in. modernizację układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji towarowej oraz budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego.

Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi ponad 141 mln euro (przeszło pół miliarda zł). Prawie 94,5 proc. to udział spółki PKP PLK, a reszta – Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Unijne dofinansowanie stanowi ok. 120 mln euro.

Umowę w tej sprawie podpisali Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński, wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, poseł Artur Szałabawka, wojewoda Krzysztof Kozłowski, zarząd ZMPSiŚ z prezesem Dariuszem Słaboszewskim na czele.

– Nie traktujemy Pomorza Zachodniego i Szczecina jako jakiegoś wyjątkowego punktu na mapie, tylko patrzymy na rozwój kraju przez pryzmat interesów całej naszej narodowej gospodarki – zastrzegł J. Brudziński. – Ta inwestycja jest tego najlepszym dowodem. Zrównoważony rozwój musi oznaczać przede wszystkim otwarcie potencjału gospodarki Szczecina na południe Europy.

Jak dodał, inwestycja jest jednym z elementów, które się wpisują w korytarz transportowy.

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 5 lipca 2017 r.

(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Olo
2017-11-26 09:43:42
Na stacji Szczecin Port PKP CARGO ma odstawionych blisko 2000 wagonów oczekujących naprawy. Można ściągnąć koszty i przetopić na most i nowe tory, a może i starczy na kilka nowych tz.węglarek o które wybuchła afera. Tak na marginesie na stacji Szczecin Port istnieją tory z wybitym rokiem 1928.
majar
2017-07-06 07:29:28
Prawda jest prozaiczna - UE finansowała dotychczas infrastrukturę drogową a od niedawna pieniądze przyznawane są na infrastrukturę kolejową.
Krzysztof
2017-07-05 09:43:59
No cóż ,może w końcu coś się zacznie robić w tym porcie. Ponoć ostatni drenaż robiono tam w 1922 r.
lata
2017-07-05 07:02:43
Doczekaliśmy się, ale trochę musieliśmy na to poczekać.
OBSERWATOR
2017-07-05 06:13:00
brawo PIS.
ckm
2017-07-04 23:09:53
wczesniej kasa szla dla gdanska i gdyni tam juz dawno wybudowano wezly drogowe przy porcie i nie tylko, wyremontowano tory do st.gdynia, a dworzec gdynski odpicowany jak nowy, na nowo otwarto nieczynne podmiejskie kol.linie oczywiscie po remoncie.
Fiki
2017-07-04 22:55:07
I cały ruch przez Batalionów Chłopskich Omijają winety i wagi bo dostają zgody na przejazd od NIEKOMPENTNEGO Krzystek dalej marzy o następnych kadencjach
Gdybyż przejazdy kolejowe...
2017-07-04 22:09:35
...w Dąbiu na ul. Pomorskiej i ul.Wiosennej...dwupoziomowe...zostały uwzględnione. Tak sobie marzę...
zed
2017-07-04 21:16:14
Najważniejsze i tak robiono w latach 2009-2013 czyli cała Struga
Wystarczy nie kraść
2017-07-04 20:38:01
@Port - Nie było pieniędzy...
Port
2017-07-04 20:11:02
Fajnie, ale za późno, dlaczego nie było nic robione przez poprzednie lata?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ