W zespole portów Szczecin i Świnoujście przeładunki we wrześniu br. wzrosły o blisko 8 procent w stosunku do tego samego miesiąca roku 2019. Oznacza to, że przez porty przeszło o 197,7 tys. ton towarów więcej.
– Największy wzrost odnotowano w przeładunku rudy – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Wyniósł aż 46,4 proc., co daje 71,6 tys. ton. Drugi pod tym względem był przeładunek węgla - wzrósł o 30 proc., a trzeci - paliw, ze wzrostem 26,8 proc. Więcej także obsłużono drobnicy - o 3,6 proc. (w tym drobnicy promowej o 5,5 proc.).
We wrześniu spadły natomiast przeładunki zboża (o 33,3 proc.), kontenerów (o 4,7 proc.) oraz towarów z kategorii inne masowe (o 1,4 proc.).
Narastająco po trzech kwartałach tego roku porty w Szczecinie i Świnoujściu notują niewielki – jednocyfrowy – spadek przeładunków. W porównaniu do analogicznego okresu rekordowego roku 2019 jest ich o 6 proc. mniej.
– Mimo trudnej sytuacji epidemicznej, ciągłość dostaw towarów nie została zagrożona, a wszystkie najważniejsze inwestycje w obu portach przebiegają bez zakłóceń – podkreśla M. Woźniak-Lewandowska. – Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego terminalu promowego w Świnoujściu, trwa także proces wyłaniania operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów. Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co umożliwi zawijanie większych jednostek w szczecińskim porcie. Wspólnie z partnerami realizujemy konsekwentnie gigantyczny program inwestycyjny przekraczający 1,5 mld euro, służący poprawie oferty portów, a w konsekwencji pozyskaniu dodatkowych kontrahentów i ładunków. Obecnie ruszają dwa wielkie przedsięwzięcia spółki: poprawa dostępu do portu Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Podpisano kontrakty z ich wykonawcami.
Przedstawicielka ZMPSiŚ dodaje, że wprowadzone przez spółkę procedury bezpieczeństwa zapobiegły pojawieniu się wirusa wśród pracowników i przypływających załóg.
– Spółka, spełniając rolę społecznej odpowiedzialności biznesu, zaangażowała się we wsparcie służb medycznych w walce z korona wirusem i przekazała dwie darowizny – zaznacza M. Woźniak-Lewandowska. – Pomoc od portu, w kwocie miliona złotych, trafiła do trzech szpitali – dwóch w Szczecinie i jednego w Koszalinie. Za przekazane środki został zakupiony sprzęt potrzebny tym jednostkom, tj. respiratory, kardiomonitory, pompy infuzyjne oraz ambulans. Z kolei druga darowizna przeznaczona była na zakup aparatury służącej do wczesnej diagnostyki korona wirusa.
(ek)
Fot. ZMPSiŚ