wtorek, 26 marca 2019.
Strona główna > Gospodarka > Więcej amerykańskiego gazu

Więcej amerykańskiego gazu

Więcej amerykańskiego gazu
Data publikacji: 2018-06-28 23:51
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-13 20:42
Wywietleń: 1336 335766

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisało porozumienia z dwoma producentami skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA. Dotyczą długoterminowych kontraktów na zakup tego surowca. Tym samym gazowa spółka realizuje cele określone w strategii: buduje zróżnicowany portfel dostaw gazu oraz rozwija międzynarodowy handel na rynku LNG.

PGNiG podpisało porozumienia z firmami Port Arthur LNG oraz Venture Global LNG. Obie amerykańskie spółki realizują projekty budowy terminali skraplających gaz ziemny nad Zatoką Meksykańską, których oddanie do użytku planowane jest na lata 2022 i 2023.

Polska spółka dokonuje szczegółowych analiz prawnych i technicznych projektów. Równolegle będą prowadzone rozmowy dotyczące warunków wiążących umów na dostawy skroplonego gazu, na mocy których PGNiG odbierać będzie od każdego z amerykańskich partnerów po 2 mln ton LNG rocznie, co po regazyfikacji daje łącznie ok. 5,5 mld m sześc. gazu ziemnego.

– Dla PGNiG to bardzo ważny krok w rozwoju działalności na rynku skroplonego gazu ziemnego – powiedział Piotr Woźniak, prezes PGNiG. – Po pierwsze, chcemy w ten sposób dywersyfikować strukturę importu LNG do Polski, szczególnie po wygaśnięciu kontraktu jamalskiego w 2022 r. Po drugie, odbieramy surowiec z USA z myślą o rozbudowie naszego portfela tradingowego.

Jak dodał Maciej Woźniak, wiceprezes ds. handlowych PGNiG, spółka uważnie analizuje możliwości kolejnych producentów w USA dotyczące przyszłego eksportu LNG i planuje ewentualne kontrakty z dużym wyprzedzeniem.

– Amerykańscy partnerzy są w stanie zaoferować nam konkurencyjne ceny i elastyczne warunki współpracy – podkreślił wiceprezes. – Zdecydowaliśmy się tym razem na dostawy w formule FOB, aby móc swobodnie dysponować surowcem na rynku globalnym.

Formuła FOB (free-on-board) oznacza, że sprzedający dostarcza surowiec na statek w porcie załadunku. Od tego momentu nabywca odpowiedzialny jest za ładunek i transport, co daje mu elastyczność i możliwości handlu ładunkami LNG w skali globalnej. Dotychczas zawierane kontrakty na dostawy LNG zawierały formułę DES (delivered-ex-ship), która polega na tym, że sprzedający dostarcza LNG do portu rozładunku, a więc odpowiada za transport i wszelkie związane z nim ryzyka.

Porozumienia zostały podpisane podczas odbywającej się w Waszyngtonie Światowej Konferencji Gazowej (World Gas Conference).

Port Arthur LNG, spółka należąca do Sempra LNG & Midstream, planuje rozpoczęcie działalności swojego terminalu w Teksasie w 2023 roku. Venture Global LNG chce natomiast załadować pierwsze metanowce w terminalu Calcasieu Pass w 2022, a w terminalu Plaquemines w 2023 roku. Obie te instalacje zlokalizowane będą w Luizjanie.

Przedstawiciele obu amerykańskich firm podkreślili, że PGNiG znalazło się w gronie kluczowych klientów dla tych inwestycji, dołączając do grona największych światowych firm z branży gazowej.

 (ek)

Fot. PGNiG

Na zdjęciu: Porozumienie podpisano m.in. ze spółką Port Arthur LNG. Na zdjęciu (od lewej): Octavio Simoes, prezes Sempra LNG & Midstream, Jeffrey W. Martin, dyrektor naczelny w Sempre Energy, Piotr Woźniak, prezes PGNiG i Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG.



Komentarze

FOB
- Free On Board, przewiozą się "gazowniki" na gazie. Do tej pory mieli gaz za ceną "loco" (przez rurę).Przy FOB dodatkowe koszty ponosi zawsze kupujący. Tani przewoźnik - to tylko Turek lub Singapur.
2018-06-29 08:42:34
hehe
Wystarczyło zmienić ustawę o IPN i już są efekty
2018-06-29 08:29:48
chester
Formuła FOB! No, po prostu mi zaimponowaliście! Jaka znajomość tematu! FOB wiąże się zapewne z kosztami transportu i ubezpieczenia po stronie kupującego. Woźniak pewnie wynegocjował FOB, licząc na to, że znajdzie tani transport i ubezpieczenie i trochę obniży wysoką cenę gazu amerykańskiego. Pewnie i tak się okaże, że jest droższy od katarskiego, mimo że tamten kupujemy w DES, czyli transport jest już w cenie.
2018-06-29 04:26:20

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
3
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Marzanna utopiona
Parowozem do Polic
Wystawa Makiet Kolejowych
Poprzedni Następny

Sonda

Czy rozbudowa miejskiej sieci dróg usprawiedliwia masowe wycinki drzew w Szczecinie?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy